Een helm dragen is al een goede bescherming voor je hoofd, maar het kan altijd beter. POC laat dat zien met de Octal AVIP MIPS. We wisten al een tijdje dat hij er aan zat te komen, de helm was onder meer op Eurobike te zien, maar nu is hij dan ook echt te koop. Met het toevoegen van allerlei afkortingen aan productnamen doe je mij geen plezier, je ziet soms door de bomen het bos niet meer. De Octal helm kennen we, daar is Cyril al mee in de weer geweest afgelopen jaar. Maar dit is de AVIP MIPS uitvoering, niet een hele duidelijke afkorting. Dat behoeft dus enige uitleg.

AVIP staat voor “Attention, Visibility, Interaction and Protection”. Het past in de missie van POC om levens te redden en de gevolgen van ongelukken bij het sporten te minimaliseren. AVIP is een visie en concept van POC waarmee ze die vier kernwaarden tot uiting willen brengen bij hun producten. Natuurlijk komt dit bij de Octal terug in de veiligheid, maar de kleur is daar ook een voorbeeld van. Wit en oranje vallen natuurlijk goed op, high-viz!

MIPS is een technologie die mij meteen deed denken aan de wat oudere Volvo’s (ook Zweeds), met het SIPS; Side Impact Protection System. Maar MIPS staat voor Multi Directional Impact System. Het doel blijft natuurlijk hetzelfde; beschermen. In het kort gaat het om een geïntegreerde binnenschaal die kan draaien ten opzichte van de buitenste schaal bij een val. Hierdoor wordt de energie die vrijkomt beter verdeeld over de hele helm, en niet op één plek op je hoofd.

De helm beschikt ook nog eens over een ICE-tag (niet te verwarren met de crash sensor). De tag is een sticker met een QR-code. Wanneer je je registreert, kan een ander door het scannen van de tag je gegevens achterhalen. Je kan je afvragen of dat nou echt veel bijdraagt aan veiligheid, maar als je ergens knockout in een greppel ligt, kan een handige hulpverlener je wel sneller en beter helpen. Verder is de helm gelijk aan de ‘normale’ Octal die we eerder lieten zien.

Verkrijgbaar in wit en oranje, in de maten Small (210 g), Medium (215 g) en Large (225 g). En veiligheid komt met een prijs; EUR 350! Daarmee is de Octal AVIP MIPS de duurste helm die we tot nu toe zijn tegengekomen.

Meer informatie over de Octal AVIP MIPS op de POC website

POC Octal AVIP MIPS helmetmips-illustrationPOC-AVIP-colors-environment

Gerelateerd

Tags:
  • Papageno

    Gezien de prijsstelling is het de bedoeling dat alleen kapitaalkrachtigen het overleven. Kan ook een uitleg zijn van “the survival of the fittest” van Darwin.

  • Youri Lentjes

    Een andere verklaring is dat innovatie geld kost…. Geloof overigens dat ook de andere POC helmen niet erg goedkoop zijn, dus de merknaam speelt vast ook wel een rol. Wat wel fijn is, is dat de veiligheid niet te koste lijkt te gaan van het gewicht. Volgens de website doet een m 215gr en komt daarmee overeen met bijvoorbeeld een Giro Aeon van 218gr en is lichter dan bijvoorbeeld de Giro Synthe (233gr), de Bell Gage (233gr) en de Kask Vertigo (270gr) 🙂

  • Bas

    Alles waar POC op staat, heeft minimaal 2x de prijs van een concurrerend product. POC is het Apple onder de fietsspulletjes. Wel mooi…

  • Roos

    Gelukkig zijn er (binnenkort) meer aanbieders die MIPS fietshelmen op de markt brengen, zoals de Giro Savant en de Scott Arx Plus.

  • (andere) Bas

    Apart om te lezen dat POC als duur wordt gezien, terwijl een paar duizend euro voor een setje wielen van carbon wordt als normaal gezien.
    POC is een merk dat van scratch off zich ten doel heeft gesteld de àllerbeste helmen te bouwen (waar het mijns inziens ook in slaagt)
    De R&D kosten zijn bij POC nou eenmaal iets hoger, verdient zich dat terug . . . . . . ? Ik hoop het niet te hoeven testen voor jullie. Maar persoonlijk geef ik liever 200,- meer uit aan een helm dan dat ik mijn wielen lichter maak.

    • Papageno

      Duur is een waarde-oordeel waarbij men vergelijkt met de bedragen die men gewoon is. De gemiddelde kwaliteits racefiets helm kost in Nederland grofweg tussen de 100 en 200 euro. Dan is 350 euro duur. Punt blijft dat euro’s investeren in veiligheid logischer is dan investeren in 5 gram lichtere wielen. Maar ook dat is een keuze.

  • Paul 070

    Ik vind het goed dat POC zijn innovatie niet alleen zoekt in
    aerodynamica maar ook in veiligheid