Als je een nieuwe fiets hebt gemaakt die meteen bij zowel de mannen als vrouwen een vooraanstaande gravelrace van 200 mijl (!) wint mag je zeggen dat je het goed hebt gedaan. Nu zullen de berijders ook niet de minste zijn, maar toch.

De gravelrace is de Dirty Kanza, een van de grootste en bekendste gravelraces in de Verenigde Staten waar ook prof wielrenners als Peter Stetina (Trek-Segafredo), Alex Howes en Lachlan Morton (beide EF Education First) aan deelnemen. Toch ging de winst bij de mannen naar Colin Strickland. Iemand waarvan we wisten dat heel goed was in fixed gear crits, maar niet dat hij hiertoe in staat was. Bij de vrouwen was Amity Rockwell de snelste. Voor ons vooralsnog een onbekende, maar ze wint dus wel.

De winnende fiets van Colin Strickland

De overeenkomst tussen beide winnaars is toch opvallend. Ze reden allebei op Allied’s nieuwe Able. Allied is een Amerikaanse carbon-framebouwer die dingen een beetje op hun eigen manier doet. Zo ook bij de Able. Een gravelfiets geschikt voor dikkere banden die gericht is op prestaties. Ze hadden al de Allroad, maar die was kennelijk toch te beperkt in bandenkeuze. Ze wilden een prestatiegerichte fiets met racestuur waarmee ze toch heel hard over ruiger terrein konden rijden. De Able kan in 700c vóór 43 mm en achter 47 en met 650B voor 47 en achter 55 mm. Mountainbike-achtige maten dus.

Een van de designuitdagingen bij een gravelfiets met dikke banden is de chainstay. Wil je een rappe fiets, dan wil je die zo kort mogelijk houden. Maar als je dikke banden wil, dan moet die chainstay naar buiten uitwijken en dan kom je al heel snel je cranks en kettingbladen tegen. En die kan je bijna niet ‘breder’ maken omdat dan je kettinglijn te veel gaat afwijken. Dat probleem hebben ze bij Allied opgelost door de chainstay naar boven te verplaatsen. Of je het mooi vindt of niet, het werkt wel.

Die chainstay was je waarschijnlijk ook al opgevallen want het valt natuurlijk behoorlijk op. Door deze oplossing hebben ze de lengte op 420 mm weten te houden. Het is ook iets dat we eerder hebben gezien op wat oudere mountainbikes. Het is temeer opvallend omdat veel andere merken met een ‘dikke banden gravelfiets’ juist kiezen voor een verlaagde chainstay. De keuze van Allied lijkt gezien de resultaten bij de laatste Dirty Kanza in ieder geval de juiste geweest te zijn.

Kenmerken:

  • Bandenruimte: Voor 700×47 of 650×55 front, achter 700×43 of 650×47
  • 4 bevestigingspunten voor bidonhouders
  • Verborgen spatbordbevestigingspunten
  • Alleen geschikt voor een 1x setup
  • Beschikbare maten XS, S, M, L, XL
  • Kleuren: Sport Gray, Cavalry Blue

Prijzen:

  • Frameset $ 3.999,-
  • SRAM Force1 $ 5.499,-
  • SRAM Force AXS $ 7.499,-
  • SRAM Red AXS $ 9.499,-

Alle info bij Allied Cycle Works

De fiets waarmee Amity Rockwell de snelste vrouw bij de 200 mijl Dirty Kanza werd (foto: Will Matthews)