Anders dan in heel veel sporttakken, worden wielerploegen in leven gehouden door sponsorgelden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld hockey, handbal of voetbal, waarbij het stoppen van een sponsor niet direct het einde van een ploeg betekent, is dit bij wielrennen wel het geval. Te denken valt bijvoorbeeld aan het verdwijnen van Saxo – Tinkoff, of het samengaan van Cannondale en Drapac.

Hierover is al regelmatig een discussie gevoerd. Zo is er geopperd om manieren te vinden waarop wielerploegen inkomsten kunnen genereren, echter blijkt dit lastig. TV-geld is een inkomstenbron, maar de inkomsten die een voetbalclub bijvoorbeeld haalt uit de kaartverkoop van een wedstrijd is bij wielerploegen niet aan de orde. Dit betekent dat er toch een andere constructie moet worden gevonden, wil je als wielerploeg niet meer zo afhankelijk zijn van sponsoren. Een aantal Nederlanders heeft de koppen bij elkaar gestoken en hopen een revolutie in gang te zetten met de nieuwe ‘BEAT cycling club’

BEAT Cycling club is een idee van o.a. Geert Broekhuizen en Edwin Gulickx. Broekhuizen was ooit marketing manager bij een grote wielerploeg, dus hij weet als geen ander hoe het oude businessmodel werkt. Het businessmodel waar BEAT cycling club mee gaat werken heeft een heel andere insteek. Zoals de naam al min of meer prijsgeeft, is het een club, waar iedereen lid van kan worden. Op deze manier wordt er dus op een andere manier geld gegenereerd waardoor de ploeg, voortkomend uit deze club, niet volledig afhankelijk is van sponsoren. De heren laten er geen gras over groeien, de ambitie is namelijk om in 2018 als club aan de start te staan van de Tour de France. Inmiddels zijn er twee renners bekend, die ‘lid’ zijn van de club. Dit zijn Pjotr Havik en Theo Bos. Laatstgenoemde komt over van Dimension Data en laat het wegwielrennen achter zich en gaat zich weer toeleggen op zijn oude liefde; Baanwielrennen.

Onderstaand het filmpje, waar de heren oprichters van de club hun droom uitspreken. Wie weet wat de toekomst brengt!

Meer info op: beatcycling.club

Tags: