Canyon heeft naar mijn idee een bijna compleet assortiment. Het enige dat ik altijd mistte is een carbon uitvoering van hun cyclocross fietsen. Maar het ‘gat’ in het assortiment van Canyon is opgevuld! De carbon crosser is daar. De Canyon Inflite CF SLX.

Nieuw frame
De aluminium versie was er al en de komst van de carbon Inflite hebben ze bij Canyon aangegrepen om het frame geheel opnieuw te ontwikkelen. Met 940 gram voor een maatje M behoort het direct tot de lichtste frames uit het cyclocross peloton. Net als bij de topmodellen op de weg, zullen de carbon Inflite crossers ook worden afgemonteerd met de Ergocockpit. Echter is, net als het frame, ook deze Ergocockpit opnieuw ontwikkeld met het oog op de cross. Een kortere stuurpen en een bovenkant die ergonomisch prettiger is om vast te houden. Kijk je vanaf de bovenkant, dan zal je zien dat het stuur licht terugloopt richting het frame en de stuurbocht compacter is. Met deze aanpassingen past het perfect bij de cross geometrie van het frame. Een cross-fiets is immers een stukje korter dan een racefiets. Met een compacte fiets ben je een stuk wendbaarder en stuurt de fiets makkelijker door de scherpe bochten.

Het frame is zo ontwikkeld dat er overal voldoende ruimte is, waardoor modder zo min mogelijk kans krijgt om op te hopen. Canyon ziet renners liever rondfietsen (of lopen) dan in de materiaalpost. Ondergetekende ziet ook liever strijdende renners, dan dat ze scheldend langs de kant staan met materiaalpech:). Over ruimte gesproken: de bovenbuis geeft de renners ook ruimte bij het schouderen van de fiets. Het valt ook direct op als je de foto’s bekijkt en eerlijk gezegd weet ik nog niet of ik het heel mooi vind. Functioneel lijkt het me daarentegen wel. De uitleg, en bijbehorende plaatjes, geven perfect weer wat de voordelen zijn van de bovenbuis. Met name de knik in de bovenbuis zorgt hierbij voor ruimte en een prettig contact op de schouder. Een apart gezicht, maar niet de eerste keer dat we dit tegenkomen. Zo schreven we in april van dit jaar al over de Rondo Ruut, met een vergelijkbare bovenbuis. Door de knik in de bovenbuis komt de zadelpenklem een stuk lager in de zitbuis te zitten. Doordat de zadelpen lager in het frame wordt vastgezet, geeft dit ruimte voor meer flex. Meer flex is meer comfort. Je onderrug vangt de zwaarste klappen op tijdens de cross. Hoe meer klappen het frame kan afhandelen, hoe meer je rug wordt ontzien. Qua comfort zou dat dus een stuk beter moeten zijn dan de ‘klassieke’ frames.

Iets minder opvallend, is de hoek van het balhoofd. Deze is vergroot naar 72,5 graden. Geen grote verandering, maar dit geeft wel meer ruimte tussen het voorwiel en de onderbuis. Daar waar je de fiets oppakt tijdens de cross. Daarnaast zorgt deze grotere hoek voor een iets langere wielbasis. Gevolg daarvan is dat het de fiets comfortabeler maakt en directer stuurt.

Verschillende maten
Net als bij de eerder dit jaar gelanceerde Canyon WMN-serie, hebben ze fietsen vanaf maat XXXS tot XXL. Hiermee kan iedereen vanaf 1.52 meter op een Canyon rijden. Voor een kloppende geometrie houdt dat wel in dat, eveneens gelijk aan de WMN-serie, de XXXS en XXS modellen zijn voorzien van 650B wielen.

Het frame is verkrijgbaar in drie verschillende kleurstellingen met elk een andere groepset.

Inflite CF SLX 8.0 Pro Race
De goedkoopste versie, de Inflite CF SLX 8.0 pro, is afgemonteerd met SRAM Rival1 en verkrijgbaar in het lightning yellow. Op de plek waar normaal de voorderailleur zit, hebben ze er bij Canyon voor gekozen om een chain-guard te plaatsen.

Inflite CF SLX 9.0
De Inflite CF SLX 9.0, is voorzien van een Shimano Ultegra 2×11 groep in combinatie met een Rotor 3D crank. Kleurstelling van deze uitvoering is Aero silver.

Inflite CF SLX 9.0 Pro Race
Het topmodel van de Inflite, eveneens een CF SLX 9.0, is voorzien van een SRAM Force1 groepset en heeft een set carbon Reynolds Assault wielen. Qua kleurstelling is deze eveneens lightning yellow en is ook hier een chain-guard gemonteerd op de plek van de voorderailleur.

Alle uitvoeringen zoals hierboven beschreven zijn ook verkrijgbaar met een frame dat een stealth kleurcombinatie heeft. Dit maakt dat het gehele assortiment bestaat uit een zestal verschillende uitvoeringen van deze Canyon Inflite CF SLX cyclocross fiets. De Inflite CF SLX is er vanaf € 2.799,- (verdere prijzen staan onder de foto’s).

We zijn benieuwd wie bij de profs er komend seizoen op deze Canyon te zien zal zijn? 😉

Canyon Inflite CF SLX 9.0 Pro Race – € 3.999,-
Canyon Inflite CF SLX 9.0 – € 3.199,-
Canyon Inflite CF SLX 9.0 – € 3.199,-
Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race – € 2.799,-
Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race – € 2.799,-