Als ik aan de TCX van Giant denk, dan popt altijd de versie waar de crossers van Rabobank op reden in mijn hoofd. Een zwart frame met witte letters en een beetje oranje. Het frame zou nu vooral opvallen door de slanke buizen. Die tijden waarin Lars Boom nog aan de start van de cross verscheen, lijken ver weg en de TCX is in de loop van de tijd veranderd. En het 2021 model TCX Advanced Pro heeft een compleet nieuw frame met serieuze aanpassingen.
260 Gram
Het gewicht van het frame en de voorvork zijn beide gezakt. 200 gram voor het frame en 60 gram voor de voorvork. Totaal een vermindering van 260 gram, dat is zo’n 17 % ten opzichte van de vorige versie. Giant geeft aan dat de stijfheid niet heeft geleden door het ‘dieet’. Onder andere door de asymmetrische achtervork, steekassen en de nieuw ontworpen voorvork moet het frame wendbaar en een goede krachtoverbrenging hebben.
D-Fuse SLR Zadelpen met verborgen zadelpenklem
Ondertussen weten we dat stijfheid op zich ook niet alles is, zeker niet bij cross en gravel. De fiets moet een beetje kunnen meeveren om zo soepeler over alle oneffenheden te kunnen fietsen. De nieuwe D-Fuse SLR zadelpen moet daarvoor zorgen. Deze moet 20% meer kunnen meeveren. Altijd lastig inschatten wat zo’n percentage nou inhoudt, maar aan het profiel van de zadelpen te zien kan ik wel inschatten dat het comfort omhoog is gegaan.
De nieuwe zadelpenklem die een stuk lager zit bij de aansluiting met de achtervork moet ook voor het meeveren zorgen. Want hoe lager de klem des te meer bewegingsvrijheid de zadelpen heeft. Standaard wordt de fiets met de D-Fuse zadelpen geleverd, maar er past ook een ronde zadelpen van 30,9mm in. Hierdoor kun je ook kiezen voor een dropperpost.
Carbon WheelSystem
Met de mogelijkheid van een dropperpost wordt je fiets weer iets veelzijdiger. De maximale bandenbreedte van 45mm is ook iets waarmee je nog meer paden kunt bedwingen. Voor de TCX Advanced Pro 1 en Pro 2 zijn er ook nieuwe wielen. Giant spreekt over een WheelSystem. De combinatie van carbonwielen en tubeless banden moeten het maximale halen uit de voordelen van tubeless. Voordelen die we ondertussen kennen zoals meer grip, minder lek rijden en meer comfort.
Drie modellen
De nieuwe TCX Advanced Pro komt er in drie modellen: de 0, 1 en 2. De duurste TCX Advanced Pro 0 komt met SLR 1 WheelSystem carbon wielen een SRAM Force eTap AXS groep. En de kosten komen op € 4.899,-. De TCX Advanced Pro 1 is de middelste met SLR 2 WheelSystem carbon wielen en een Shimano GRX-groep voor € 3.599,-. De Advanced Pro 2 kost € 2.599,- en daarvoor krijg je een SRAM Apex-groep en aluminium Giant PX2 wielen. De goedkoopste krijgt het meest uitdagende kleurtje, de andere twee hebben een strak zwart uiterlijk met blauwe of witte kleuraccenten.
Voor de nieuwe TCX Advanced Pro lijn lijkt Giant vanaf een leeg vel te zijn gestart. Natuurlijk is dat nooit waar, want alle kennis die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan, gooien ze niet zomaar overboord. Maar de TCX is flink aangepakt. Het vorige frame kwam al in 2015 op de markt, dus er zijn wat jaren overheen gegaan. Maar Giant is voor het nieuwe crossseizoen goed voorbereid.
Meer info via Giant