Italië en fietsen, dat gaat altijd goed samen. Of het nu de sfeer bij een koers is of het maken van mooie fietsen, in Italië weten ze hoe dat moet. Antonio Sarto is al sinds de jaren 60 actief in de fietswereld en sinds 1983 houdt hij zich bezig met racefietsen. In 1992 kwam zoon Enrico bij in het bedrijf en samen zijn ze zich gaan specialiseren in custom racefietsen die vanaf 2003 ook van carbon worden gemaakt. De Sarto Raso is daar de laatste uitkomst van. Een custom Italiaans aerodynamisch raspaardje.

Comfort en aero in één frame

De nieuwe Raso is volgens Sarto een aerodynamische fiets met het comfort van een endurance racer. Een all-road bike, waarmee je ook op ruigere wegen prima uit de voeten moet kunnen. Dit blijkt wel uit de ruimte voor banden tot 35 mm. De buizen van het Raso frame zijn aan de voorkant rond en plat aan de achterkant. Niet uniek, maar wel ideaal zodat er zo min mogelijk luchtweerstand ontstaat. Op de punten waar de verschillende buizen van het frame bij elkaar komen, hebben ze de aansluiting zo rond mogelijk gemaakt voor een betere luchtstroom.

Het comfort bij dit frame moet onder andere komen uit de lager geplaatste seatstays aan de zitbuis. Deze seatstays moeten volgens Sarto de trillingen van de ondergrond dempen, zodat je comfortabel op het zadel zit. Het frame wordt opgebouwd uit verschillende soorten carbon en voor de buitenste laag gebruiken ze een UD carbon. Hierdoor heeft een frame zonder laklaag de typische (en mooie) carbon look. Het frame is gemaakt voor electronisch schakelen waarbij de kabels allemaal mooi binnendoor gaan.

Made to Measure custom design

Als je ooit al een blik hebt geworpen op een Sarto frame of fiets, weet je dat je in het hogere segment van racefietsen zit. En dat is bij deze Raso ook het geval, want een frameset kost € 8000,-. Dat is voor een custom geometrie, waarbij je ook vrijheid hebt in het design. Het custom frame wordt gemaakt op basis van de afmetingen van je lichaam. Made to Measure noemen ze dit bij Sarto. Het voordeel van een custom fiets is dat je hem helemaal naar wens kan opbouwen. Op de foto’s zie je al een heel mooi voorbeeld van de Raso met een Campagnolo groepset en gave Lightweight wielset.

Het frame en de voorvork komen samen met de aero zadelpen van Sarto zelf en hun nieuwe cockpit. Deze is gemaakt om alle kabels netjes binnendoor te laten lopen en moet zorgen voor een comfortabele houding. De stuurbocht van Sarto heeft een lichte flare, waarbij het uiteinde van de stuurbocht aan beide kanten 25 mm naar buiten loopt. Dit zorgt volgens Sarto voor een betere uitlijning van je schouders en armen wat weer zorgt voor een meer natuurlijke houding, en dus meer comfort.

Naast deze (duurdere) made to measure frames, werkt Sarto momenteel ook aan een serie frames met standaard geometrie en een selectie aan design en kleur opties. Dit zal dan tegen een iets vriendelijker prijskaartje worden aangeboden. Wat die prijzen worden, is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Meer info via Sarto