Made to lose, zo omschrijft fietsenmerk Focus de nieuwe Atlas 8. Serie. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar het idee erachter is dat je naar buiten gaat om te fietsen, jezelf daarin verliest en uitendelijk ook weer terugvindt. Het frame van de nieuwe Focus Atlas is full carbon en de fiets is ontworpen voor snelle gravelritten. De Atlas 8. serie is de opvolger van de Atlas 6. serie en er is in ieder geval één groot verschil: de Atlas 8. serie is 1,7 kilo lichter doordat het frame full carbon is.

De veranderingen

Het frame van de nieuwe Atlas 8. serie is zoals gezegd full carbon, en dat is natuurlijk de grootste verandering. Op het eerste gezicht is er qua geometrie geen compleet ander frame ontworpen, maar toch zijn er wel verschillen. Zo is de balhoofdbuis ingekort waardoor je een iets sportievere geometrie met een lagere zitpositie zou krijgen. Ook is de cockpit aangepakt. De aero stuurpen is nieuw en de kabels lopen vanaf het stuur onder de stuurpen via het balhoofd het frame in. Goed om te weten: de nieuwe stuurpen is ook geschikt voor de Atlas 6. serie zodat je die fiets een upgrade kunt geven.

Features en accessoires

De fiets heeft een lange reach, en in combinatie met de korte stuurpen krijg je een lange fiets met soepel rijgedrag, aldus Focus. Het leukste detail van de fiets is toch wel de achtersteekas, want die heeft een flesopener en een 4 en 6 mm inbussleutel. Geinig! Het frame is geschikt voor banden tot 45 mm. Standaard krijg je bij de fiets een tas voor op de bovenbuis. Verder zijn er WTB Riddler TCS 45 mm banden gemonteerd en de wielen en afmontage hangen af van de uitvoering.

Focus heeft ook een aantal accessoires gemaakt die specifiek voor de Atlas 8. serie zijn. Zo is er het Adventure Rack, een bagedrager. Ook is er een achterspatbord, dat ook nog op de fiets past als het Adventure Rack is gemonteerd. Verder zien we mounts voor je fietscomputer en voor een GoPro of verlichting. Ook is er nog een topcap-bevestiging voor je fietscomputer, als je een grote stuurtas nodig hebt.

Veel bagageruimte

Zoals je van een gravelbike mag verwachten heeft de fiets genoeg mounts om tassen en bidonhouders aan te bevestigen. Naast de twee standaard posities voor bidonhouders kun je er ook een kwijt aan de onderkant van de onderbuis. Beide kanten van de voorvork zijn voorzien van mounts, waar je per kant tot 3 kilo aan bagage vast kunt maken.

Ook op de staande achtervorken is er een mogelijkheid om bagage te bevestigen. Dat kan met het eerder genoemde Adventure Rack. Deze achterdrager kan aan de achtervork vastgemaakt worden en dan kun je ook daar weer tot 3 kilo bagage per kant kwijt. Handig, want bagage aan de achterkant van je fiets heeft naar mijn mening minder invloed op het stuur- en rijgedrag van de fiets dan als je bagage aan de voorvork monteert. En natuurlijk is er ook nog ruimte voor een stuur- en/of frametas. Let wel op: de fiets, berijder en uitrusting mogen samen maximaal 120 kilo wegen.

3 uitvoeringen

De Atlas is er in drie uitvoeringen: de 8.9, 8.8 en 8.7. De Atlas 8.9 is het topmodel met een prijs van € 4.299,-. Deze uitvoering is uitgevoerd met de Sram Rival eTap AXS 1×12 groepset en heeft een DT Swiss GR1600 wielset. Met een gewicht van 8.7 kilo is dit ook de lichtste uitvoering. De 8.9 versie is er in een goudbruine kleur.

De Atlas 8.8 is met een prijs van € 3.499,- een stuk goedkoper. Je krijgt de fiets dan in een crèmewitte kleur, een Shimano GRX 2×11 groepset en DT Swiss X1900 wielen. Focus kiest voor een mix van de Shimano GRX 800 en 600 series, want het crankstel komt uit de 600 series van Shimano, terwijl de derailleurs en remmen dan weer uit de 800 series komen. Maar, nog steeds een afmontage die dik in orde is.

De 8.7 is het instapmodel van de Atlas 8. series, en deze fiets heeft een zwarte kleur. In combinatie met de banden geeft dit de fiets een strakke look. De 8.7 kost € 2.999,- en weegt 9.6 kilo. Je krijgt dan een Novatec 25 Elite wielset en een Shimano GRX 2×11 groepset. Ook hier is weer gekozen voor een mix van de Shimano GRX 800 en 600 series, hier zijn het crankstel en de remmen uit de 600 series gepakt en de derailleurs uit de 800 series.

Meer info via Focus.