Offroad, cross, gravel of toch verharde weg. Waar we in Nederland vaak kiezen voor een specifieke ondergrond en bijbehorende fiets, zijn ze in Amerika toch een stapje verder. Daar waar gravel niet meer in opkomst is, maar al gewoon is. De Gorilla Monsoon van All City is dan ook niet in een hokje te plaatsen en ‘Adventure bike’ is denk ik ook wel de beste benaming voor deze fiets.
Veelzijdig
De Gorilla Monsoon is gebaseerd op het cross frame van All City. Het stalen frame van de Gorilla Monsoon is geschikt voor alle soorten ondergrond. Ze omschrijven het zelf zoals het bekende spreekwoord: The only limit is your own imagination. Dit kan je ook terugzien in de afmontage van de fiets. Er is gekozen voor een 1X11 SRAM Apex groep met een 36-tands voorblad en 42/11 casette. Daarmee zit het qua verhouding tussen cross en mountainbiken in. Ook de keus voor een dropper-post past in dat plaatje.
De fiets heeft door het stalen frame een klassieke look. De voorvork is eveneens van staal en heeft een ‘dubbele vork-kroon’. Het idee hierachter is dat hij op deze manier wat extra comfort geeft wanneer je er mee offroad rijdt. Ondanks de klassieke look is hij geschikt voor de nieuwste technieken. Flat-mount schrijfremmen, steekassen en montage ogen voor spatborden voor de bike-packers.
Veel ruimte
Het frame heeft veel bandenruimte waardoor je erg veel keus hebt in het type band dat je rijdt. Hij wordt geleverd met een set 650B wielen en 60mm brede WTB Riddler banden. Dit is een bandbreedte die geschikt is voor bijvoorbeeld mountainbike en strandbanden. Met een set 700C wielen (standaard racefiets maat) is de maximale breedte 42mm. Daarmee heb je ruimte voor race, cross en gravelbanden.
Frameset of compleet
Het frame, dat alleen verkrijgbaar is in de ‘Green Fade’ kleurstelling, kost omgerekend uit USD zo’n € 750,-. Voordat het in kleur wordt gespoten komt er een coating op het frame. Het frame wordt elektrisch geladen voordat het in een bad met de vloeibare coating wordt gelegd. Op deze manier wordt de coating over het hele frame aangebracht, dus ook aan de binnenkant. Aan de binnenkant vormt het een beschermlaag tegen roest en aan de buitenkant dient het als primer voor de uiteindelijke laklaag.
Een complete fiets kost rond de € 1850,-. Voor deze prijs wordt de fiets afgemonteerd met een Apex 1X11 groep, waarbij het schakelen en remmen mechanisch gaat. De crank is van FSA en het stuur is de Salsa Cowchipper. Net als de banden, zijn de wielen van WTB (ST i25) en de dropper-post is van TranzX.
De mountainbike en racefiets kwamen door de komst van de gravelfietsen een stuk dichter bij elkaar, maar fietsen als deze Gorilla Monsoon lijken echt het beste van beide werelden bij elkaar te brengen. Een beetje zoals de fietsen waarop John Tomac begin jaren negentig furore maakte dus (zie video beneden), voor wie het nog weet.
Alle info bij All-City