Het Spaanse BH heeft het model RS1 aangepakt. De RS1 is een carbon racer die in vier uitvoeringen en drie kleuren op de markt is gebracht. Het doel van BH met de vernieuwde RS1 is om een goede combinatie te maken van snelheid, prestatie en ergonomie. In het frame is ruimte gemaakt voor banden tot een breedte van maximaal 32 millimeter, en de geometrie is ook aangepast.

Drie kleuren

Bij alle uitvoeringen heb je de keuze uit drie verschillende kleuren. De eerste is een combinatie van twee kleuren rood, met de decals in het wit. De tweede kleur is een combinatie van antracietgrijs met heel lichtgrijs, en zwarte decals. En als derde kleur kun je kiezen uit een crèmekleurig frame, met een donkeroranje gedeelte en zwarte decals. Die laatste combinatie vind ik veruit de mooiste. Ondanks dat de merknaam maar uit twee letters bestaan, beslaat deze wel bijna de gehele onderbuis. Op de voorkant van het balhoofd en op de voorvork is de merknaam ook terug te vinden. Op de bovenkant van de bovenbuis staat de typeaanduiding RS1.

Aerodynamische verbeteringen

Aerodynamisch is er best het een en ander veranderd. De buizen hebben Kamm Tail vormen gekregen, waardoor de lucht beter langs het frame vloeit. De kabels lopen nu volledig intern, en naast een upgrade voor het oog is dat natuurlijk ook een stukje aerodynamischer. De zadelpen is geïntegreerd in het frame en de inbusbout zit in het hoekje tussen de zit- en bovenbuis weggewerkt. Een ander leuk detail is het hendeltje van de steekas, die als het ware verstopt zit in de steekas zelf. Ten opzichte van zijn voorganger is de liggende achtervork aangepast qua vorm waardoor de fiets wendbaarder is geworden, en het reactievermogen is omhoog gegaan.

Voor het maken van het carbon frame gebruikt BH een techniek die ze Hollow Core Internal Molding noemen. Ze persen het carbon dan onder hoge druk zodat er geen ruimte ontstaat voor luchtbelletjes of andere imperfecties in het carbon. Ook is het de bedoeling om met deze techniek zo min mogelijk carbon te gebruiken wat weer gewicht scheelt, maar wel te gaan voor maximale stijfheid.

Specifiek ontworpen aerodynamische accessoires

Speciaal voor de nieuwe RS1 heeft BH ook twee verschillende accessoires gemaakt. Zo is er een achterlichtje dat met behulp van een magneetje op de achterkant van de zadelpen kan worden geplaatst. Ook zien we een systeem van bidonhouders met bidons die de luchtstroom niet negatief beïnvloeden, maar juist intact houden. De bidons hebben een inhoud van 450 ml, en dat is wel weer een beetje aan de kleine kant.

In totaal komt de nieuwe BH RS1 in vier verschillende uitvoeringen, die van elkaar verschillen qua afmontage. Prijzen variëren van € 5.999,90 voor het topmodel tot € 3.999,90 voor de meest betaalbare variant. Het topmodel heeft een one-piece cockpit, Shimano Ultegra Di2 R8100 12-speed groepset en Vision TC40 carbon wielen. De meest betaalbare versie is voorzien van een Shimano 105 Di2 R7100 12-speed groepset en aluminium Vision Team35 wielen.

Meer info via BH.