Cinelli blijft een leuk merk vinden wij. Een klassiek merk dat heel goed met zijn tijd mee weet te gaan. Deze alleskunnende Tutto laat dat zien.

De roots van Cinelli liggen in het wielrennen, en zonder die afkomst volledig te verloochenen zijn ze de laatste jaren vooral veel bezig met fixed gear fietsen. Een subcultuur waar je veel creativiteit in kwijt kan en dat is weer goed te zien in de ontwerpen die ze daarvoor maken. Overigens hebben ze ook nog steeds mooie racers, waaronder de legendarische Laser.

Deze Tutto omschrijven ze zelf als hun meeste veelzijdige ‘urban track bike’ ooit. En als we de specs en foto’s zo zien klopt dat ook wel aardig. Het eerste dat ons opvalt aan de fiets zijn de remmen. Een beetje fixie heeft normaal gesproken geen remmen (al is dat zeker in de stad niet altijd verstandig), maar de Tutto heeft zowel voor als achter nokken om cantilever of V-Brakes te monteren. Waarom dan geen raceremmen, vraag je je misschien af, maar de V-brakes maken het mogelijk om met bredere banden te rijden. De Tutto kan tot 35c bandjes aan. Een crossbandje zou ook kunnen dus, maar denk ook aan gravel bijvoorbeeld. Die nokken voor de remmen kan je overigens verwijderen, voor als je volledig fixed wilt rijden ziet dat er wel mooi uit natuurlijk.

Op de achtervork zie je ook een koppelpunt. Dit hebben ze toegevoegd zodat je de fiets ook kan gebruiken met belt drive. Die kan je niet even uit elkaar halen zoals een gewone ketting, daar heb je dus een opening voor nodig in het frame. Op de (mooi) gespoten voorvork zijn zijn extra nokjes voor een bagagedrager, altijd handig in de stad.

Alleen het frameset is te koop, dus je moet zelf bepalen hoe je hem gaat gebruiken. Het frame is van Columbus Cromor buizen gemaakt en verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL.

Via Cinelli

Tags: