Helemaal nieuw is de fiets niet, want je hebt hem al de hele Tour kunnen zien bij een aantal renners van Israel Start-Up Nation, waaronder Daniel Martin. De nieuwe Factor Ostro VAM is volgens Factor een alles-in-één fiets, waarmee je alle koersen kan rijden. Hij is lichtgewicht voor in de bergen, stijf voor de sprint en comfortabel voor de kasseien.

Allround

Het valt mij op dat er steeds meer fietsen uit de fabriek rollen die erg veelzijdig zijn. Door de nieuwe technieken is een aerodynamische fiets tegenwoordig ook comfortabel en doet een lichtgewichte klim fiets qua stijfheid ook behoorlijk mee. De Factor Ostro VAM past ook perfect in dat rijtje. Het frame heeft aerodynamisch gevormde buizen waarbij je alleen maar elektronische groepsets met schijfremmen kan monteren. De vorm van de buizen hebben ze afgeleid van de vormen die gebruikt worden in de luchtvaart. De voorvork is opvallend breed, waardoor de wind ruim om het voorwiel gaat zodat de ‘drag’ volgens Factor zo laag mogelijk wordt. Het voordeel van deze brede voorvork is dat er ook ruimte is voor brede banden.

32 mm brede banden passen erin. En dat is ook de ruimte die er aan de achterkant van het frame is. Met een setje van deze brede banden wordt de fiets ook een stuk comfortabeler. Het frame zelf hebben ze zo comfortabel mogelijk gemaakt door hele dunne seatstays die lager op de zitbuis aansluiten. Als laatste hebben ze de carbon lay-up voor de Ostro aangepast. Hierdoor wordt de fiets lichter, comfortabeler maar moet hij wel stijf zijn. Een gelakt frame, in maat 54 weegt 780 gram.

Black Inc. FortyFive

Met de onderdelen van Black Inc., het huismerk van Factor, is de fiets op te bouwen met een totaal gewicht van 6,8 kg zoals de UCI dat wil. De wielen van de Ostro VAM zijn de nieuwe full carbon FortyFive. Een disc-only wielset met een interne breedte van 21 mm. Hij is daardoor naar eigen zeggen optimaal voor 25 tot 28 mm brede banden, die je tubeless kan monteren. Mocht je de Ostro willen gebruiken voor Parijs-Roubaix, zoals hij ook door Factor is bedoeld, zal een andere wielset dus wel handig zijn als je met 32 mm banden wilt rijden voor het comfort.

Ostro Sicilian Peach

De Ostro heeft zijn naam te danken aan de zuidenwind die langs de Cote d’Azur waait. Een bewuste keuze met de start van de Tour de France van dit jaar. Tijdens de drie etappes van het Grand Depart werd er gesprint, geklommen en was er invloed van de wind langs de boulevard van Nice. En de Ostro is geschikt voor al deze omstandigheden waardoor de naam er goed bijpast. In de pre-order zijn er op dit moment drie opties waarbij je keuze hebt uit een frameset, of twee compleet afgemonteerde fietsen. Daarbij is het topmodel afgemonteerd met SRAM Red eTap AXS en heeft een prijskaartje van zo’n € 8.500,- als je dit omrekent naar euro’s. De andere optie heeft een SRAM Force eTap AXS groepset en deze kost net geen € 7.000,-. Beide fietsen hebben een BlackInc. cockpit en de nieuwe FortyFive wielset. Het losse frameset is verkrijgbaar voor ongeveer € 4.650,-.

Welke uitvoering je ook kiest, je hebt altijd de keuze uit drie verschillende kleurstellingen. Daarbij ben ik persoonlijk fan van de Sicilian Peach uitvoering met de opvallende en felle kleuren. Overigens wordt de fiets bij Factor ook afgebeeld met Shimano Dura Ace Di2, zoals Israel Start-Up Nation hem rijdt. Of hij ook zo te koop zal zijn is nog even afwachten.