De nieuw Orbea Orca OMX moet de racefiets zijn waar je op de weg zo’n beetje alles mee kan. Klimmen, sprinten, racen of de klassiekers, hij moet overal klaar voor zijn. De OMX is een nieuwe toevoeging aan de Orca lijn en valt dus niet in een specifieke categorie zoals endurance racer of aerobike.

Aerodynamisch
Ze hebben bij het Spaanse Orbea lopen schaven aan de Orca om een vorm te krijgen die aerodynamisch beter zou zijn. Dat de fiets aerodynamischer moet zijn dat zie je haast al aan de vormen van het frame. Ook zijn de kabels aan het zicht onttrokken, maar dus ook aan de drag van de lucht. De kabels lopen via een kap tussen de stuurpen en het balhoofd zo het frame in. Er is dus geen geïntegreerde stuur en stuurpencombinatie nodig. Best wel slim, want zo kan je variëren met de stuurpenlengte of stuurbreedte zonder dat je gelijk een heel nieuwe cockpit moet kopen. Ook aan de achterkant is gewerkt aan de aerodynamica met een geïntegreerde zadelpenklem, die zit netjes onder de bovenbuis verwerkt. De zadelpen is van Orbea zelf met een rechthoekige vorm.



Licht
Toch als je kijkt naar de buizen zijn die niet zo extreem aero als een specifiek aeromodel. Orbea heeft daarvoor gekozen om te zorgen dat het frame een mix is tussen lichtgewicht, aerodynamica en levendigheid. Natuurlijk om de gedachte vast te houden dat de fiets overal voor geschikt moet zijn. Maar wat is lichtgewicht? Nou, in maat 53 moet het frame volgens Orbea 833 gram wegen. De vork weegt 370 gram. Dat is geen record, maar best wel licht.

Comfort
Het is geen endurance model, maar toch moet het frame comfortabel zijn. Dat er in de fiets banden passen tot en met 32 mm zal daar ook bij helpen. Die 32 mm banden zorgen niet alleen voor comfort, maar ook dat je van het gladde asfalt af kan. Een kasseistrook of licht gravellen moet er dus goed mee te doen zijn.

5 modellen
Van de Orbea OMX komen vijf modellen. Het is wat ingewikkeld, want het frame heet OMX, maar in de typenaam van de fietsen vind je dat weer niet terug. De OMX frames herken je daar weer aan de LTD in de naam. Maar goed, er zijn dus vijf modellen. De prijzen lopen tussen de € 4.699,- met een Shimano Ultegra afmontage en de € 9.499,- voor een fiets met SRAM Red eTap. Voor de kleuren heb je de keuze uit zwart, grijs met rood of jadegroen met een kleurrijke vork die qua decals een beetje doet denken aan een kunstwerk van Keith Haring. Maar de fietsen vallen onder het MyO programma (het customize programma van Orbea) dus je kunt de fiets in bijna iedere kleur krijgen die je wil. Hieronder een overzichtje van de vijf modellen:

Orbea Orca M20LTD-D – € 4.699,- – Shimano Ultegra – Vision 40 SC Disc wielen
Orbea Orca M20iLTD-D – € 5.699,- – Shimano Ultegra Di2 – Vision 40 SC Disc wielen
Orbea Orca M21eLTD-D – € 5.999,- – SRAM Force eTap – Vision 40 SC Disc wielen
Orbea Orca M10iLTD-D – € 8.999,- – Shimano Dura-Ace Di2 – Mavic Ksyrium Pro Carbon
Orbea Orca M10iLTD-D – € 9.499,- – SRAM Red eTap – Mavic Ksyrium Pro Carbon

We kunnen natuurlijk niks zeggen over hoe de fiets rijdt, maar wat we wel kunnen beoordelen zijn de looks. En die zijn volgens mij erg goed. Het is alleen jammer dat Euskaltel uit de World Tour is verdwenen anders hadden we de fiets misschien wel eens wat makkelijker aan de voorkant van een grote wedstrijd gezien.

Meer info via Orbea