Als er een merk is dat al geruime tijd meegaat in de gravelwereld is het wel Salsa. Hun gravelfiets, de Warbird, hebben ze al sinds 2008 in de collectie en is inmiddels al aanbeland bij de vierde generatie. Zoals de naam al doet vermoeden is de nieuwe Warroad een fiets die meer gericht is op de weg.

Warroad vs. Warbird
De Warroad is een endurance racer waarmee je op gravel kan rijden en de Warbird is een gravelbike waarmee je ook op de weg kan rijden. Dat ligt redelijk dicht bij elkaar maar er zit verschil in. Volgens Salsa zit het verschil in comfort en wendbaarheid. Bij de ontwikkeling van de Warroad is de wendbaarheid belangrijker dan het comfort en bij de bestaande Warbird voert comfort de boventoon.

Als je beide frames naast elkaar zet, zit er ook in de geometrie het nodige verschil. Het balhoofd van de Warroad heeft een iets scherpere hoek, een lager bottom bracket en kortere chainstays. Op deze punten is het frame dan ook stijver waardoor de krachten efficiënter worden overgebracht en de fiets wendbaarder is. Dit maakt de Warroad tot een comfortabele racer waarmee je dus ook offroad kan fietsen.

Dat de fiets geschikt is voor avontuurlijke fietstochten blijkt ook wel uit het grote aantal montagepunten voor verschillende accessoires. Zo kan je bijvoorbeeld vijf bidonhouders monteren als je frame maat 56 of groter is. Naast deze vijf houders is er dan nog ruimte voor een toolkit onder aan het frame, een bagagedrager, spatborden en een tas op de bovenbuis. En ook op de voorvork zijn nog extra montagepunten voor bidonhouders of bagagerekken en is er een interne kabelloop voor een naafdynamo.

De Warroad is alleen verkrijgbaar als fiets met schijfremmen en het monteren van de wielen gaat met behulp van 12mm steekassen. Standaard worden de fietsen afgemonteerd met 160 mm schijven. Aan de achterkant is er de mogelijkheid om een 140 mm schijf te monteren. Het frame is geschikt om af te monteren met mechanisch of elektronische groepsets en daarbij kan je kiezen voor een enkel of dubbel voorblad. Alle kabels gaan door het frame en wanneer je elektronisch rijdt of geen mechanische voorderailleur gebruikt is er ruimte om een dropper post te installeren. Schakel je mechanisch inclusief voorderailleur dan is er geen ruimte voor de kabel hiervan.

Wielkeuze
Afhankelijk van je rijstijl zal ook de keuze van de wielmaat zijn. Als je kiest voor 700c/28 inch wielen is de maximale breedte van de banden 35 mm. Een mooie optie voor enkele uitstapjes op gravel. Kies je voor de kleinere 650b wielen, dan kan je banden tot 47 mm monteren, waarmee de fiets voor de meer avontuurlijke renner geschikt is. De combinatie van wielen en banden heeft in dit geval ook de nodige impact op het rijgedrag en comfort van de fiets. Een fiets met kleine wielen en brede banden is wendbaarder en heeft meer comfort. Kies je voor grotere wielen met smallere banden wordt de fiets sneller en stuurt dit strakker.

Warroad modellen
De Warroad is verkrijgbaar in vier verschillende varianten en een los frameset. Een frameset kost $ 1999,- en is naar eigen smaak op te bouwen. Het frame is erg clean en heeft een matzwarte kleur met een gouden logo en minimale striping.

Een complete Warroad is verkrijgbaar vanaf $ 2399,- voor de Tiagra uitvoering. Dit is de enige uitvoering waarbij de carbon voorvork een aluminium stuurbuis heeft. Deze fiets is afgemonteerd met een 2×10 groepset en mechanische TRP schijfremmen. Qua kleur is deze uitvoering wel erg tof als je mij vraagt. Helemaal wit met subtiele felgekleurde logo’s en striping. Het logo van Salsa staat op de bovenkant van de onderbuis. Kies je voor deze uitvoering dan kies je ook voor een set 650b wielen en banden van WTB. Laatstgenoemde is ook het merk van de overige onderdelen zoals stuur, stuurpen en zadel. Ook de overige modellen zijn opgebouwd met de onderdelen van WTB.

Deze kleur van logo’s en striping zit ook op de Shimano 105 uitvoering. Daarbij is het frame niet wit, maar knalblauw waardoor hij goed opvalt. Voor $ 3399,- heeft deze uitvoering een 2×11 groepset en hydraulische schijfremmen. De fiets staat op 650b wielen.

De Warroad kent twee topmodellen. Dat zijn de Force 1 en de Ultegra uitvoering welke beiden een prijskaartje hebben van $ 4399,-. Het frame is bij beide fietsen matzwart met oranje, goud en grijze striping. Binnenin het frame staat het Salsa logo in het goud afgebeeld. Het verschil tussen deze modellen zit in de afmontage en wielgrootte. De Ultegra uitvoering is de enige fiets die standaard met 700c wielen komt. Hij is verder afgemonteerd met een 2×11 groepset met hydraulische schijfremmen. De Force1 uitvoering heeft een 1×11 mechanische groepset en heeft dan weer de 650b wielen.

Kies je voor 650b wielen dan kan je dus kiezen uit drie verschillende uitvoeringen. Wil je toch graag 700c wielen dan is er standaard maar één optie. Maar er is wel de mogelijkheid om een frameset te bestellen waarbij je alle vrijheid hebt om jou ideale Warroad op te bouwen.

Meer info via Salsa