CUBE heeft zijn nieuwe, nog meer aerodynamische triatlonfiets, de AERIUM X:68X, gelanceerd. De nieuwe fiets is de opvolger van de al bestaande Aerium C:68 die gelanceerd is in 2018. Toen was dit volgens Cube al een van de snelste triatlonfiets die te koop is. De ontwikkelaars bij Cube waren nog niet tevreden en besloten om in samenwerking met Lucy Charles-Barclay een nog snellere triatlonfiets te bouwen.

Specifieke eisen voor een triatlonfiets

De nieuwe Aerium moest voldoen aan een paar specifieke eisen vanuit Cube. Op de eerste plaats staan extra opslag- en hydratatie-opties en schijfremintegratie zonder dat dit in het nadeel van de aerodynamica werkt. En dat is ze gelukt. En de fiets ziet er naar mijn zeggen ook nog eens spat zuiver uit.

Al in 2020 zijn de eerste modellen getest in de windtunnel en daar kwamen mooie resultaten uit, of zoals Cube het zegt: de fiets zet een nieuwe maatstaf op het gebied van aerodynamica. Door de samenwerking met Lucy kon de fiets ook uitvoerig getest worden in de praktijk. Vanuit daar konden er dan ook nog aanpassingen aan de fiets worden gedaan. In 2022 reed Charles-Barcley al de eerste triatlonwedstrijd op het prototype van de Aerium X:68X.

3.63 watt besparen 

De Aerium X:68X is volgens Cube 3,63 watt sneller dan zijn voorganger. Dit lijkt op het eerste oog een klein verschil maar elke watt kan toch het verschil maken als het over secondenwerk gaat. Cube geeft ook aan dat ze de kracht die je moet zetten om het stuur te draaien hebben verminderd met 18%.

Het gewicht van de fiets bedraagt 9,1 kilo met Shimano afmontage en 9,3 kilo met SRAM afmontage (zonder het drinksysteem). De vork en cockpit zijn geoptimaliseerd voor een verbeterde aerodynamica. Het drinksysteem zit verwerkt in het frame, met een zogeheten blaas boven het bracket. De blaas houdt in dat er geen bidon gebruikt hoeft te worden omdat je het water in het frame mee kan nemen. Volgens Cube is dit momenteel de snelste triatlonfiets die er op de markt is.

Specificaties

De nieuwe AERIUM komt in 2 verschillende modellen: de Aerium C:68X SLT en de Aerium C:68X SLX. Het verschil in de modellen zit hem in de afmontage van de fiets. De SLT heeft een Shimano Dura Ace 12 speed Di2 groepset en de SLX heeft een SRAM Force AXS 12 speed afmontage. Beide modellen zijn met schijfremmen afgemonteerd. De 2 modellen verschillen met bijna 1100 euro toch nog sterk in prijs van elkaar. Voor de SLT leg je een bedrag van € 8999,- neer. Voor de SLX reken je aan de kassa € 7899,- af.

De wielset van de SLX is daarentegen wel anders dan bij de SLT, deze is namelijk afgemonteerd met de Newmen Advanced SL R.80 Streem. De SLX is afgemonteerd met de Newmen Advanced SL R.65/R.80 Streem en heeft een lager voorwiel.

via Cube