In 2008 was er het verzoek van Cadel Evans aan Ridley om een fiets te ontwerpen die zo dicht mogelijk op de gewichtslimiet van de UCI zit, 6,8 kg. Dit verzoek resulteerde in de Helium. Inmiddels zijn we elf jaar verder en is de Helium van de ISP, SL en SLX uitvoering geovuleerd tot de Helium SLX Disc. Op Eurobike zagen we de fiets al en de renners van Team Lotto reden er al even op. Maar nu dus ook beschikbaar bij de dealers.

Stiffness-to-weight
Lichtgewicht is zeker voor de klimmers erg interessant, maar moet niet ten koste gaan van stijfheid. Een stijve fiets die ook licht van gewicht is, is de ideale combinatie. De Ridley Helium is hun topmodel als het gaat om deze zogeheten stiffness-to-weight ratio. Voor de Helium SLX Disc hebben ze het frame wederom doorontwikkeld. Het frame is wel 50 gram zwaarder geworden, maar is dankzij de 12mm steekassen een stukje stijver ten opzichte van de velgrem uitvoering. Het gewicht komt op 780 gram voor een maat S. Het frame is geschikt voor maximaal 28 mm banden.

Naast de toevoeging van schijfremmen en steekassen heeft het frame nog een paar kleine veranderingen ondergaan. Zo is de achterbrug lager op de zitbuis geplaatst en hebben ze het ‘bruggetje’ tussen de seatstays er laten zitten om de stijfheid te verhogen.

De vorm van de buizen is hier ook belangrijk in, want Ridley houdt al sinds 2008 vast aan de ronde frame buizen. Simpelweg vanwege het feit dat dit volgens Ridley de beste stijfheid vs. gewicht oplevert.

Qua aerodynamica hebben ze een winst van 14% weten te behalen door de kabels volledig te integreren. Niet eens met behulp van een cockpit, maar dankzij de F-Steerer. Bij deze techniek is de vorkbuis in de vorm van een halve maan, zodat er ruimte is om kabels binnendoor te laten lopen. Superstrak, met toch de vertrouwde look van een ‘oldschool’ stuur+pen combinatie. Iets dat ik persoonlijk ook mooier vind dan de meeste cockpits. En de fiets van Jelle Wallays ziet er ook niet verkeerd uit.

Zelf configureren
De Ridley Helium SLX Disc is verkrijgbaar vanaf maat XXS tot maat XL. Een frame + vork is te koop vanaf € 3399,-. Je kan de fiets helemaal naar wens laten opbouwen via de Ridley Customizer op hun website. De prijs is dan afhankelijk van wat je allemaal kiest. Kies je bijvoorbeeld voor een uitvoering met Shimano Ultegra en DT Swiss ER 1600 wielen dan kost de fiets € 4999,-. Heb je iets meer te besteden, in dit geval € 6999,-, kan je gaan voor de Helium SLX Disc met SRAM Force eTap AXS in combinatie met Forza 45mm full carbon wielen. Op de website staan twee kleurstellingen afgebeeld, waarbij ik de blauw oranje kleur erg gaaf vind. Maar laat je daar niet door weer houden, want het frame is volledig te customizen.

Meer info via Ridley