Het Duitse Standert bouwt in Berlijn de mooiste stalen fietsen. De Duitsers hebben nu iets nieuws, want de vernieuwde Triebwerk is namelijk het eerste model waarbij de kabels volledig in het frame verwerkt zijn. En dat geeft de fietsen een nog strakkere look, terwijl ze dat eigenlijk al hadden.

Veranderingen op een rijtje: interne bekabeling en nieuwe voorvork

Eigenlijk is er één grote verandering op te merken ten opzichte van de vorige Triebwerk. Het balhoofd is vernieuwd waardoor het nu mogelijk is om de kabels intern te laten lopen. En dat ziet er gaaf uit, want nu heb je geen losse kabels meer die buiten het frame lopen. De kabels komen nu vanuit het stuur en lopen via de onderkant van de stuurpen het balhoofd in. Je zou misschien nog kunnen kiezen voor een moderne cockpit om de kabels nog meer te integreren, maar bij zo’n klassiek frame vind ik een los stuur en stuurpen beter passen.

Verder is de voorvork veranderd, daar kiest Standert nu voor de Columbus Futura Disc SLX. De gebruikte Columbus framebuizen hebben volgens Standert een extreem goede gewicht-sterkte verhouding. Naast de kleuren is er verder niet veel veranderd ten opzichte van de reeds bestaande Triebwerk. Ook de geometrie is volledig hetzelfde gebleven.

Het frame is dus van staal, en het geeft de ruimte voor banden tot 32 mm. Het voordeel van staal is volgens Standert dat het duurzaam is, omdat het materiaal erg lang mee gaat. Maar persoonlijk denk ik dat je uit passie kiest voor een stalen ros, en dan is Standert echt een gaaf merk. Dit merk staat voor mij heel erg hoog op het wensenlijstje, want ze maken prachtige fietsen die er heel tijdloos uitzien.

De drie kleuren: Blue Orchis, Silver Lily en White Lotus

De nieuwe Triebwerk is er in drie verschillende kleuren. Blue Orchis is een donkerblauwe, paarsige kleur met knalroze decals. De Silver Lily kleur is zilvergrijs, met knalblauwe decals. En als laatste is er de kleur White Lotus, en dat is een hele lichte groene kleur, gecombineerd met witte decals. Persoonlijk vind ik de Blue Orchis uitvoering heel erg goed geslaagd, het donkerblauwe frame matcht prachtig met de roze decals en de beige zijkant van de Vittoria banden. Maar de andere uitvoeringen zijn ook niet verkeerd.

Veel keuzes, maar niet de topgroepen

Als je de fiets wilt aanschaffen heb je wel een aantal keuzes te maken. Je hebt de keuze uit Shimano 105 Di2, Shimano Ultegra Di2, Sram Rival eTap AXS of Sram Force eTap AXS. Verder heb je de keuze uit verschillende DT Swiss en Scope wielen en banden van Vittoria en Challenge. Met CeramicSpeed kun je de fiets nog een upgrade geven. Maar veel andere componenten zijn ook een vast gegeven, zoals de zadelpen, het stuur en de zadelpen. Die zijn allemaal van het merk Zipp. Het zadel is de Fizik Tempo Argo E3.

Als je gaat voor de goedkoopste uitvoering (Shimano 105 Di2 en DT Swiss PR 1400 wielen) dan betaal je € 4.849,- aan de kassa. Als je alle opties aanvinkt dan ben je € 7.495,20 kwijt, maar wel een hele gave fiets rijker. Wat wij wel jammer vinden is dat de fiets niet verkrijg maar is het Shimano Dura Ace of Sram Red, want een fiets van dit kaliber verdient dat toch wel. Maar het frames is ook los verkrijgbaar, en dat is ook een coole optie. Want dan kun je from scratch alle onderdelen zelf kiezen en echt je ultieme droomfiets opbouwen. Een los frame kost € 1.849,-.

Meer info via Standert.