Waren het nou de wielen of toch zijn benen waardoor hij wereldkampioen tijdrijden werd? Als je de benen van Ganna wel eens hebt gezien, dan weet je het wel. Ganna en zijn team maken al langer gebruik van de exclusieve wielen van Princeton Carbonworks. En de wielen van de wereldkampioen zijn nu ook te koop: de Princeton Mach 7580.

De wielen van Princeton zagen we voor het eerst op de reguliere wegfietsen van Team Ineos opduiken. Het team wordt gesponsord door Shimano, maar ze reden ook al veelvuldig met Lightweight wielen, vooral bij bergetappes. En sinds enige tijd zien we ze bij de tijdritten op de wielen van Princeton. Het merk is nog niet heel bekend bij het grote wielerpubliek, maar als je prijzen wint met Ineos, dan gaat dat een stuk sneller.

Het bedrijf claimt dat de wielen de meeste aerodynamische en lichtste wielen in hun klasse zijn. En nog sterker ook. We hebben nog geen onderzoek ontvangen of gevonden die dat ook bewijst, maar wat betreft het – opgegeven – gewicht hebben ze mogelijk gelijk. Want net geen 1500 gram voor een disc wielset met 77,5 mm hoge velgen is bijzonder licht te noemen. Dan gaat het wel om de lichtste combinatie die ze aanbieden. Dat is dan met de zeer lichte Tactic Racing TR1 naven die ze zelf ontwikkeld hebben. Deze naven wegen slechts 215 gram per set en hebben een prijskaartje van € 1150,-!

De velgen wegen 530 gram per stuk, tubeless ready en hebben een binnenbreedte van 19 mm. Er zijn geen spaakgaten en er is daarom ook geen tubeless tape nodig. En die velghoogte is dan 77,5 mm, maar zoals je op de foto’s kan zien varieert deze. Dit variabele profiel moet bijdragen in snelheid en rijgedrag. Je ziet ook dat de spaakgaten op de top van elk ‘golfje’ zitten. Volgens Princeton worden de krachten op deze manier beter verdeelt en worden de velgen zo sterker en kunnen ze zelfs materiaal weglaten waardoor ze weer lichter worden.

De bovengenoemde set kost je via hun website omgerekend net geen € 3.500,-, de verzendkosten en invoerrechten even buiten beschouwing latende. Veel geld, maar we kijken er tegenwoordig niet raar meer van op. Kies je voor Industry9 of Tune naven dan scheelt je dat bijna € 1.000,-. En een beetje tijdrijder rijdt met een dicht achterwiel, dus wellicht wil je dan voor een los voorwiel gaan. Mocht je de ambitie hebben om wereldkampioen tijdrijden te worden, dan weet je bij deze dat je naast enorme benen ook nog een enorme berg geld moet hebben.

Comments are closed.