Om meteen met de deur in huis te vallen. Deze electrified Merida Scultura UltraLight LTD racefiets weegt 6,872 kg. En dat is dus met een elektrische aandrijving! Elektrische racefietsen komen vooralsnog niet of nauwelijks onder 12 kg. Zonder de elektrische aandrijving weegt deze extreem lichte fiets 4,56 kg in maat S/M. Hij staat inmiddels genoteerd in het Guinness Book of World Records onder het kopje: “The lightest electric bicycle prototype”.

Opgevoerde racefiets?

Het ziet er heel simpel uit en zo klinkt het stiekem ook, maar het heeft wel even geduurd voor Drs. Freiburg met deze e-bike echt de weg op kon. De lichtgewicht Merida heeft een aandrijving onder het frame die direct op het achterwiel zit. De accu heeft hij in een metalen waterfles gestopt en ‘that’s it’.

Freiburg is werktuigbouwkundig ingenieur op de Universiteit van Dortmund, en daar heeft hij deze fiets ontwikkeld. De motor die onder het frame is gemonteerd, is afkomstig uit een modelbouw helikopter die je op afstand kan besturen. Hij is begrensd op een vermogen van 250 watt, volgens de wetgeving in Duitsland. Dit geldt ook voor de snelheid van 25 km/h voor de ondersteuning. Volgens Freiburg kan de motor veel meer vermogen leveren als dit legaal zou zijn. Afhankelijk van het vermogen dat hij moet leveren kan je met één batterij maximaal 40 kilometer rijden. Een tweede accu is makkelijk toe te voegen in de tweede bidonhouder op de fiets, voor meer capaciteit.

Custom built e-bike, met modelbouw motor

De motor is dus afkomstig uit een modelbouw helikopter. Om deze onder het frame te monteren heeft hij zelf een mount op maat gemaakt. Op deze plek zat bij de Scultura de remklauw van de achterrem. Deze moest dus verplaatst worden en is met een 3D geprinte mount aan de binnenkant van de seatstays geplaatst. Het ziet er een beetje vreemd uit en ik ben benieuwd waarom hij juist aan de binnenkant is geplaatst. De accu heeft hij in een metalen waterfles geplaatst, waarbij hij de dop heeft omgebouwd tot schakelaar. Deze heeft hij gemaakt met een 3D printer en hiermee kan je de motor in verschillende standen zetten. De waterfles heeft ook een USB aansluiting, waarmee hij de software heeft geïnstalleerd die de aandrijving aanstuurt.

In het achterwiel zitten magneten, die langs de sensor lopen die op de seatstays zijn gemaakt. Deze registreren de beweging en reguleren de ondersteuning. Soortgelijke sensoren zitten ook in het bracket, zodat de aandrijving merkt wanneer de pedalen in beweging zijn. En mocht de batterij leeg zijn of ga je harder dan de ondersteuning toelaat, weegt de fiets nog steeds maar 6,872 kg waarmee hij nog altijd lichter is dan menig racefiets zonder ondersteuning. En in de video hieronder zie je de fiets (en zijn uitvinder) in gebruik.