SRAM rivel etap axes groepset

Daarmee is dit de derde groepset van SRAM die wordt uitgerust met hun draadloze AXS schakelsysteem. Daarbij tel ik de draadloze groepsets voor de mountainbike niet mee. De Rival eTap AXS groep heeft veel mogelijkheden en is breed inzetbaar. Hij is niet specifiek voor op de weg en kan ook perfect worden gebruikt voor gravel en cross. De Rival eTap AXS maakt gebruik van dezelfde technieken als zijn grote broers Red en Force, maar dan voor een scherpere prijs.

12-speed en schijfremmen

Zoals gezegd heeft deze nieuwe Rival groepset de techniek afgekeken van z’n grote broers. Dat betekent dat deze groepset nu ook is uitgerust met een 12-speed aandrijving waarbij je de cassette op een XDr body monteert. De aandrijving is ook hier met een ketting die aan de bovenkant plat is. Je kan kiezen voor een enkel of dubbel voorblad en hebt dus 12 of 24 versnellingen op je fiets. Een van de verschillen met de andere draadloze groepsets is dat Rival geen velgremmen heeft. Het is alleen te gebruiken in combinatie met hydraulische flat-mount schijfremmen.

Met de komst van de 12-speed aandrijving heeft SRAM de verhoudingen van de tandwielen gewijzigd. Ook voor deze Rival groepset hebben ze dat gedaan al zijn de verhoudingen kleiner dan bij de andere groepsets. Bij een dubbel voorblad heb je drie verschillende mogelijkheden en dat zijn 48/35, 46/33 of 43/30. De laatste optie bieden ze aan als combinatie voor op de gravelbike.

Wil je met een enkel voorblad rijden kan je kiezen uit 38, 40 of 42 tanden. Voor de 12-speed cassettes heb je keus uit 10-30 of 10-36. Wil je nu toch een andere verhouding dan een van bovenstaande combinaties kan je ook de cassettes van de Force en Red AXS groepen gebruiken. De Rival achterderailleur heeft een bereik tot maximaal 36 tanden. De keuze is dus reuze.

Rival Wide?

Helemaal nieuw is de optie van SRAM om ‘Wide’ te gaan. De voorderailleur en crankset zijn verkrijgbaar in een gewone of een Wide-uitvoering. De Wide onderdelen van de Rival groep zijn beter geschikt voor het offroad gebruik doordat ze meer clearance hebben. De looks ervan verschillen niet van de andere crankset. Bij de crank is de Q-factor (de breedte van de as) 5mm groter.

Je linker en rechter crankarm staan dus wat verder uit elkaar waardoor er meer ruimte is voor een frame dat bredere banden aan kan. Maar daarnaast is er ook minder risico op het ophopen van modder, wanneer je in slecht weer aan een graveltocht bezig bent. Als je crank een aantal millimeter naar buiten staat heeft dit ook gevolgen voor de voorderailleur en deze is dus ook als Wide uitvoering verkrijgbaar. Wil je naast meer clearance ook nog meer bereik kan je de Rival onderdelen ook combineren met AXS onderdelen uit het mountainbiken. Als je bijvoorbeeld een SRAM GX Eagle AXS derailleur monteert kan je zelfs een 10-50 cassette op je gravelbike monteren. Dan weet je zeker dat je voldoende bereik hebt voor het steilere werk.

Powermeter!

Optioneel voor de nieuwe Rival groepset is een powermeter. En deze heeft een heel aantrekkelijke prijs voor een powermeter, want je kan een bestaande Rival crankset al voor € 260 upgraden. Deze powermeter is samen met Quarq ontwikkeld en is geïntegreerd in de as van de crank. Een upgrade versie bestaat uit een linker crankarm met een SRAM Dub as. De powermeter werkt op AAA Lithium batterijen en zal volgens SRAM meer dan 400 uur meegaan op één batterij. De powermeter past op alle nieuwe Rival cranksets dus het maakt niet uit of je een gewone of Wide uitvoering hebt of dat je met een enkel of dubbel voorblad rijdt.

Een Rival eTap AXS groepset zonder powermeter kan je krijgen vanaf € 1228,-. Dat is voor een 1 X 12 groepset zonder powermeter. De duurste uitvoering van deze groep kost € 1688,- en daarvoor heb je dan een 2 X 12 aandrijving inclusief powermeter. Daartussen zijn er verschillende opties met ook verschillende prijskaartjes. Alle specificaties en prijzen (ook van de losse onderdelen) kan je vinden via de website van SRAM.

specialized aethos racefiets met sram rival etap axs
trek madone met sram rival etap axs
Tags: