Enrico Bellé is een Italiaanse framebouwer die sinds 2004 in Barcelona woont. In 2009 ging hij aan het werk bij Rabasa en leerde hij custom stalen frames te bouwen voor stadsfietsen met kleine 20 inch wielen. In 2016 kreeg hij de mogelijkheid de workshop over te nemen en zijn droom na te jagen: het bouwen van stalen frames voor racefietsen. Het is de start van Bellé Cycles. In onderstaande video, die The Service Course maakte, een mooi portret van de framebouwer en zijn visie.

In 2017 ontmoette Enrico Bellé en Christian Meier elkaar, en nog geen jaar later werd het eerste project afgerond. Meier zocht een gravelbike, gemaakt op basis van zijn houding op de racefiets. Een custom geometrie waarmee hij op verschillende soorten terrein uit de voeten kan. Bellé bouwt de GRAR (GRavel All Road) voor Meier. De GRAR krijgt, net als zijn geometrie, een custom paintjob die is gebaseerd op de Catalaanse zonsondergang.

Bellé GRAR Catalan sunset

De Custom GRAR is gebouwd met een mix van Columbus buizen. Een combinatie van Spirit, HSS en Life buizen vormen samen een comfortabel maar stijf frame. Het frame is geschikt voor 12mm steekassen en flat-mount schijfremmen. De kabel van de achterrem loopt buiten het frame, maar als je zou willen kan dit ook intern. Het frame is in 2018 opgebouwd met een set Enve gravel wielen en WTB banden. De fiets heeft een clearance van 40mm, tenzij je kiest voor 650b wielen. In dat geval kan je wielen met banden tot 48mm steken. De fiets is afgemonteerd met een Shimano Ultegra Di2 disc groepset met XT achterderailleur en een Easton crankset. Net als de wielen zijn ook de zadelpen, stuur en stuurpen van Enve.

CM Camo make-over

De fiets was nog geen twee jaar oud, maar toch vonden ze het tijd voor een make-over. Persoonlijk was de ‘Catalan Sunset GRAR’ een van mijn favorieten, maar die uitvoering is er niet meer. Het frame is exact hetzelfde gebleven, maar voorzien van een nieuwe paintjob waardoor het een compleet andere fiets lijkt. De nieuwe paintjob van het frame geeft hem een camouflage look. In het frame zijn, naast Bellé’s handtekening, ook de initialen van Christian Meier verwerkt. Deze Camo paintjob is de eerste ‘standaard’ optie als je een Bellé zou bestellen, al zijn bij een custom frame de mogelijkheden bijna eindeloos.

Dit keer is ook de stuurpen meegespoten en hebben ze de Di2 junction en kabels mooi in het stuur weggewerkt. De Easton crank heeft nu een ovalen voorblad en op het stuur zitten Enve extenders. Dit komt omdat Meier de fiets gaat gebruiken voor een bikepacking trip van Girona naar Florence. Vandaar ook de Curve wielset met 30mm banden en de bikepack tassen zoals op de laatste foto. De rest van de fiets is ongewijzigd, al zou je dat bijna niet zeggen.

Meer info via Bellé Cycles en The Service Course

Comments are closed.