De GameChanger was in 2017 voor ABUS letterlijk een game changer! Waar het begon als interne werktitel voor de ontwikkeling van een nieuwe high-end fietshelm, werd GameChanger daadwerkelijk de naam van de helm die inmiddels niet meer is weg te denken uit het profpeloton. Deze helm was de eerste ABUS helm die in Italië is geproduceerd en tot vandaag stond die teller op zes. Want met de nieuwe ABUS GameChanger 2.0 presenteren ze hun zevende helm uit Italië. Belangrijker nog, deze nieuwe GameChanger 2.0 is volgens ABUS meer aero, beter geventileerd en ik vind ‘m er snel uitzien!
99 jaar veiligheid
ABUS is een echt familie bedrijf en inmiddels is het de vijfde generatie die de scepter zwaait bij het Duitse bedrijf dat volgend jaar honderd jaar bestaat. In 1924 is August Bremicker gestart met het maken van een slot onder het motto: we want to make life a little safer. Nu, bijna 100 jaar verder hebben ze een groot assortiment aan beveiligingsproducten waaronder een ruim aanbod aan helmen, die de veiligheid op onder andere de racefiets een stuk veiliger maakt.
De afgelopen drie jaar is ABUS bezig geweest met het doorontwikkelen van de GameChanger en wij mochten eind mei al met ze mee naar Italië om te kijken hoe deze helm wordt geproduceerd. Tijdens onze trip naar Noord-Italië kregen we letterlijk een kijkje in de keuken van de productie van de GameChanger 2.0. Naast schitterend weer, lekker eten en drinken en een hoop gezelligheid presenteerde productontwikkelaar Lukas vol enthousiasme ‘zijn’ nieuwe helm.
Testen, meten en Faster Forward
De looks van de GameChanger 2.0 zijn herkenbaar en hij lijkt wat dat betreft nog heel veel op z’n voorganger. Maar als je beide helmen naast elkaar legt zie je dat er behoorlijk wat verschillen zijn. Voor de ontwikkeling van deze 2.0 helm heeft ABUS veel samengewerkt en geluisterd naar de feedback van renners uit de World-Tour van Movistar en Alpecin-Deceuninck. Daarbij waren aerodynamica en ventilatie twee belangrijke pijlers om uiteindelijk beter te kunnen presteren. Of zoals ABUS het zelf omschrijft; Faster Forward met de GameChanger 2.0.
Voor betere aerodynamica heeft ABUS gebruik gemaakt van CFD simulaties (computational fluid dynamics) en dat is het best te omschrijven als een virtuele windtunnel. Aan de hand van die eerste uitslagen zijn de prototypes getest in twee verschillende windtunnels en op de baan. Dat Lukas een perfectionist is, blijkt wel uit het gegeven dat hij van de aeroblade (het zwarte kapje bovenop de helm) maar liefst 120 verschillende uitvoeringen heeft getest. Ontwerpen, 3D-printen, testen en weer aanpassen. Alles voor minder turbulentie rondom de helm, zodat je zoveel mogelijk aerodynamisch voordeel hebt. Datzelfde geldt ook voor de airflow van de helm die moet zorgen voor een betere ventilatie.
GameChanger 2.0
Als ik de eerste keer in Nederland met deze helm rijd, hebben mijn fietsvrienden in eerste instantie niet eens door dat ik met een nieuwe helm rijd. Pas als ze er weet van hebben, valt het op en dan zie je ook wel waar de verschillen zitten. Dit zit vooral in de grote sleuf aan de voorkant van de helm. Om de helm beter te laten ventileren hebben ze aan de voorkant een extra sleuf gemaakt, waar lucht door naar binnen kan. Ideaal voor een betere ventilatie, echter heeft dit wel impact op de aerodynamica van de helm. Hoe meer gaten, hoe minder de aerodynamica doordat wind ‘botst’ tegen de randen van deze openingen. Wat dat betreft is het, door middel van testen en meten, zoeken naar de juiste balans waarbij de helm zowel aerodynamisch is als goed ventileert.
Voor een verbeterde aerodynamica heeft de helm een bollere ronding aan de voorkant, voor een betere luchtstroom. Ook is hij 8% verder naar voren gekanteld waardoor hij beter aansluit bij het gebruik van de grote fietsbrillen van tegenwoordig. Deze grote brillen blokkeren overigens ook een stukje ventilatie, en daarvoor heeft ABUS de extra sleuf, die je voorhoofd koel moet houden. Daarnaast is dit ook de plek waar je een bril in kan steken. Een ander gevolg van het voorover kantelen van de helm, is dat de ‘kammtail’ langer wordt. Deze druppelvorm is de meest aero vorm en een langere kammtail vorm zorgt voor minder turbulentie aan de achterkant van de helm. De helm is ook een fractie breder dan zijn voorganger, om de ideale ronding voor die kammtail vorm te verkrijgen. Dit kan je aan de achterkant van de helm het beste zien.
Aero en Airflow
Dat ze bij ABUS op de details letten, blijkt wel als je de bandjes van de helm bekijkt. Deze hebben een minimale verdikking aan de voorzijde, zodat deze ook een minimale druppelvorm hebben. Dit voorkomt klapperende bandjes, of bandjes die draaien en op die manier zorgen voor meer weerstand. Om de weerstand te minimaliseren zijn de bandjes die rondom je oren gaan, aan elkaar gestikt. Waar je bij concurrerende merken vaak kunststof driehoekjes ziet waarmee je de bandjes kan stellen, kiest ABUS voor vaste bandjes zodat dit minder weerstand heeft. Overigens hebben ze ten opzichte van de vorige GameChanger de ruimte voor je oren binnen deze driehoek met 12% vergroot.
Het retentiesysteem dat in Zwitserland is ontwikkeld en geproduceerd is vernieuwd, en is verder achterin de helm geplaatst. Ook lopen de bandjes nu via het retentiesysteem, zodat hij beter rondom zal aansluiten. Het nieuwe systeem is ook geschikt voor mensen met een paardenstaart en het oogt steviger door het dikkere kunststof ervan. Aan de binnenkant van de helm zie je heel duidelijk vijf ‘luchtkanalen’ waar de wind doorheen kan. De ventilatie gaten aan de voorkant en achterkant liggen mooi in één lijn en dat moet zorgen voor goede ventilatie. Wanneer je in de racehouding zit, kan de frisse lucht er via de twee sleuven aan de voorkant, en één bovenop de helm bij de aeroblade naar binnen stromen.
Eerste indruk: Koeler en cooler
Door het enthousiaste en vooral interessante verhaal van Lukas krijg je een goed beeld hoe gedetailleerd en precies de ontwikkeling van zo’n helm gaat. Maar uiteindelijk gaat het toch om de veiligheid en hoe de helm het in de praktijk doet. Naast verschillende testen die ABUS met o.a. Enric Mas deed, heb ik er de afgelopen weken ook veel mee gereden. Ik vond de GameChanger 1.0 al een mooie helm, maar wat betreft de looks oogt de 2.0 een stuk agressiever en stoerder. Dit komt wat mij betreft door de brede sleuf op de voorkant dat hem een coole uitstraling geeft. De mat witte kleur, met zwarte details vind ik mooi al ben ik stiekem ook wel een beetje jaloers op de volledige witte helm waar Alpecin-Deceuninck mee rijdt. Op het moment van onze fabriekstour werd deze geproduceerd en konden we de helmen van o.a. Mathieu van der Poel al zien.
Als ik de helm de eerste keer op zet valt me op dat de padding wat dikker is en daardoor wat meer comfort geeft. Het stellen van het retentiesysteem gaat soepel en is makkelijker in hoogte te verstellen als je het vergelijkt met z’n voorganger. De weegschaal geeft 275 gram aan en dat is een prima gewicht voor een aerohelm. De helm is ook verkrijgbaar met Mips en dan is hij volgens ABUS 10 gram zwaarder, en heeft hij een magnetische fid-lock sluiting. De eerste serieuze test wat betreft de ventilatie hebben we direct al in Italië, waar het kwik de 30 graden aantikt en wij met een aero-helm op pad gaan. Je merkt de werking van de brede sleuf goed en je voelt de wind op je voorhoofd. Tijdens het klimmen waarbij je nauwelijks rijwind hebt, kan de warmte goed weg en houdt de padding zweet uit m’n ogen. Door de bredere achterkant zijn de gaten aan de achterkant groter, waardoor hier de warme lucht makkelijker weg kan. Dat zie je ook aan de binnenkant, onder het zwarte aeroblade kapje. Deze gaten zijn ook groter ten opzichte van de GameChanger 1.0, waardoor hier de warmte via de aeroblade weg kan.
Aero of ventilatie door de Acti-cage
De aerodynamica van de helm is bewezen beter volgens de testen van ABUS. Dat is niet iets dat je merkt op het moment dat je ermee onderweg bent. Wat ik daarbij wel merk is de werking van de Acti-cage. Dit zijn de dwarse tussenstukjes in de ventilatiesleuf voor op de helm. Door deze Acti-cage wordt de luchtstroom om de helm geleid wanneer je gaat sprinten. Als je je hoofd voorover kantelt voor de sprint, gaat de lucht niet door de helm maar er omheen. Tijdens de rit heb je de reguliere ventilatie, en tijdens de sprint heb je het aerodynamische voordeel. Als je gaat sprinten merk je vooral dat er geen wind meer door de helm komt en als je weer rechtop zit voel je dit er weer doorstromen.
Door de grote ventilatie sleuf is de helm aan de voorkant wat lager geworden, waardoor hij vrij dicht op de grotere fietsbrillen zit. Ik heb de eerste twee à drie ritten verschillende instellingen gehad van de hoogte van het retentiesysteem, omdat de helm bij een gat in de weg op mijn bril tikte. In de ventilatie sleuf heeft ABUS ook ruimte gelaten voor je bril, die je er makkelijk insteekt als je hem even niet op je neus wil. Rondom sluit de helm lekker aan en hoewel de buitenkant breder is, voelt de helm nog steeds lekker compact als je hem draagt.
Specificaties
ABUS GameChanger 2.0
Maat: S/M/L
Gemeten gewicht: 275 gram in maat M
Kleur: Wit (verkrijgbaar in 11 verschillende kleuren, waarvan 4 kleuren voor de helm met MIPS)
Prijs GameChanger 2.0: € 249,-
Prijs GameChanger 2.0 met MIPS: € 299,-
Conclusie
De 2.0 versie van de GameChanger is een mooie vooruitgang. Niet alleen de looks en aerodynamische specificaties zijn een stuk verbeterd, maar ook het draagcomfort en de ventilatie. ABUS heeft op alle punten een flinke stap vooruit gezet. De dikkere padding en het retentiesysteem zorgen voor een heel comfortabele helm. Wellicht dat je even wat langer bezig bent met de juiste afstelling door de lagere voorkant van de helm. De prijs van de helm met MIPS is vergelijkbaar met andere helmen uit het topsegment, maar dat neemt niet weg dat € 299,- een stevig bedrag is. De ventilatie van de helm is erg goed voor een aerohelm en je voelt de lucht door de kanalen naar achteren stromen waar de warme lucht er makkelijk uitgaat. Naast alle technische vooruitgang krijgt mijn moraal ook een boost door de stoere looks!
via ABUS