Als er een merk is dat een lange en rijke geschiedenis heeft in de cross, dan is dit het Belgische Ridley. Sinds 2004 is Ridley actief fietsleverancier geweest van verschillende ploegen van onder andere Zdenek Stybar, Bart Wellens, Wout van Aert en Marianne Vos. Ridley gebruikt graag de kennis en kunde van dergelijke renners voor de ontwikkeling van hun fietsen, zo ook bij deze Ridley X-Night SL, waar ik in Gavere op heb gereden.

Aanpassingen voor nieuwe technieken
In 2015 reed ik de Ridley X-Night 10, het toenmalige topmodel van Ridley. De fiets is anders opgebouwd maar de geometrie van de X-Night is de afgelopen jaren ongewijzigd, die is nog steeds van toepassing op presteren tijdens het crossen. Wel zijn er aanpassingen gedaan aan het frame om gebruik te kunnen maken van de nieuwste technieken. Het frame is nu geschikt voor flat-mount remmen en in tegenstelling tot het vorige model dat ik testte is het monteren van een 140 mm remschijf mogelijk. Iets dat ik een nadeel vond bij de 2015 uitvoering.

De Ridley X-Night SL is momenteel het topmodel, waarbij SL staat voor SuperLight. Het frame is hierbij 200 gram lichter dan de ‘gewone’ X-Night en heeft een iets hoger bottom bracket waardoor de toppers bijvoorbeeld makkelijker over de balken kunnen springen. De gewichtsbesparing van 200 gram komt door een ander soort en lay-up van de carbonvezel van het frame.

Testen waar het hoort: in de modder!
In Gavere staat de fiets in maatje 52 voor mij klaar. Afgemonteerd met Forza carbon onderdelen (uit eigen huis), een Shimano Ultegra Di2 groep en Fulcrum racing 500 DB wielen. De crank is een Rotor 3D30 met 46/36 kettingbladen. De eerste ronde is het nog even wennen en met name ook verkennen van het parcours. De banden die we rijden, de Vittoria Terreno Mix, zijn qua profiel niet helemaal geschikt voor de slijk ondergrond van Gavere. Maar voor de test van de fiets komen ze eigenlijk juist wel weer van pas. Nu merk je pas wat de fiets doet op het moment dat je de controle dreigt kwijt te raken doordat de fiets gaat glijden.

Het frame voelt compact en het stuurgedrag is lekker direct. Aansnijden van de bochten voelt vertrouwd en naarmate de middag vordert durf ik steeds weer een stukje sneller de bocht in te sturen. En dat terwijl de modder steeds heftiger wordt en de fiets begint te glijden. Het stijve frame reageert direct en dat maakt dat je snel en makkelijk kan corrigeren wanneer je de controle eventjes dreigt te verliezen. In de kort draaiende bochten achterop het parcours merk ik dat de ruimte tussen het frame en de voorvork niet heel groot is. Het scheelt niet veel maar de ruimte is net te klein om te voorkomen dat mijn maat 43 schoen tegen het wiel aan komt.

Modder krijgt geen kans
Het schouderen van de fiets gaat bijna automatisch. Veel ruimte in het frame en ondanks de minimale ruimte tot de voorvork zorgt dit niet voor een probleem. In dit geval komt de ‘recht toe recht aan’ geometrie goed tot z’n recht. Het frame ligt lekker op de schouder en daarbij heeft het natuurlijk het gewicht in zijn voordeel. Dit wordt nog beter wanneer je met carbon wedstrijd wielen rijdt, die het gewicht nog wat lager maken. Het frame biedt genoeg ruimte (clearance) bij het achterwiel en de voorvork. Ondanks de zware omstandigheden kreeg de modder geen kans om dusdanig op te hopen dat dit voor problemen zorgde. De interne kabelloop houden ook de rem en schakelkabels vrij van vuil.

De Fulcrum wielset is een relatief laag geprijsde set instapwielen die doen wat ze moeten doen. De serieuze wedstrijdrenner zal deze vrij snel vervangen voor een set wielen geschikt voor tubes. Deze insteek is ook de reden dat Ridley nog steeds een frame met cantilever remmen in het assortiment heeft. Veel wedstrijdrenners hebben meerdere wielsets bij één of twee fietsen en het is nogal kostbaar om die allemaal te vervangen bij een overstap naar schijfremmen.

Eigen look
Alle frames van Ridley zijn te customizen. Vind je de kleurstelling niet mooi, dan kan je het frame met behulp van de online tool een eigen look geven. Hierbij heb je keuze uit vijf verschillende designs en een ruime keuze aan kleuren. Hier hangt wel een extra prijskaartje aan, maar dan heb je wel een unieke fiets. De levertijd hiervoor bedraagt ongeveer vier tot zes weken extra ten opzichte van een frame met standaard kleurstelling. Deze optie wordt in de toekomst nog uitgebreid, zodat je een complete fiets kan samenstellen. Dus ook qua groepset en wielen.

Eerste indruk
De X-Night is het topmodel en dat merk je. Met een prijs van € 4779,- zit hij op een vergelijkbaar prijsniveau met andere topmodellen. Het lichtgewicht frame is echt gericht op de serieuze wedstrijdrenner. Een strak sturende fiets die naast stijfheid toch ook wat comfort biedt. De carbon onderdelen vangen, samen met het carbon frame, de nodige klappen op. De fiets went snel en is makkelijk corrigeerbaar wanneer je de controle dreigt te verliezen. De afmontage en Shimano Ultegra Di2 groepset laat maar weinig te wensen over. Misschien een upgrade naar een Dura Ace groepset van Shimano, maar daardoor zal de prijs ook stijgen. Het lijkt een verstandige keus van Ridley om de prijs niet verder op te voeren met een full carbon clincher wielset waar een wedstrijdrenner toch geen gebruik van zal maken.

Alle info bij Ridley