Als er Alpinist in de naam staat, dan draait het bij Roval om items waarmee je de bergen in wilt. Lichtgewicht dus. In dit geval gaat het om een set lichtgewicht aluminium wielen voor schijfremmen en daarmee zijn we de afgelopen periode op pad geweest. De Roval Alpinist SLX.

Minder dan 1500 gram voor de Roval Alpinist SLX

Het gewicht van deze wielset is 1485 gram en dat is zeker licht voor een aluminium wielset. Sterker nog, de wielen zijn lichter dan de full carbon Roval Rapide wielen, al zijn die natuurlijk een stuk hoger. Deze Roval Alpinist SLX wielen hebben namelijk een lage 24 mm velg. De breedte is 20 mm intern en 23 mm buitenbreedte voor de tubeless ready velgen. De Sapim spaken en DT Swiss 350 naaf maken de set compleet. De naaf heeft een 36 tands ratchet met in ons geval een Shimano body. Het voordeel van DT Swiss naven en body’s is dat deze eenvoudig uitwisselbaar zijn voor een andere body. Wil je trouwens nog lichter dan heeft Roval ook de Alpinist CLX carbon wielset maar dan zit je opeens in een hele andere prijsklasse.

Subtiel geluidje en even wennen aan de looks

Als ik de testwielen uit de doos haal zitten er al een paar S-Works Turbo banden op en deze zijn tubeless gemonteerd. De 26 mm brede banden meten op deze velgen ook echt 26 mm. Op de weegschaal weegt de set dan 2090 gram, maar dat is dus in combinatie met banden, ventielen en latex. Na het monteren van de centerlock remschijven en cassette kunnen we er mee gaan rijden.

Het eerste dat natuurlijk opvalt zijn de looks, want als je van een set hoge wielen naar een lagere set gaat oogt het wat iel, vind ik. Daar ben je wel snel aan gewend en ondanks dat het gros van de wielrenners erg gevoelig is voor mooie looks, zegt het nog niets over de prestaties.

En die prestaties voelen vanaf de eerste meters heel vertrouwd. De wielen bollen soepel en de DT Swiss 350 naaf geeft een heel subtiel geluid. Geen overdreven harde ratel maar juist een zacht en snel rateltje.

Veel comfort en ook stijf

Het vertrouwde gevoel dat ik bij deze wielen krijg, komt vooral doordat ze qua stijfheid in de buurt komen van een carbon wielset. Bij het aanzetten reageren ze direct en merk je ook dat de kracht goed wordt omgezet in voorwaartse snelheid. Dit voel je ook wanneer je op hoge snelheid bochten instuurt, want de wielen reageren stabiel en laten zich direct en strak sturen.

Dit zorgt voor controle en een voorspelbaar stuurgedrag. De wielen zijn wendbaar en houden de ingezette lijn vast en je krijgt nergens het gevoel dat ze willen uitbreken of je naar buiten drijven. Iets dat bij een aluminium wielset nog wel eens het geval kan zijn. Deze stijfheid is naar mijn mening één van de pluspunten van deze aluminium wielset.

Een ander pluspunt is daarbij het comfort want de trillingen van het wegdek worden erg goed geabsorbeerd door de wielen. Zeker als je van een harde carbon wielset komt, is het soms zelfs een verademing om met deze wielen over slecht wegdek te rijden. Als je deze wielen gebruikt in combinatie met 28 mm of 30 mm banden, helemaal als je tubeless rijdt, heb je een heel comfortabele wielset waarmee je een mooi gravelpaadje ook prima kan meepakken.

Specificaties

Roval Alpinist SLX Disc wielset
Prijs: € 850,-
Gewicht: 1485 gram
Gewicht: 2090 gram (inclusief tubeless banden, ventielen en latex)
Schijfmontage: Centerlock

Conclusie

Deze Roval Alpinist SLX wielen zijn niet alleen erg licht, maar ook erg comfortabel. De wielen zijn stijf en dat zorgt voor een strak stuurgedrag en een betrouwbare feeling. Deze combinatie van stijfheid en betrouwbaar stuurgedrag voelt als een carbon wielset en ook qua gewicht kan het daarmee concurreren. De wielen kosten € 850,- en daarmee zitten ze in het hoge segment wat aluminium wielen betreft. Door de lage velg heb je misschien niet de looks en aerodynamische voordelen van een hoge carbon wielset, maar het rijgedrag is er wel naar en het geeft meer comfort. En dat maakt dit een heel veelzijdige en high-end aluminium wielset.

via Specialized