Een lekke band onderweg zit niemand op te wachten. Maar als het dan toch gebeurd, is het maar wat handig dat je een goede pomp bij je hebt om weer snel je rit af te kunnen maken. Het Duitse SKS is een merk dat al heel wat jaren meedraait in de wereld van pompen en andere fiets accessoires. Ze hebben pompen in allerlei soorten en maten en ik heb de SKS Airflex Racer eens van dichtbij bekeken.

Airflex

SKS heeft twee verschillende uitvoeringen van de Airflex pomp. De Explorer heeft een pompkop die op twee verschillende ventielen past en gaat tot vijf bar. De Airflex Racer, het model dat ik nu in de handen heb, is geschikt voor presta ventielen en kan tot acht bar oppompen. Dat maakt deze beter geschikt voor de racefiets. Als je de pomp wilt gebruiken open je het dopje aan de bovenkant en trek je de flexibele slang met pompkop uit de schacht. Dan is ook direct duidelijk waar de naam Airflex vandaan komt.

De slang is zo’n 10 centimeter lang, waardoor de gehele pomp op 30 centimeter komt. Als je de pomp niet gebruikt en de slang in de schacht opbergt is de pomp zo’n 20 cm lang. Het geheel weegt 104 gram en past prima in de achterzak van je jersey. Bij de pomp zit ook een houder voor aan je frame. Samen met deze houder is het totale gewicht 124 gram.

Klein maar fijn

Het kost een beetje handigheid om de flexibele slang uit de schacht van de pomp te halen. Als je het dopje eraf haalt is er een kleine opening waar je vingers niet in passen om het uiteinde beet te pakken. Het lukt wel om met één vinger achter de pompkop te komen, waardoor hij ietsjes omhoog komt. Dan kan je hem makkelijk pakken en eruit trekken.

De aansluiting van de pompkop heeft schroefdraad zodat je deze op het ventiel kan draaien. Je moet deze redelijk goed aandraaien, om te voorkomen dat er lucht ontsnapt. Het nadeel van zo’n schroefdraad is dat je ,als je niet voorzichtig bent, je bij het losdraaien de kern van je ventiel kunt losdraaien. Wanneer je de pompkop losdraait, moet je er goed opletten dat de kop en het begin van de slang recht op het ventiel zit. Zo zorg je ervoor dat de pompkop goed over de schroefdraad draait en niet de kern meeneemt.

Zo’n kleine compacte pomp is ideaal om onderweg mee te nemen. Maar met een minipomp weet je nou eenmaal dat je veel moet pompen. Met de Airflex Racer is dat niet anders. Normaal ga ik op pad met de SKS Airboy. Deze pomp is lichter en kleiner. Maar dan duurt het pompen nog net wat langer.

Bij de Airflex Racer is er een mooie balans tussen formaat en snelheid van pompen. Het pompen tot zes bar gaat soepel. Daarna moet je meer moeite doen om de druk in de band hoger te krijgen. Het slangetje helpt daar wel bij, want nu kan je kracht zetten zonder dat je bang hoeft te zijn dat je ventiel scheef gaat staan. Het rubberen handvat met profiel geeft een goede grip. Net als bij zoveel producten van SKS voelt de pomp heel degelijk. En mocht er onverhoopt iets misgaan dan kan je altijd terugvallen op de 5 jaar garantie.

Details

Adviesprijs: € 29,99
Gemeten gewicht pomp: 104 gram
Gemeten gewicht houder: 20 gram
Lengte: 19,6 cm
Meer info via SKS-Germany

Conclusie

Een minipomp is altijd een beetje een compromis. Je wilt ‘m zo klein mogelijk hebben, maar je band moet ook nog een beetje snel zijn gevuld. Bij de Airflex Racer is er een goede balans gevonden. Ja je moet flink wat pompbewegingen maken om de band op druk te krijgen, maar je zit niet met verzuurde armen te pompen. Het slangetje maakt het pompen veiliger voor het ventiel. Voor net geen € 30,- zet SKS een prima redder in nood neer.