Afgelopen week mocht ik al een paar rondjes rond het Europese hoofdkantoor van Specialized in ‘s-Heerenberg rijden. In mijn eentje, dat wel! Dat is wat de coronacrisis doet. Maar het was toch nog best gezellig, want ik mocht met de nieuwe Specialized Diverge op pad. Vandaag wordt deze gravelbike officieel gelanceerd, en je kan toch echt wel spreken van een heel nieuwe Diverge. Niet een kleine upgrade maar de hele fiets is aangepast. Een andere geometrie en daardoor ook andere rijeigenschappen, kwam ik achter.
De Diverge bestaat sinds 2015 en toen werd hij omschreven als 70% Roubaix en 30% Crux. Nu hebben ze gekozen om de geometrie aan te passen ten opzichte van het laatste model zodat deze nieuwe Diverge is ontstaan. Voor het gemak heb ik nog een foto van het laatste model gemaakt ter vergelijk. Een aantal van de aanpassingen zijn: de zadelpen, de hoek van de voorvork, de hoogte van het bracket en de nieuwe Future Shock 2.0. Ook zie je dat de onderbuis serieus van formaat is geworden. Oh en dan vergeet ik bijna nog het smalle gedeelte van de liggende achtervork voor extra ruimte voor brede banden.
Verschillende uitvoeringen
Het is een beetje een gepuzzel want de verschillende modellen hebben ook verschillende aanpassingen, maar voor het gemak gaan wij uit van de topmodellen. Zeg vanaf de Diverge Comp carbon want vanaf hier hebben de modellen de Future Shock 2.0. De modellen daaronder hebben het Future Shock 1,5 en die is niet instelbaar. Het materiaal verschilt ook per model. Het begint met FACT 11 carbon voor de S-Works versie. De Pro, Elite en de Comp zijn gemaakt van FACT 9 carbon. Daaronder wordt het FACT 8 carbon en uiteindelijk E5 aluminium. Allemaal met een bijbehorende afmontage zodat dit (hopelijk) past bij je budget.
Wat is er nieuw aan de Diverge
Weer terug naar de aanpassingen van het frame. Wat doen deze aanpassingen nou precies met de fiets? Eerst maar eens in theorie. De gravelbike heeft de nieuwe Future Shock 2.0 waarbij je de vering kan instellen en het heeft de lock-functie. Deze Future Shock is zoveel meer verfijnd dan de oudere, maar daarover schreven we al bij het review van de Roubaix, waar deze ook op zit.
Zonder heel erg technisch te worden is de balhoofdshoek iets kleiner geworden waardoor het balhoofd iets schuiner is komen te staan. De offset is iets vergroot waardoor het voorwiel iets verder naar voren staat ten opzichte van het balhoofd. Over de stack en reach kunnen we melden dat de reach iets is toegenomen terwijl de stack nagenoeg gelijk is gebleven. We schreven eerder al over stack en reach. Door dit alles staan de wielen iets verder uit elkaar. Ook is het bottom bracket iets verhoogd. In de praktijk betekent dit allemaal dat hij stabiel, niet nerveus maar toch lekker soepel moet sturen. Eigenlijk wat je van een gravelbike tegenwoordig mag verwachten. Dit even wat betreft de geometrie.
Wat opvalt is de gigantische onderbuis. Daarin zit de SWAT ruimte voor extra opslag van bijvoorbeeld je binnenbandjes en pomp. Dit ziet er cleaner uit dan een boxje op het frame. De S-Works wordt zelfs geleverd met een dropperpost.
De bandbreedte is maximaal 47 mm, bij 700c wielen. Wanneer je kiest voor een 650B wielset dan kunnen er zelfs 2.1″ banden op gemonteerd worden. Omdat ze de liggende achtervork kort wilden houden (425 mm) hebben ze deze heel erg slank kunnen maken van een massief stuk carbon. Erg mooi gedaan.
De fiets heeft een nieuwe zadelpen, de 27.2 mm Roval Terra die voor meer flex moet zorgen. Het stuur is licht gebogen en je kan uiteraard kiezen voor allerlei afmontages.
Ervaringen op de nieuwe Diverge
Mijn eerste indruk van de nieuwe Diverge is dat hij duidelijk verschilt in rijeigenschappen vergeleken met de huidige Diverge. Hij wil makkelijk rechtdoor, voelt opvallend comfortabeler terwijl de oude zadelpen er toch flexibeler uitzag. Het sturen voelt stabiel en minder zenuwachtig ten opzichte van het vorige model.
Aan de nieuwe zadelpen zie je eigenlijk niets. Daar waarbij de oude zadelpen nog zo’n flex-kromming had is deze gewoon recht. Veel mooier en dus echt flexibeler. Ik heb met beide fietsen kunnen rijden met gelijke bandenspanning en daarbij voelde ik duidelijk dat de achterkant meer comfort biedt. Dat zal deels door het nieuwe frame komen, maar ook zeker door de zadelpen. Een aanrader dus.
Ook het sturen gaat minder zenuwachtig zei ik al. Je moet relatief iets meer moeite doen om de fiets de bocht in te sturen. Maar dit alles gaat nu heel soepel en glooiend. Je fietst automatisch iets relaxter rond en daarom denk ik dat ze nu pas een echte gravelbike hebben bij Specialized. Ondanks dat het bracket iets hoger is, zou je er makkelijker een cross wedstrijdje mee kunnen rijden. Maar zelf vind ik juist het stuurgevoel bij de vorige Diverge beter daarvoor. Maar goed, je koopt een gravelbike ook niet om mee te crossen.
De Pro wordt afgemonteerd met een Sram Force eTap AXS groep met een 42T blad voor. Dat rijdt heerlijk met maar één voorblad. Wat er wat bijzonder maar wel erg cool uitziet is de achtertandwielen. Met een 50T als grootste, dat zie je niet vaak en die zal je in Nederland ook niet zo vaak gebruiken. Maar ga je er echt mee de bergen in, dan is het toch handig. Ook door de verschillende nokjes voor bagage kan ik me voorstellen dat dit ook een erg fijne reisfiets is waar je dagen lang in het zadel kan zitten alle paadjes en singletracks kan meepakken.
Ik fietste dus met de Pro versie. En die ziet erg dik uit met Roval wielen en wat mij betreft in een prima kleur. Nu zat ik even door de uitvoeringen te bladeren en als je nog iets van de prijs af wil snoepen, dan is de Expert ook een goede optie. Oke je doet iets water bij de wijn qua wielset, een DT Swiss G540 wielset in plaats van de Roval Terra CL set, maar je krijgt de fiets dan wel afgemonteerd met Shimano GRX Di2 (stiekem toch wel een favoriete groepset van mij). Dan betaal je € 4.999,- voor de Expert in plaats van € 6.999,- voor de Pro. Helemaal onderaan zie je de verschillende uitvoeringen.
Samenvattend denk ik dat je kan zeggen dat je met de oude Diverge prima uit de voeten kon op het gravel, maar dat Specialized nu pas zijn eerste echte gravelbike heeft gemaakt.
Meer info via Specialized