Fiets jij in deze donkere maanden nog steeds buiten? Dan is goede verlichting een must. Voor je het weet gaat de zon onder en dan is het al snel donker. Want naast dat je zelf iets wilt zien, is het ook belangrijk om gezien te worden. De afgelopen weken is het vrijwel altijd donker op mijn ritje van en naar kantoor en daarom testte ik de Flash Pack van Specialized, een setje met een koplamp met maximaal 300 Lumen en een compact achterlichtje. Uiteraard wil ik zichtbaar zijn voor andere weggebruikers, maar als het echt donker is wil ik ook de weg voor mij goed kunnen zien, zodat je gaten, takken of andere mogelijke obstakels kunt ontwijken.

Eerste indruk

Beide lampjes zijn oplaadbaar met een meegeleverde USB-kabel en op de lampjes zit de laadpoort netjes verwerkt achter een rubberen klepje. De lampjes zijn binnen twee uur geladen en volgens Specialized zijn de lampjes waterdicht. De elastiekjes om de lampjes te bevestigen worden netjes meegeleverd, inclusief een reservesetje. De set lampjes is gemaakt voor ronde sturen en zadelpennen. Op aerodynamisch vormgegeven sturen en zadelpennen wordt het lastig.

De koplamp

De koplamp is vrij compact en is makkelijk te monteren op je stuur. De lamp heeft ingebouwde gleufjes waar je het elastiekje aan bevestigd en dat werkt goed. Het knopje om de lamp te bedienen en de laadpoort zitten beiden aan de achterkant. Het maximaal aantal Lumen van de lamp is 300 en dat heeft dan logischerwijs ook invloed op de accuduur. In totaal heeft het lampje 3 vaste standen en één knipper modus. Hier onder vind je een overzicht van de verschillende standen en de bijbehorende aantal Lumen en accuduur:

Steady High: 300 Lumen, 1,5 uur accuduur
Steady Medium: 150 Lumen, 3 uur accuduur
Steady Low: 75 Lumen, 6 uur accuduur
Flash: 150 Lumen, 12 uur accuduur

Zoals je ziet heeft het aantal lumen flinke impact op de accuduur. Om goed zicht te hebben op de weg voor je zal je de lamp op 300 lumen moeten inschakelen. Dan kan je zo’n 1,5 uur rijden. Wil je langer op pad met deze lamp, kan dat met een minder felle stand en dat heeft invloed op het zicht op de weg voor je. Qua zichtbaarheid zit je met alles goed, maar met de 75 of 150 lumen is de weg voor je niet geheel zichtbaar.

Compact achterlichtje

Het achterlichtje kun je op twee manieren bevestigen. Enerzijds is er het clipje aan de achterkant waarmee je het lampje bijvoorbeeld aan je zadeltasje kan bevestigen. Ook is er de optie om het lampje met een elastiekje aan je helm te bevestigen of natuurlijk aan je zadelpen. Ik koos voor de laatste optie en dat zag er strak uit. Het lampje is compact en vierkant en heeft vier standen. Elke stand heeft een andere invloed op de accuduur en op het aantal Lumen. Hieronder vind je een opsomming:

Steady: 10 Lumen, 2 uur accuduur
Power Flash: 20 Lumen, 4 uur accuduur
Disco Flash: 14 Lumen, 6 uur accuduur
Eco Flash: 5 Lumen, 20 uur accuduur

Ik heb het lampje vooral in de Eco Flash modus gebruikt en dat beviel prima. Het lampje bleef goed om de zadelpen zitten, de accu gaat lang mee en het lampje heeft een brede straal, waardoor je echt goed zichtbaar bent voor weggebruikers die achter je rijden.

Conclusie

Al met al is dit een prima setje. Op basis van de accuduur is het achterlichtje vooral bedoeld om in de flash modus te gebruiken, en dat is voor je zichtbaarheid natuurlijk prima. De accuduur van de koplamp in de hoogste stand is niet bijster groot, maar in een lagere stand gaat de accu natuurlijk langer mee. Met deze koplamp wordt je absoluut goed gezien, maar om zelf goed de weg voor je te zien zou ik toch kiezen voor de variant met 500 Lumen. De lampjes zijn ook los verkrijgbaar en dan betaal je € 60,- voor de koplamp en € 25,- voor het achterlichtje. De setprijs is voordeliger, namelijk € 70,-. Daarnaast kun je de koplamp dus ook nog kopen met 500 Lumen, die kost je € 85,- maar heb je ook beter zicht op de weg voor je.

via Specialized