Niet lang na de lancering van de nieuwe collectie schoenen van Suplest, kregen we een paar Edge+ 2.0 Road pro schoenen binnen. De witte met zwarte schoenen waar ook World-Tour renners als Florian Vermeersch en Stefan Bissegger mee rijden. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om een update van de bestaande versie. De 2.0 versie van de Edge+ Road pro wielerschoenen dus. Of het ook echt zulke fijne schoenen zijn gaan we testen, maar gaaf zijn ze zeker!

Innovatieve Zwitserse schoenen

De schoenen van Suplest zijn afkomstig uit Zwitserland. Daar worden ze gemaakt en geproduceerd in de directe omgeving van Bern. Dit zie je ook op de bovenkant van de schoen staan. Verder staat er ook niets op de schoenen, behalve twee niet al te grote logo’s van Suplest. Dit geeft de schoenen een hele cleane look. De Edge+ 2.0 Road Pro schoenen is een schoen waarin veel techniek is verwerkt. Dat verwacht je in eerste instantie ook wanneer je naar de prijs kijkt, maar dat zie je ook terug in de schoen. Met € 419,- is dit het absolute topmodel uit de Zwitserse fabriek.

De schoen heeft een aantal opvallende technieken, waardoor ik het al innovatief noemde. Bij het vastmaken van de schoen vouw je als het ware het bovenwerk over elkaar. Tot zover nog niet bijzonder, want er zijn meerdere merken die dat doen. Maar waar Suplest zich dan onderscheid is het dunne laagje carbon dat ze daar plaatsen. Hierdoor zal de druk beter over de bovenkant van je voet worden verdeeld zodat hij beter rondom aansluit. Dit noemen ze het Anatomic Wrap principe. In combinatie met een speciaal ontwikkelde Solestar binnenzool biedt deze schoen een comfortabele pasvorm voor verschillende type voeten. De hiel-cup van de schoen is van kunststof en is aan de onderkant heel stijf en wordt naar boven toe flexibeler. Met een wat dikkere padding en rubberen anti-slip profiel aan de binnenzijde moet dit ook wat extra comfort en controle geven.

Een stevige binnenzool en stijve carbonzool

Ik noemde de Solestar binnenzool al in de vorige alinea. Deze heeft Suplest speciaal laten maken door de zolen specialist uit Berlijn. De zolen moeten je voet extra stabiliteit geven waardoor je efficiënter je kracht kan overbrengen en je voet ook niet onnodig in de schoen beweegt. In combinatie met de carbon buitenzool zal dit moeten zorgen voor een hele directe overbrenging van de kracht op het pedaal. De buitenzool scoort 10 uit 10 wat betreft de stijfheidsindex van de Zwitsers. Bij de tenen en in het midden zijn er openingen voor ventilatie en er is gekozen voor een beetje profiel bij de hak en de tenen van de schoen. Dit is gemaakt van het Suptraction rubber dat ze ook veel gebruiken bij de offroad schoenen.

Het bovenwerk van de schoen is gemaakt van microfiber dat afkomstig is uit Japan. Dit dunne microfiber is heel glad en bij de voorvoet geperforeerd. Daaronder zit een laagje mesh waardoor er veel ventilatie mogelijk moet zijn. Het sluiten gaat met de Li2 Boa’s.

Eerste indruk: comfortabel en stevige schoenen

Als ik de schoenen aan doe, valt bij het sluiten meteen op hoe de schoen helemaal rondom je voet zit. Het sluit heel goed aan en je voelt dat de druk mooi wordt verdeeld om je voet. De Li2 Boa sluitingen draaien soepel en kan je makkelijk open en dicht draaien, waardoor je ook onderweg snel de schoen iets losser of strakker kan zetten. Dat doe ik de eerste paar ritten ook met enige regelmaat. Ik ben gewend om de schoenen strak aan te draaien, zodat ze stevig om je voet zitten maar dat is bij deze schoenen niet nodig. Tuurlijk moet je ze vastdraaien, maar niet zo strak want de schoen zit zonder strak aan te draaien al lekker en stevig om je voet. Ook zijn de draadjes van deze sluiting lekker lang, waardoor je de schoen ver open kan doen en veel ruimte hebt bij het aantrekken.

De schoen zit strak maar comfortabel en zorgt niet voor drukplekken. Wat me nu wel opvalt is dat mijn voet als het ware opgesloten zit in de schoen, daar waar ik bij andere schoenen wat meer ruimte heb voor minimale bewegingen. Daar moet ik wel even aan wennen en ik merk ook dat de afstelling van mijn schoenplaatjes wat meer precisie nodig heeft, omdat de schoen steviger om de voet zit. De stabiliteit van de Solestar zool, in combinatie met het bovenwerk dat zich om je voet vouwt zorgt voor een stevige maar comfortabele pasvorm. En dan is er nog de full carbon zool die de maximale stijfheid heeft en dat merk je ook bij het aanzetten. De kracht wordt direct op het pedaal overgebracht.

De geperforeerde voorvoet van de schoen ventileert goed. De warmte kan goed weg en je merkt ook dat de frisse wind er goed doorheen kan. Het voordeel van het microfiber is dat het erg makkelijk schoon te maken is en dat is zeker met deze witte schoenen niet verkeerd. De padding aan de rand zorgt ervoor dat het ook daar comfortabel zit en dankzij de rubberen grip blijft je voet goed in de schoen als je vol aan de pedalen trekt.

Specificaties

Suplest Edge+ 2.0 Road Pro schoenen
Prijs: € 419,-
Gewicht: 286 gram (zelf gewogen)
Kleur: zwart/wit (ook verkrijgbaar in zwart of zwart/wit/rood)
Maat: 42 (verkrijgbaar vanaf maat 39 t/m 47)

Conclusie

Deze Suplest schoenen is een high end product waar veel techniek in verwerkt is. Daar betaal je voor, maar merk je ook goed tijdens het fietsen. De schoen zit helemaal rondom je voet en je merkt dat hij comfortabel maar stevig vast zit. Doordat er weinig ruimte is voor beweging gaat alle kracht direct naar de pedalen. Het gevoel van de stevigheid van de schoen is erg fijn. Daar waar je normaal vooral merkt dat de zool heel stijf is, heeft Suplest dat ook op een goede en fijne manier in het bovenwerk weten toe te passen. Technisch goed en daarnaast ook hele gave looks. Deze schoenen gaan aan mijn voeten nog veel kilometers maken!

via Suplest of de verdeler CarbonBike