Ik moet nog even wennen aan de naamsverandering van deze helm. Zijn voorganger viel onder de vlag van Bontrager en dat bekte erg lekker als je het mij vraagt. Bontrager Ballista! Niet alleen qua looks en eigenschappen is hij veranderd, maar dus ook van naam. De snelste helm van het Amerikaanse merk heet vanaf nu de Trek Ballista. Afgelopen weken reed ik met de zwarte versie, die voorzien is van subtiele goudkleurige details.
Stoere looks!
De meningen zijn divers, maar de meeste mensen die ik erover spreek, zijn het met me eens dat het een hele gave helm is. Hij oogt erg gestroomlijnd en de glanzend en matzwarte kleur smoelt goed. In het eerdere artikel over de nieuwe Trek Velocis en Trek Ballista helm vergeleek ik hem dan ook qua vorm met een gordeldier. In dat artikel kan je alle technische details ook teruglezen, maar de belangrijkste punten zal ik hieronder nog even noemen.
De helm weegt op onze weegschaal 260 gram, en dat is 15 gram lichter dan het gewicht dat Trek de helm zelf meegeeft. En daarmee is ook de eerste winst ten opzichte van veel andere aerohelmen al gemaakt, want daar geeft de weegschaal regelmatig zo’n 20 gram meer aan. Het retentiesysteem dat Trek gebruikt is met een BOA, zoals je deze ook kent van de schoenen. Dit systeem kan je in drie verschillende hoogtes afstellen voor een goede pasvorm.
MIPS Air en sneller dan z’n voorganger
Aan de voorkant heeft de helm drie grote openingen, die aan de binnenzijde mooi aansluiten met de drie grote openingen aan de achterkant. Bovenop zit er nog een grote opening zodat ook daar de frisse lucht naar binnen kan. In de rand aan de voorkant van je helm zitten drie openingen tussen de helm en de padding, zodat ook daar lucht de helm in kan. Volgens Trek is deze helm 17 seconden sneller dan zijn voorganger, uitgaande van 300 watt op een uur. De helm is uitgerust met het lichtste MIPS Air systeem dat zit verwerkt in de padding.
Handige BOA en comfort
Dat ik gecharmeerd en van de looks had ik al gezegd, en dat komt ook zeker door de kleur. Misschien is zwart niet het meest opvallend, maar ik hou wel van deze ingetogen kleur die door de subtiele gouden accenten toch wat extra uitstraling krijgt. Als ik de helm opzet, voelt het vrijwel hetzelfde als de Trek Velocis helm. Ik zet het retentiesysteem een tikje hoger, en als ik de Velocis helm erbij pak zie ik dat deze daar ook op dezelfde stand is afgesteld. Ondanks dat het twee verschillende helmen zijn, merk ik bij de pasvorm geen verschil.
Het afstellen met de BOA gaat makkelijk en snel en het grote voordeel vind ik dat je het dunne draadje niet opmerkt als je de helm op hebt. Vooral bij het dragen van een fietsbril zit er dan ook niets in de weg. Dit viel me bij de Velocis helm al op en ook bij de Ballista vind ik dit echt een pluspunt. De helm sluit mooi aan rondom m’n hoofd en in combinatie met de padding zit hij strak maar comfortabel.
Frisse wind
Door de grote ventilatiegaten aan de voorkant kan de wind makkelijk de helm inkomen. Dit waait er lekker doorheen en door de grote openingen aan de achterkant ventileert het lekker. De openingen die aan de voorkant tussen de rand en padding zitten zorgen ervoor dat de frisse wind ook op je voorhoofd komt. In combinatie met de padding merk ik dat ik minder zweet. Als ik tegen het eind van de zomer nog verschillende ritten doe, met flink wat hoogtemeters, wordt de ventilerende werking bevestigd.
Ook bij lagere snelheden komt er genoeg frisse lucht naar binnen. Dan heb ik het over temperaturen tussen de 25 en 30 graden, en beklimmingen van zo’n kilometer of drie in het Sauerland. Ander voordeel van de grote openingen, vooral die wat meer naar de zijkant zitten, is dat je zonder nadenken je bril er in kan steken en die blijft dan ook stevig op z’n plek.
Specificaties
Trek Ballista
Maat: M (54-60 cm)(ook verkrijgbaar in S (51 – 57 cm) of L (58 – 63 cm))
Gemeten gewicht: 260 gram (Maat M)
Prijs: 299,95
Kleur: Zwart (ook verkrijgbaar in het wit)
Conclusie
Net als bij de Velocis helm van Trek ben ik erg te spreken over deze helm. Je ziet, en merkt dat dit een echte tophelm is. Dat zie je dan ook terug in de prijs van € 299,95. Daarvoor heb je een aero helm die bewezen sneller is dan zijn voorganger. De helm is erg comfortabel en mede dankzij een licht gewicht, zit hij erg lekker. Het afstellen met de BOA vind ik erg prettig, vooral omdat het dunne draadje niet storend in de weg zit als je een bril draagt. De grote gaten aan de voorkant zorgen voor veel ventilatie, en met de extra openingen in de voorste rand van de helm heb ik minder last van zweet. Qua looks en comfort is dit momenteel echt een favoriete helm als ik op pad ga!
via Trek