De grootste verrassing was vooral wanneer de nieuwe fietshelmen van Trek zouden komen. Want afgelopen winter en voorjaar zagen we ze al voorbij komen. Zowel tijdens het cross-seizoen als in de voorjaarsklassiekers reden de Trek teams al met de nieuwe Ballista Mips en Velocis Mips helm. En met succes want bijvoorbeeld Van der Haar, Ciccone, Longo-Borghini en Van Anrooij wisten er al mee te winnen. Waar de voorgangers van deze helmen nog onder de naam Bontrager op de markt werden gebracht, hebben deze nieuwe helmen de merknaam Trek. De nieuwe Trek Velocis Mips en Trek Ballista Mips dus!

De Trek Ballista Mips is hun snelste helm

De Ballista was, is en blijft de snelste helm die Trek (en voorheen Bontrager) in het assortiment heeft. Hij is uitgerust met de lichtste uitvoering van het Mips systeem, de Mips Air. Deze is licht van gewicht en wordt in de padding van de helm geintegreerd voor een fijne pasvorm en voor een hoge mate van veiligheid. De helm scoort 5-sterren bij het bekende Virginia Tech testcentrum. De looks van de helm vind ik erg tof, en het doet mij denken aan de vorm van een gordeldier. Hij is erg aerodynamisch vormgegeven en loopt ver door naar achter. Volgens Trek is deze tweede generatie Ballista helm 17 seconden sneller over een uur, bij 300 watt. Als je dit uit drukt in vermogens zal dit volgens Trek 5,4 watt schelen.

Aan de voorkant zitten drie grote openingen voor de ventilatie, en de warme lucht kan er aan de achterkant makkelijk uit. De twee buitenste gaten aan de voorkant zijn geschikt om je bril makkelijk in te klemmen. De helm loopt aan de voorkant wat schuin omhoog, waardoor je beter zicht moet hebben als je diep zit.

De helm heeft een retentie-systeem en daarbij kiest Trek voor een BOA draaiknop om deze op maat te zetten. Het systeem is in hoogte verstelbaar en ook de bandjes kan je eenvoudig instellen zodat het bandje van de helm goed zit rondom je oren. De helm weegt 275 gram in maat M en is ook verkrijgbaar in maat S of L. Qua kleur heb je keuze uit black, white of de Trek-branded white/navy uitvoering.

Velocis Mips is de meest frisse

Net als de Ballista Mips is de Velocis Mips tot stand gekomen met feedback van de heren en dames van de prof-ploegen. De Velocis Mips is de alleskunner van Trek, maar is licht en vooral fris. Ten opzichte van zijn voorganger zie je goed het verschil qua ventilatie aan de twee brede sleuven voor op de helm. Deze helm is volgens Trek 38% koeler dan zijn voorganger. De nieuwe vorm van de ventilatie openingen zorgt voor een betere airflow en draagt ook bij aan de aerodynamica van de helm. Ook hier is er ruimte om je bril in te steken. De helm is niet alleen lichter, maar moet volgens Trek ook 18 seconden sneller zijn dan z’n voorganger.

Bij de constructie van de helm hebben ze gebruik gemaakt van hun eigen OCLV carbon, waardoor ze gewicht hebben weten te besparen. De helm weegt 260 gram in maat M en dat is inclusief het Mips air systeem. Net als bij de Ballista heeft de Velocis ook een schuin omhoog lopende voorkant voor beter zicht. Ik vind het bij de Velocis wat beter opvallen, en dat geeft een goed beeld van wat er mee bedoeld wordt. Deze Trek Velocis kent veel overeenkomsten met de eerder genoemde Ballista, zoals de verstelbare bandjes en het retentiesysteem met Boa draaiknop.

De Velocis Mips helm is verkrijgbaar in de maten S, M en L en daarbij heb je keuze uit vijf kleuren. Black, white, dark aquatic, viper red/cobra blood en de Trek-branded white/navy.

Topmodellen van de profs

De helm is dus al een tijdje te zien op de hoofden van de prof-renners en vanaf nu ook beschikbaar voor de consument. Beide helmen hebben dezelfde prijs en dat is € 299,99. Dit is stevig, maar vergelijkbaar met andere helmen uit het topsegment. Daarbij heeft Trek met deze helmen een flinke stap gemaakt in de ontwikkeling ten opzichte van de vorige generatie helmen die alweer een tijdje meegingen. Daarnaast heeft Trek een 30 dagen retour mogelijkheid mocht de helm niet bevallen, en een 100% crash replacement garantie als je de helm in het eerste jaar bij een val beschadigt.

Via Trek