Enve is een grote naam op het gebied van carbon onderdelen: van sturen tot wielen en van voorvorken tot zadelpennen. Bijna alles om een complete fiets mee te bouwen, alleen een frame ontbrak nog. Dus wat doet Enve: een custom road frame op de markt brengen. Met alle ervaring die ze hebben in het vervaardigen van carbon onderdelen is er meer dan genoeg kennis en kunde in huis voor een frame met de hoge standaard die Enve altijd al heeft gehad. Het doel van Enve is dan ook: to deliver a bike that fits you perfectly.

De geometrie, de kleuren, wielen en alle onderdelen worden precies zo gemaakt om de perfecte fiets te maken. Enve heeft voor het frame een proces bedacht waarbij ze bijna elke soort geometrie kunnen maken. De geometrie van het frame wordt gevormd op basis van voorkeuren van de renner, de geometrie van eerdere fietsen en een professionele bike-fitting. Er zijn veel mogelijkheden voor de geometrie, maar het moet natuurlijk wel vallen binnen het ‘normale’. Het ‘normale’ is vrij breed, want de maten lopen van 47cm tot en met 63 cm. Cool detail: de frames worden volledig in de VS gemaakt.

Race of All Road

Voor het frame heb je de keuze uit een Race of All Road versie. De Race versie is gemaakt voor smallere banden tussen de 25 en 31mm. In combinatie met de korte wielbasis en een agressievere stuurkarakter, maakt deze versie vooral geschikt voor de racers en sprinters. Klinkt logisch met zo’n naam, natuurlijk. De All Road is stabieler door een langere wielbasis en met ruimte voor banden tussen de 29 en 35mm. Dit maakt de fiets wat relaxter voor de fietser die van een smooth ride houdt en het lang wil volhouden in het zadel.

Chris King Aeroset

Het stuur, de stuurpen, de zadelpen en de wielen moeten bij een Enve fiets natuurlijk ook van Enve zijn. Ook hier word je in je keuze begeleid om alles zo goed mogelijk te integreren. En de lengte van de stuurpen gaat bijvoorbeeld in kleine stapjes van 5mm. Voor het balhoofd is Enve nog een stapje verder gegaan, want in samenwerking met Chris King (ook al zo’n mooi merk) hebben ze de Chris King Aeroset ontwikkeld. Het is een geïntegreerd balhoofd waarbij alle kabels helemaal binnendoor lopen waardoor het er superstrak uitziet.

Als je hoort dat een bedrijf de perfecte fiets wil maken en je ziet wat voor moeite erin wordt gestoken, dan word ik blij. Bewust kijk ik dan even niet naar de prijzen, want dan blijft er weinig van de blijdschap over. Voor een frameset ben je al $ 7.000,- kwijt. Voor een complete fiets begint het vanaf $ 9.950,-. Maar wil je een passende groepset zoals Dura-Ace of SRAM AXS Red, want dat hoort toch wel bij zo’n premium frameset, dan ben je $ 12.500 kwijt. Prijzen om stil van te worden. Maar ik kan niet ontkennen dat het hele mooie fietsen oplevert.

Meer info via Enve