Zadels, boeken kun je er over vol schrijven. Elke derrière lijkt voor een ander zadel gemaakt te zijn. Smal, breed, zacht, hard, met gat of zonder, leer, plastic of toch canvas… zoveel billen, zoveel smaken zeg maar. We hebben er dus ook al behoorlijk wat getest, waaronder ook de Cambium C15 van Brooks iets meer dan een jaar geleden. Toen dit zadel uitkwam was dat al een ware revolutie voor het merk uit Groot Brittannië. Zij zijn namelijk vooral bekend van leren tour- en stadszadels en niet echt van de smalle racefietszetels. Toch rijd ik ondertussen nog steeds met veel plezier (op dat irritante piepje na dat steeds terugkomt) nog steeds op de Cambium rond. Toen er dus een modernere versie werd aangekondigd, de C13, was ik zeker benieuwd. Begin oktober lag één van de eerste testzadels op onze deurmat.

Carbon!
Want de bebaarde fabrieksarbeiders die met hand en hamer nog steeds zadels in elkaar staan te slaan hebben iets nieuws ontdekt: carbon! In de wereld van Brooks kun je dat vergelijken met een volautomatisch pneumatische boor in de handen van een holbewoner: instant revolutie. Waar bij de eerste generatie Cambium zadels een mix van traditionele materialen zoals rubber, canvas en aluminium was, daar ziet de C13 er voor hun doen bijna futuristisch uit. Ovale carbon rails lopen van voor tot achter onder het zadel door en zorgen voor de steun en zorgen dat het geheel veel stijver aanvoelt. De basis van het zitdeel van het zadel is nog steeds van gevulcaniseerd (dit gebeurt overigens in Italië) rubber. Niet alleen het materiaal maar ook de afmetingen zijn iets anders dan de C15. De C13 is ongeveer een centimeter korter en smaller. Ik heb tijdens de testperiode beide zadels om en om gereden en merkte het verschil in breedte bijna niet op, de bolling van het zadel voelt hetzelfde. De carbon rails en het smallere model zorgen wel voor een gewichtsafname van maar liefst 150 gram. De C13 komt daarmee uit op 259 gram. Nog steeds geen vlieggewicht zoals bijvoorbeeld de Duitsers van AX-Lightness fabriceren, maar zeker vergelijkbaar met veel andere zadels.

Eindelijk eigentijds
Qua looks is de C13 ook een stap voorwaarts. Waar de C15 en C17 het volgens mij toch vooral goed doen op een stalen klassieker, daar misstaat dit nieuwe Cambium zadel zeker niet op een eigentijds carbon frame. Zelfs het naamplaatje is bewust lichter uitgevoerd. Opvallend detail is de grove tape die om de gevoelige carbon rails is geplakt op de plek waar je het zadel vastklemt, het geeft het verder strak ogende zadel toch nog iets ambachtelijks mee. De bovenzijde is vergelijkbaar met andere Cambiums. Een organisch katoen dek houdt je goed op je plek en lijkt redelijk opgewassen tegen ons klimaat. Ik heb ook in de kou en regen gefietst en de C13 gaf geen krimp. Voordeel van het carbon aan de onderzijde: dat vervelende piepje van de C15 waar het rubber tegen het canvas aanwreef is verdwenen. Wel viel me op dat de C13 na een paar weken intensief gebruiken iets van de originele diepzwarte kleur verloren had.

Ook dit Brooks zadel is van nature flexibel, maar wel duidelijk voelbaar minder dan de andere Cambiums. Dit is natuurlijk het resultaat van de stijfheid van de carbon rails. Voordeel is dat je voor je gevoel ook minder energie ‘kwijtraakt’ in het zadel doordat ‘ie minder meeveert. Deze nieuwe C13 lijkt mij dan ook een zadel voor de iets serieuzere fietser die gevoelig is voor de traditie van het Britse Brooks, maar toch (eindelijk) met de tijd wil en kan meegaan. Echte grammenjagers moeten nog even verder kijken.

Conclusie
Het is mooi om te zien dat een merk als Brooks blijft schaven aan succesvolle producten. De C13 is de eerste van een nieuwe serie zadels en geeft aan dat het merk allesbehalve stilstaat. Natuurlijk bestaan er al lang andere carbon zadels, maar sportief rijders en Brooks fans met een moderne racefiets zullen blij zijn met de nieuwe aanvulling van de Cambium range. Hij staat een heel stuk beter op een carbon frame, rijdt en zit nog meer als een modern racezadel, maar heeft toch dat typische Brooks comfort weten te behouden. En die 150 gram gewichtswinst is altijd mooi meegenomen. De genummerde en exclusieve (je krijgt er bijpassend Brooks rubber stuurlint bij cadeau) Brooks Cambium C13 ‘First Batch Editie’ is online te koop voor EUR 259,-. De adviesprijs voor de reguliere editie is EUR 200,-

Brooks-C13-IMG_6242 Brooks-C13-IMG_6259 IMG_6263 Brooks-C13-IMG_6238 Brooks-C13-IMG_6217