Gravellen op een Giant kon al op de Revolt en nu kan dat ook elektrisch op de Revolt E+! Een elektrisch aangedreven gravelbike dus. Niet iets nieuws, maar wel voor Giant. En ze gebruiken hun nieuwe SyncDrive Pro-technologie die wordt aangedreven door Shimano’s EP8 motor.
SyncDrive Pro in combinatie met Shimano SP8
De SyncDrive Pro aandrijflijn is speciaal voor het doel van een gravelbike aangepast en moet zorgen voor een soepele acceleratie op asfalt, gravelpaden en andere onverharde wegen. Mooi is dat het gecombineerd kan worden met de Shimano Di2-shifters waarmee je dan kan wisselen tussen de ondersteuningsstanden. Daardoor heb je geen display of controle-unit op je stuur meer nodig en kan je je handen aan het stuur houden.
Je krijgt er een ‘slimme assistent’ bij
Als je denkt dat elke elektrische motor zich hetzelfde gedraagt, dan heb je het goed mis. Hier zit vaak veel verschil in en het gaat verder dan alleen het instellen van de mate van ondersteuning. De Revolt E+ is voorzien van Giant Smart Assist technologie. Die gebruikt zes sensoren die nauwkeurig de kracht op de pedalen meten. Aan de hand van die kracht wordt berekend hoeveel ondersteuning de motor bieden om een natuurlijke, krachtige rijervaring te hebben. Dat op zich is al slim natuurlijk, maar door het gebruik van Smart Assist hoef je onderweg ook niet meer handmatig van ondersteuningsniveau te wisselen, dat gaat in die stand allemaal automatisch.
Shimano’s EP8 motor is anders afgesteld t.o.v. andere e-bikes van Giant. Hij reageert minder op krachtinput en meer op cadans. Dit moet een meer gelijkmatige vermogensafgifte opleveren. De motor weegt 2,8 kg en heeft een koppel van 85 Nm wat hem relatief licht en krachtig maakt.
De fiets beschikt overigens wel nog steeds over een zogeheten RideControl Go knop in de bovenbuis om de motor te bedienen (los van de Di2 shifters). Daar zitten ook gekleurde leds waarmee je de actuele modus en het batterijniveau kan zien. De RideControl app voor je telefoon biedt extra bedieningsopties en maakt het mogelijk de ondersteuningsstanden te personaliseren.
Accu, frame en afmontage
De Revolt E+ wordt geleverd met de EnergyPak Smart Compact 500-accu die geintegreerd is in de onderbuis. Het is het meest geavanceerde accusysteem dat Giant heeft voor e-bikes en kan tot 80% laden in 2,2 uur. Met de geleverde accu heb 500 wattuur tot je beschikking welke je als optie uit zou kunnen breiden met de EnergyPak Plus die nog eens 250 wattuur aan vermogen in zich heeft.
Net als de niet-elektrisch aangedreven Revolt van Giant is de Revolt E+ ontworpen voor soepel responsief rijgedrag op diverse ondergronden. Het Aluxx SL aluminium frame en de carbon voorvork moeten zorgen voor vertrouwd rijgedrag. Hiertoe draagt ook de D-Fuse zadelpen pen die oneffenheden en trillingen moet opvangen. Alle modellen hebben geïntegreerde bevestigingen voor onder meer spatborden en bagagedragers.
Details
Frame: ALUXX Aluminium, kleur Rosewood
Voorvork: Advanced-Grade Composite met 12×100 steekas
Aandrijflijn: Shimano GRX 810/815 Di2
Wielen: Giant eX 2
Banden: Maxxis Receptor 700x40c tubeless
De Giant Revolt E+ heeft een adviesprijs van € 4.999,- en zou binnenkort leverbaar moeten zijn. Alle overige info en geometrie bij Giant Bicycles.