Vorige week was er het goede nieuws dat Fabio Jakobsen weer wist te winnen na zijn comeback. Dat deed hij met het nieuwe Pro Vibe Aero stuur dat afgelopen woensdag werd gelanceerd. Pro is onderdeel van Shimano en dit stuur is dan ook specifiek gemaakt om aan te sluiten op de groepsets van het Japanse merk. Een aerodynamisch en ergonomisch stuur met volledig geïntegreerde kabels.

Meerdere comfortabele posities

Dit nieuwe Pro Vibe Evo stuur is het nieuwste topmodel. Het assortiment van Pro kent drie productgroepen. De LT, de PLT en de Vibe. In de laatste categorie komt nu dus de nieuwe Pro Vibe Evo, waarbij het Evo staat voor de nieuwste evolutie van de Pro sturen. De voorganger van dit stuur is de Pro Stealth Evo, dat al zo’n 15 jaar in het peloton rijdt. Je kent misschien nog wel de witte sturen waar Rabobank in het verleden mee op hun Giant fiets reed.

Het Pro Vibe Evo heeft een compleet nieuw uiterlijk en is vooral op het gebied van ergonomie erg vooruit gegaan. Ik heb het stuur in de handen gehad en dan merk je dat het erg lekker vastpakt. De drops zijn rond van vorm en dit is niet anders dan je gewend bent. De nieuwe vorm zie je vooral op de bovenkant, achter de shifters en bij de overgang van de stuurpen naar het stuur. De brede vorm van het stuur is aangepast op de shifters. Dit loopt mooi in elkaar over en zorgt voor een breed steunvlak. Als je op de shifters rijdt kan je daardoor ook lekker met je polsen op het stuur leunen bij een diepe zit.

Aerodynamisch en interne kabels

De kabels van je Di2 en de remleidingen gaan dus direct achter de shifter het stuur in. Je ziet op de foto’s dat het stuurlint tot daar is gewikkeld. Als er shifters gemonteerd zijn sluit dit mooi op elkaar aan en oogt het ook een stuk strakker. De interne kabelgeleiding kent drie opties waarbij het frame bepalend is waar de kabels langs gaan. Als je een frame hebt waarbij de kabels via de bovenbuis of de onderbuis het frame ingaan, heeft dit stuur daar ook ruimte voor. Gebruik je deze niet, kan je de rubbertjes laten zitten.

De andere twee opties zijn voor frames die gebruik maken van volledig geintegreerde bekabeling. Daarbij kan je de kabels via de onderkant het stuur uit laten komen zodat ze aan de voorkant van het balhoofd het frame in gaan. De derde mogelijkheid is om de kabels via de bovenkant van de stuurpen naar buiten te leiden. In dat geval lopen de kabels over je stuurbuis en gaan dan via de achterkant van het balhoofd je frame in. Dit wordt daarna mooi weggewerkt door het kapje dat er op wordt gemonteerd. Met dit kapje erop zie je echt helemaal geen kabel meer. Bij het stuur zitten verschillende spacers zodat het stuur mooi en aerodynamisch op het frame aansluit.

Door de interne kabels is het al een stuk meer aero maar hier viel volgens Pro nog winst te behalen. Pro heeft bij dit stuur rubberen grippers ontwikkeld die je bovenop het stuur plakt. Het weglaten van het stuurlint levert volgens Pro een betere luchtstroom op en is dus meer aerodynamisch. Deze grippers lopen door tot aan de shifters waardoor het goed aansluit en alleen nog maar een stuurlint nodig hebt in de drops van het stuur.

Prijzen, specificaties en accessoires

Het stuur is er in negen verschillende combinaties als je naar de afmetingen kijkt. In de breedte is hij er in 38, 40 of 42 cm en qua stuurpen heb je keus uit 105, 115 of 125 mm. Het stuur is standaard te monteren op alle 1 1/8e stuurbuizen. Er zijn merken die met een 1 1/4 stuurbuis werken zoals bijvoorbeeld Giant, en daarvoor is er een shim beschikbaar zodat dit stuur ook daar op gemonteerd kan worden. Ook is er een shim voor op 1 1/8e stuurbuizen waarmee je de stand van het stuur kan aanpassen. Met deze shim kan je hem +2 of -2 graden kantelen.

Het stuur heeft een prijskaartje van € 599,- en dat is stevig voor een aftermarket stuur. Zeker omdat de meeste merken zelf ook een soortgelijk stuur hebben op hun nieuwste modellen. Een terechte opmerking van Pro is dat deze sturen alleen op de nieuwe topmodellen worden verkocht, terwijl hun Pro Vibe Evo op alle fietsen te monteren is.

Ik gaf hierboven al aan dat de grip op het stuur te vervangen is. Naast deze gripper komt Pro binnenkort ook met een set Ergonomic Drop grips. Dit zijn als het ware handvatten van rubber die je over de drop van je stuur kan schuiven zodat hier ook geen stuurlint meer nodig is. Deze zijn ergonomisch gevormd en hebben ook een betere flow als je naar de aerodynamica kijkt. Laatste accessoire is de computer-mount die je ook op de foto’s ziet. Deze kan je onder het stuur monteren en werkt ook in combinatie met een mount voor je lamp of GoPro. Deze aluminium mount heeft een aanpasbare hoek en zal € 49,95 kosten.

Meer informatie via de website van Pro Bikegear

Tags: