De racefietsen van Lapierre konden tijdens de afgelopen Tour de France niet echt schitteren. Het team Groupama-FDJ dat op Lapierre fietsen rijdt, had het geluk niet aan hun zijde: sprinter Arnaud Démare van Groupama-FDJ werd thuisgelaten om klassementsrenner Thibaut Pinot meer te kunnen ondersteunen, maar die kampte met rugklachten na een val. Maar dat heeft Lapierre niet in de weg gestaan om met input van de profrenners de vernieuwde Lapierre Aircode DRS te ontwikkelen. Gelukkig gaat het in de Giro een stuk beter, vooral door Démare.

Derde generatie aeroracer

De Aircode is sinds 2014 op de markt als aeroracer en nu zeven jaar later is de fiets aan zijn derde versie toe. De Aircode DRS moet voor 2021 stijver, meer aero en comfortabeler worden dan het vorige model. Dat is nogal een lijstje. Maar bij de concurrentie zien we het ook gebeuren dat een fiets op meerdere punten kan worden aangepakt.

Vaak ligt de clou bij de carbonopbouw. De Aircode DRS is in ieder geval door een nieuwe mix van carbon ook nog eens 80 gram lichter geworden. Aan de achterkant zie je dat er een nieuwe constructie is voor de achtervork. De achtervork gaat om de zitbuis heen en grijpt de bovenbuis vast. Het moet meer comfort opleveren, omdat de zitbuis deels wordt geïsoleerd van de klappen. Voor en achter passen er trouwens banden tot 28 mm in. Ideaal voor als je het comfort extra wilt verhogen.

Aerodynamischer met schijfremmen

Tijdens het aerodynamischer proberen te maken van het frame werd ook de eis opgenomen dat er schijfremmen op de fiets moesten komen. En ontwerpen voor schijfremmen of velgremmen vraagt toch een andere studie. Maar met nieuwe buisprofielen hebben ze het voor elkaar gekregen. Testen op de Technische Universiteit van Eindhoven laten zien dat de Aircode DRS 13% sneller is bij tegenwind en 5% bij zijwind, bij een snelheid van 50 km/h. Lapierre beweert niet alleen dat je sneller mee bent, maar dat de fiets ook stabieler is.

Vier modellen, vier kleuren

Het frame van de Aircode DRS ziet er strak uit. De vormen zijn aero, maar zo van de zijkant doen de vormen niet extreem aan. De zitbuis is bij alle frames zwart gehouden, zo wordt de constructie van de achtervork mooi benadrukt. Er komen vier modellen van de Aircode DRS op de markt. Allemaal met een verschil van € 1000,- tussen de modellen, alleen voor het topmodel is er een sprong van € 2000,-. Zo heb je niet zo snel dat je twijfelt om het duurdere model te nemen, omdat het verschil toch zo klein is. Of heb ik dat alleen? De prijzen lopen van € 2999,- tot en met € 6999,-. De kleuren zijn per model vast. Vooral de metallic kleuren vind ik goed passen. Zelf zou ik kiezen voor de blauwgroene, maar die brons-metallic is ook niet verkeerd. Toch weer keuzestress…

Meer info via Lapierre