Lezyne heeft naast de collectie vloerpompen, heel wat verschillende pompjes voor onderweg in hun collectie maar nu pikken we er een uit. Of eigenlijk twee, want de Lezyne Grip Drive HP is er namelijk in twee maten, Medium en Small. We houden ze naast elkaar om het kiezen wat makkelijker te maken.

Het weinige verschil telt wel

Twee pompjes die alleen in lengte verschillen. De Medium is 231 mm, de Small 186 mm. Dat scheelt 45 mm. Hij steekt iets verder uit je achterzak (ze kunnen ook allebei aan je frame). Een relatief klein verschil, maar groot genoeg om het verschil te maken, zo blijkt. Anders zou het overigens ook een vreemde keuze van Lezyne zijn om er twee op de markt te brengen. Het verschil in gewicht is 11 gram.

lezyne grip drive fietspomp

Het verschil in gewicht is eigenlijk te klein om alleen op basis daarvan een keuze te maken. De prijs van beide pompjes is zelfs gelijk. Het verschil in lengte kan echter wel bijdragen in een afgewogen keuze. We hebben namelijk even gekeken naar de prestaties van beide pompjes. De specificaties van Lezyne, los van de uiterlijke kenmerken, zijn gelijk. Beide moeten ze namelijk in staat zijn een band tot 8,3 bar op kunnen pompen. De HP in de naam is dan ook van High Pressure.

Aluminium

Pompjes onderscheiden zich van elkaar in gebruik en volume. Met elke mini-pomp, zoals deze dat ook zijn, zal je flink wat slagen moeten maken om een raceband op een spanning te krijgen waarmee je weer op dezelfde manier je weg kan vervolgen. Het is dus belangrijk dat je ze goed vast kan houden. Bij deze Grip Drive HP pompjes zit dat wel goed. Het hele buitenwerk is van aluminium en biedt goede grip.

Slangetje is handig

Ook de verbinding tussen pomp en ventiel is belangrijk. Er zijn pompjes met een geïntegreerde pompkop en pompjes met een slangetjes. Bij die eerste categorie kan het lastiger zijn om de pomp en ventiel goed op hun plek te houden als je veel kracht moet zetten. Als je meer dan 5 bar in je bandje wil, dan kom je al snel in zo’n situatie. Het kan wel, maar je moet behoedzaam te werk gaan. Je loopt het risico dat je de ventielkop buigt of dat hij zelfs afbreekt. Met een slangetje heb je wat meer bewegingsvrijheid en komt er minder kracht op het ventiel te staan. Beide Lezyne pompjes hebben zo’n slangetje – de Flex Hose – die handig in de pomp verstopt zit. Die draai je los, trek je eruit en schroef je vervolgens op het uiteinde van de pomp. De ene kant van het slangetje is voor Presta ventielen, de andere voor Schräder. Geen idee wie die laatste nog gebruikt op de racefiets, maar het neemt ook geen extra ruimte in.

Wat ook nog goed en het vermelden waard is, is dat je het slangetje vastdraait op het ventiel. Dit is goed omdat het slangetje dan niet per ongeluk los kan raken tijdens het pompen en altijd goed blijft zitten. Maar het betekent ook een luchtdichte verbinding tussen pomp en ventiel. Er gaat daardoor geen lucht verloren, en dat is fijn omdat het nog best hard werken is om je band op spanning te krijgen.

Pompen of verzuipen!

Goed, beide pompje zijn gelijk op een belangrijk verschil na: het volume. Ofwel, de hoeveelheid lucht die ze per slag in je band kunnen pompen. Dat hebben we even getest. Hiervoor hebben we een racewiel met 25 mm buitenband en standaard butyl binnenband gepakt. Per pomp hebben we deze met hetzelfde aantal slagen opgepompt. We hebben steeds met een digitale drukmeter gemeten om zo te kunnen vergelijken.

En terwijl het verschil in lengte tussen beide pompjes misschien klein is, verschillen ze behoorlijk in prestaties. In de onderstaande tabel zien duidelijk de verschillen tussen beide pompen. Hierbij hebben we 5,5 bar als acceptabele druk aangenomen. Voor de Medium was 5,5 bar geen probleem en zijn we nog iets verder gegaan totdat het wel erg zwaar ging. 5,60 Bar was de grens bij de Small, bij die druk gaat het pomp zeer zwaar.

Aantal slagenBar (Small)Bar (Medium)
701,862,71
1202,994,57
1503,775,64
1754,566,47
2205,60


Bovenstaande tabel laat de bereikte bandendruk per aantal slagen zien. Na 220 slagen voor de Small en 175 voor de Medium ging het pompen te zwaar en zijn we gestopt. De pomp moet tot 8,3 bar kunnen, het staat er zelfs op. Dat zal vast mogelijk zijn gezien de kwaliteit, maar dat gaat je dan erg veel energie kosten en pijnlijke handen bezorgen want we kregen de pompjes bij de genoemde druk al zeer moeilijk ‘ingedrukt’. Gelukkig hoeft niet elke band tegenwoordig nog tot 8,3 Bar opgepompt te worden.

Conclusie

Dus welke pomp is voor jou? Als je puur naar de tabel met resultaten kijken, zou de Medium de logische keuze zijn omdat je hiermee makkelijker en sneller tot een hogere bandendruk komt. Wil je dus snel weer op pad zijn, of verwacht je hem vaak nodig te hebben, dan is deze voor jou. Maar sommige fietsers willen een zo klein mogelijke pomp omdat ze hem maar zelden nodig hebben. Voor die ene keer dat je dan lek rijdt onderweg is het dan misschien minder erg dat het wat langer duur en meer moeite kost. Welke neem jij?

Meer info bij Lezyne