We hadden het nieuwe Nederlandse fietsmerk Raamwerk al gezien tijdens de introductie bij het Rapha Clubhouse in Amsterdam, maar we hadden er nog niets over geschreven. Daar komt vandaag verandering in. Hun eerste frameset was in maart 2023 een feit, maar ze zijn al eerder begonnen met de plannen voor een nieuw fietsmerk.

Dromen van een eigen racefietsmerk

Twee collega’s, Gerben Bremmer en Thijs Kremers begonnen in 2020 te dromen en plannen te maken over hun eigen racefietsmerk. En omdat ze beide engineers zijn, was het de bedoeling om een eigen ontwerp te maken en niet alleen stickers te plakken op een open mold frame. Een van de uitgangspunten van het ontwerp was om een racefiets te ontwerpen die makkelijk te onderhouden is. Iets wat bij sommige aeroracers bijvoorbeeld met alle mooie integraties, zelfs voor een fietsenmaker lastig is. Ze kwamen erachter dat daardoor regelmatig onderhoud werd uitgesteld. Neem bijvoorbeeld lagers die al lang vervangen hadden moeten worden. En dat is natuurlijk zonde van een mooie fiets, dachten ze bij Raamwerk.

Daarom is er bij de Raamwerk racefiets gekozen voor veel gangbare maten. Dit om onderhoud zo makkelijk mogelijk te maken en je veel zelf kan doen, als je een beetje handig bent. En je kan naast de schijfremmen versie ook gewoon kiezen voor eentje geschikt voor velgremmen.

Klassiek frame van aluminium

Het frame oogt erg klassiek en is gemaakt van 7005 aluminium met een carbon voorvork. Er is gekozen voor een T47 bracket (Wide) met schroefdraad dus. Door de breedte krijgt het frame hier extra stijfheid. Volgens Raamwerk heeft het frame een erg goede zijdelingse stijfheid wat er voor moet zorgen dat je er naast je lange toerritjes ook een criterium mee kan rijden. De frames worden in Azië gemaakt en in Nederland gepoedercoat en daarna als complete framesets of racefiets in elkaar gezet.

Wat trouwens misschien wel als eerste opvalt, is dat de fiets een geïntegreerde zadelpen heeft. Dat ziet er erg goed uit, maar niet iedereen is er fan van. Wil je toch een normale zadelpen, dan is dat ook mogelijk. Ze kunnen de geïntegreerde zadelpen inkorten waardoor je gewoon een opening krijgt voor je zadelpen (27,2 mm) die je met een zadelpen klem kan vast zetten.

Focus op de frameset

Het frame is zo universeel mogelijk ontworpen zodat alle groepsets erop passen. Ook kan je de kabels binnendoor laten gaan, maar de kabel naar de achterrem gaat buitenom langs de liggende achtervork zodat je daar ook makkelijk bij kan wanneer er onderhoud nodig is. Het frame heeft ruimte voor max. 30 mm banden, maar ze adviseren zelf 28 mm. Omdat smaken en budget verschillen ligt de focus bij Raamwerk op het verkopen van framesets zodat je deze zelf helemaal naar wens kan opbouwen. Ook is het opbouwen van je eigen racefiets iets wat volgens hen zou moeten horen bij de beleving van een nieuwe fiets.

Maar als je toch liever een complete racefiets wil, dan kan dat ook. Ze hebben online een aantal voorbeelden staan maar in overleg kan je van alles kiezen. Denk dan aan een andere cassette of een kortere stuurpen of misschien wil je juist een enkel voorblad. Al die opties zijn bespreekbaar. Qua kleuren heb je ook keus uit een aantal door hunzelf bedachte designs. We kregen de Bright blue versie om op de foto te zetten, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de Glitter green ook wel erg aantrekkelijk vind.

Strak design ook in de details

Het frame en de complete fiets zien er erg strak uit. De lasnaden hebben ze netjes gepolijst maar het blijft herkenbaar dat het hier om een aluminium racer gaat. Het frame heeft mooie looks en ook aan de details is gedacht. Zo staat er netjes Raamwerk op bijvoorbeeld de steekas of op de spacers. Verder is het ontwerp erg clean met hier en daar wat maten die lijken op de stijl zoals je die op een technische tekening ziet. Dat is dan weer de link naar de achtergrond van de twee eigenaren.

Wat ons wel opviel is dat ons frame nog een demomodel was want als je bijvoorbeeld kijkt naar de voorvork, dan zie je dat de opening voor de velgremmen niet heel strak is dicht gemaakt. Maar gelukkig wordt dat bij de productiemodellen wel strak opgelost.

Benieuwd naar de prijs? Dat waren wij uiteraard wel. Een frameset voor zowel schijf- als velgrem kost € 1950,-. De prijs voor een complete Raamwerk is helemaal afhankelijk van welke afmontage en onderdelen je kiest. Maar om je een idee te geven; voor de versie die wij op de foto hebben gezet betaal je € 4000,-. Daarvoor krijg je een Shimano 105 Di2 groepset en een DT Swiss A1800 wielset. Als we deze in maat M aan de weegschaal hangen geeft hij 8,93 kg aan. Geen lichtgewicht, al kan je nog een stuk lichter gaan als je voor carbon onderdelen kiest. Hoe het fietst weten we nu nog niet, maar het ziet er in iedergeval erg strak uit en het is weer eens iets anders.

Meer info via Raamwerk

Tags: