Als je Research als merknaam hebt, zoals Ere Research heeft, dan verwacht ik dat ze constant op zoek zijn naar nieuwe technieken. En dat klopt ook, want de afgelopen twee jaar zijn ze bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuwe band. Samen met CarbonX, dat gelinkt is aan de TU-Delft, hebben ze een 3D carbon-structuur ontwikkeld dat de raceband beter maakt.

CarbonX rubbercompound

De carbon-structuur van CarbonX is opgebouwd uit carbon draden, die samen een 3D-structuur vormen. Het netwerk van de carbon draden kan worden aangepast waardoor je de samenstelling en vorm van het netwerk wat kan veranderen. Op deze manier kan je de samenstelling van het compound aanpassen om het optimaal te maken voor de band die je voor ogen hebt. In de afgelopen twee jaar hebben de mannen van CarbonX en Ere Research hieraan gewerkt.

Een van de doelen was om tot een compound te komen dat minder rolweerstand heeft. Volgens hen bespaart deze methode twee watt. Daarnaast is de structuur van het rubber steviger geworden zodat de band beter beschermd is tegen lekrijden en een langere levensduur zal hebben, aldus Ere en CarbonX. En dat in combinatie met een soepel 320 TPI karkas.

Zylon hieldraad

De banden zijn tubeless ready en bij deze nieuwe Genus CCX hebben ze de hieldraad van Zylon gemaakt. Voordeel van dit materiaal is dat het erg stevig is en zo de tubeless band goed op de plek houdt. Dit is een materiaal dat ook gebruikt wordt bij een Formule 1 auto, zodat de wielen bij een crash niet van het chassis los komen.

Volgens de ontwikkelaars is dit een ‘ultieme high performance racefietsband’. Daar is het prijskaartje dan ook naar, want € 89,- per band is erg stevig.

Meer info via Ere Research en CarbonX