Het Duitse Focus had met de Izalco Max een heel lichte racer in hun collectie, maar het ontbrak nog aan een aerodynamische fiets. Tot nu. De Izalco Max is nu licht én aero!
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om een geheel nieuw model in de markt te zetten, maar Focus heeft er bewust voor gekozen het concept van de Izalco aan te houden. Dat neemt niet weg dat de fiets in zijn geheel opnieuw is ontworpen.
De ingenieurs van Focus hebben veel tijd in de windtunnel doorgebracht om tot de beste verhouding tussen aerodynamica en een laag gewicht te komen. Het resultaat daaruit is een Kamm Tail profiel (dat je vaker ziet) bij de buizen en volledig weggewerkte kabels. Ten opzichte van de oude Izalco Max zou de nieuwe tot 6% minder luchtweerstand bieden.
Voor het carbon hebben ze veelal ultra-high (60T en high (40T) modulus carbonvezels gebruikt. Deze vezels moeten hoge krachten aankunnen zonder te stretchen. Daarom zijn ze met name gebruikt bij het bracket en de balhoofdbuis waar maximale stijfheid het belangrijkste is.
Omdat dat aerofietsen de naam hebben nogal hard te kunnen zijn, heeft Focus ook aandacht aan het comfort besteed. Bij de achtervork hebben ze bijvoorbeeld weer andere carbonvezels gebruikt die juist wel iets meer kunnen stretchen om zo voor wat comfort te zorgen. Een ander hulpmiddel daarbij is de D-vormige zadelpen met 15mm offset. Die offset wordt echter gedeeltelijk teniet gedaan doordat de zitbuis iets naar voren is geplaatst en de effectieve setback uiteindelijk slechts 2 mm is.
Specifieke carbon lay-up per maat
Focus biedt het frame in veel framematen aan. Om ervoor te zorgen dat alle maten over dezelfde rijeigenschappen beschikken worden alle maten individueel geconstrueerd met een specifiek ontwikkelde carbon lay-up. Het is dus niet simpelweg een kwestie van de buizen wat langer maken. Ze noemen dit S.S.P.S., dat staat voor Stable Stifness Per Size. Op die manier kunnen ze waarborgen dat elke frame over de beste verhouding tussen stijfheid en gewicht beschikt.
Kabels door stuurpen
Zoals we bij veel high-end aerofietsen zien is ook bij de Izalco Max de stuurpen speciaal bij het frame ontworpen. Dit is om de kabels door de stuurpen te kunnen laten lopen. Daardoor heeft de stuurpen ook een negatieve hoek van 15 graden omdat hij iets hoger zit door die weggewerkte kabels. Het ziet er in ieder geval ook heel clean uit. De stuurpen is verkrijgbaar in vijf lengtes, van 80 mm tot 120 mm.
Het aero stuur moet eenvoudig aan te passen zijn. Met speciale spacers kan de hoogte aangepast worden zonder dat de interne geleiding van de kabels in het geding komt. Tegelijkertijd kunnen het stuur en stuurpen vrij eenvoudig verwijderd worden om transport in bijvoorbeeld een fietskoffer makkelijk te maken.
Disc only
De Izalco Max met velgremmen was een van de lichtere fietsen op de markt, maar Focus heeft er toch voor gekozen om de Izalco Max alleen voor schijfremmen te maken. Voor de klimmers die het allerlichtste willen zal er dus toch een beroep moeten worden gedaan op het ‘oude’ frame met velgremmen.
Het heel handige R.A.T. (Rapid Axle Technology) steekassysteem van Focus is ook iets vernieuwd. Het zou nog wat makkelijker te gebruiken moeten zijn en heeft tevens een iets aerodynmischer ontwerp gekregen.
Izalco Max 9 en 8 serie
De nieuwe Izalco Max zal in een “9” en “8” uitvoering op de markt komen waarbij de 9.9 het echte topmodel is. Deze heeft dan een lichter frame (890 gram in maat M vs. 1040 gram voor de 8), een lichtere voorvork (358 vs. 380 gram) en krijgt de speciaal ontwikkelde stuurpen terwijl de 8 een conventionele stuurpen krijgt. Ook zijn het frame en vork iets stijver t.o.v. de 8.
De absolute topuitvoering is de Izalco Max Disc 9.9 met Shimano Dura-Ace R9150 Di2 en DT Swiss ARC 1450 Dicut wielen en kost € 8.999,-. Aan de ‘onderkant’ zit de Izalco Max Disc 8.7 met Shimano 105 R7000 en Alex Rims CF45 carbonwielen voor € 2.999,-. Zowel de 9 als 8 zijn er ook als frameset (resp. € 3.799,- en € 2.749,-). De complete 8.7 is dus maar iets duurder dan het frameset van de 8. Hieronder een overzicht van alle uitvoeringen.
Nog wat cijfers:
- Frame en vork bieder ruimte tot 28 mm brede banden
- Voor en achter 160mm remschijven
- Er worden titanium schroeven gebruikt om het gewicht laag te houden
- Geometrie in de maten XXS tot XXL (47 tot 61)
Alle modellen:
- Izalco Max Disc 9.9 – Dura-Ace R9150 Di2 – DT Swiss ARC 1450 DiCut – € 8.999,-
- Izalco Max Disc 9.8 – SRAM Red eTap – DT Swiss ARC 1450 Spline – € 7.999,-
- Izalco Max Disc 9.7 – Ultegra R8050 Di2 – DT Swiss ARC 1450 Spline – € 5.999,-
- Izalco Max Disc 9 Di2 frameset – € 3.799,-
- Izalco Max Disc 8.9 – Ultegra R8050 Di2 – DT Swiss ARC 1450 Spline – € 5.099,-
- Izalco Max Disc 8.8 – Ultegra R8020 – Novatec R5 Carbon – € 3.799,-
- Izalco Max Disc 8.7 – 105 R7000 – Alex Rims CF45 Carbon – € 2.999,-
- Izalco Max Disc 8 frameset – € 2.749,-
Alle info bij Focus