Een frame waarin Dyneema vezels zijn verwerkt? Time gebruikt dit in combinatie met carbon om de Time ADHX gravelbike te maken. ADHX staat voor Alpe d’Huez X. Volgens Time is dit hun eerste gravelracer. Ik zeg gravelracer want het gaat bij deze fiets over prestaties en niet zozeer om rustig een rondje over de heide te fietsen.

Een frame waarbij Dyneema in combinatie met carbon wordt gebruikt is niet nieuw, want in 2016 was Dyneema daar al mee bezig. Dynmeema is namelijk erg sterk en in tegenstelling tot carbon breekt het niet bij harde impact. Dit zou dan het frame extra moeten beschermen.

Snelle gravelracer

Deze Time ADHX ziet er erg dik uit, helemaal in de versie met de Lightweight wielset zoals hierboven. Even wat eigenschappen van de fiets. Het frame heeft ruimte voor maximaal 40 mm banden. Dat geeft al aan dat hij gemaakt is om vooral snel te zijn. Voor bredere gravelbanden is geen ruimte. In de omschrijving van Time hebben ze het ook over een allroad geometrie. Dus voor een snel parcours met 28 mm bandjes zou de fiets ook geschikt voor moeten zijn. Het frame is geschikt voor flat mount remmen en ook voor mechanisch en electronisch schakelen. Het bracket is een BB386.

Met een Deda S DCR headset kan je zelfs alle kabels laten door de fiets laten lopen en heb je een mooi strak ogende fiets. Al zie je de kabels onder het stuur als je goed kijkt nog wel zitten. Minimaal dat wel. Voor een frameset moet je denken aan € 3.499,- voor de standaard kleuren amber, forest, cobalt en carbon. Je kan ook nog een kaal frame kiezen die je dan zelf kan spuiten.

Meer info via Time

de carbon en Dyneema vezels samen in het frame