Mocht je bij het zien van de foto’s denken dat deze nieuwe Orbea Avant een E-bike is, dan heb je het mis. Het is gewoon een fysiek aangedreven racefiets. Onder de onderbuis zit namelijk een opbergvak, ipv een accu. De Avant is er in drie uitvoeringen waarbij de duurste € 2.099,- kost. De goedkoopste is zelfs maar € 1.399,-.
De instapper van het merk dus. Het frame is van aluminium en de voorvork is van carbon. Omdat de lasnaden best goed zijn weggewerkt, hebben ze het zelf over een carbon look. Maar je ontkomt er toch niet aan dat je bij het bracket en de liggende achtervork de lasnaden kan zien. Maar eerlijk is eerlijk, bij de zadelbuis en het balhoofd zijn de lasnaden netjes gepolijst.
Service Box als opbergruimte
Orbea geeft aan dat comfort essentieel is voor deze fiets. Daar hebben ze dan ook op ingezet. Je kan er tot 35mm banden in kwijt dus daar kan je ook nog extra comfort uit halen. Hij wordt standaard geleverd met 28mm banden. Het frame heeft interne kabelgeleiding, je ziet ze netjes bij het balhoofd het frame in gaan. De zwarte opbergruimte heet de Service Box. Alles wat je normaal in je zadeltasje zou stoppen, past erin.
Het topmodel is afgemonteerd met een mechanische Shimano 105 mix groepset (2×12 versnellingen). Daaronder zit de versie met een Shimano Tiagra mix groepset (2×10 versnellingen) en daaronder zit de versie met de Shimano Claris groepset (2×8 versnellingen).
Keuzes
De Avant is er in drie kleuren waarbij ik de Ivory White met Titan Bronze decals het mooiste vind. Je kan op de website de fiets ook nog wat upgraden met onderdelen zoals een carbon stuur of andere wielen. Dat verandert de prijs uiteraard ook. Het topmodel van € 2.099,- kan je zo upgraden naar € 4.297,-. En dat is dan weer flink aan de prijs voor een aluminium instapper met een mechanische 105 groep. Mocht je toch dat bedrag willen besteden dan heeft Orbea ook de Orca carbon met Shimano 105 Di2 voor € 4.399. Maar goed, smaken verschillen.
Meer info via Orbea