De snelste renner ter wereld reed al op een Pinarello Bolide en met de nieuwe Bolide F zal hij op papier dus nog sneller worden. Filippo Ganna en de andere renners van team Ineos zijn tijdens deze Tour te zien op de nieuwe tijdrit fiets van het Italiaanse merk. Een aantal mannen reed er ook mee tijdens de Ronde van Zwiterserland en ook Ganna prolongeerde zijn Italiaanse titel tijdrijden ermee. Daar reden ze wel allemaal nog op een gecamoufleerde versie, maar sinds afgelopen week is dus duidelijk dat het de nieuwe Pinarello Bolide F is.

Bredere banden en schijfremmen

De Bolide werd in 2013 gemaakt voor Team Sky en in 2015 reed Bradley Wiggins het werelduurrecord er mee. Dat is dan wel de baan uitvoering van de fiets, maar qua frame is deze nagenoeg gelijk aan de Bolide waar Team Sky zoveel tijdritten mee wist te winnen met bijvoorbeeld Chris Froome in de Tour.

Wat meteen opvalt aan deze nieuwe TT Bolide is dat er schijfremmen opzitten. Daarnaast is er nu ook ruimte voor bredere banden tot maximaal 28 mm. En dat brengt natuurlijk wat uitdagingen met zich mee als het gaat om bijvoorbeeld aerodynamica en gewicht. Door het gebruik van schijfremmen kwam Pinarello nl. tot een verhoging van de drag met 1,4%. Dit verlies aan aerodynamica hebben ze op andere delen van het frame weer teruggewonnen. Zo is de vorm van de zadelpen en zitbuis als ook de bovenbuis en de chainstays gewijzigd om de algehele drag van de fiets te verminderen.

Lichter en stijver frame

Het frame van de Pinarello Bolide F is 170 gram lichter ten opzichte van zijn voorganger met velgremmen. Zoals hierboven al aangegeven hebben ze het frame meer aerodynamisch gemaakt door de vorm van verschillende buizen aan te passen. Hiervoor hebben ze naast de windtunnel ook de CFD techniek gebruikt. Deze Cumputational Fluid Dynamics techniek maakt gebruik van algoritmen waarmee de computer luchtstroming kan analyseren. Met deze techniek heeft Pinarello de vormen van het frame onder verschillende hoeken geanalyseerd. Samen met een nieuwe layup van het carbon hebben ze dus 170 gram weten te besparen.

Daarnaast zorgt de nieuwe carbon layup er ook voor dat op een aantal kritieke punten de stijfheid van het frame is verbeterd. Zo is het bottom bracket 17% stijver geworden en bij het balhoofd is dit 7%. De stijfheid van het bracket zorgt voor een directere overbrenging van de vermogens van de renner en het stijvere balhoofd maakt dat de fiets directer moet sturen.

Custom 3D geprint stuur van titanium

En als we het dan toch over het stuur hebben, dat is niet zomaar een stuur. Voor toppers als Ganna en Thomas wordt er een scan gemaakt van hun armen in de positie van het tijdrit. Het stuur wordt vervolgens gevormd rondom de onderarmen en met behulp van een 3D printer van titanium geprint. Hierdoor moet het stuur naadloos op de onderarmen aansluiten zodat drag wordt geminimaliseerd. En dit komt ook beschikbaar voor de consument. Daarvoor is er de mogelijkheid om een scan van je onderarmen te laten maken in Engeland of Italië, waarnaar je persoonlijke stuur wordt geprint. Het prijskaartje hiervan is helaas nog niet bekend. Dat geldt overigens ook voor de rest van de fiets, waarvan nog geen prijs bekend is. Je kan deze al wel pre-orderen.

Het 3D geprinte stuur hoeft natuurlijk niet. De Bolide F zal ook met een ‘gewoon’ TT-stuur verkrijgbaar zijn. Deze hebben ze opnieuw ontwikkeld en daarmee wordt er 2 tot 3 procent aan drag bespaart ten opzichte van het vorige stuur. Dit komt onder meer door het vernieuwd balhoofd met geheel geintegreerde bekabeling. Daardoor konden ze de stuurnok slanker maken, zodat het meer aerodynamisch gevormd is. De extensions van het ligstuur worden vanaf de onderkant vastgezet, waardoor er minder oneffenheden op het stuur zitten die de luchtstroom negatief beinvloeden. Laatste verbetering volgens Pinarello is dat het eenvoudiger is om de hoek van de extensions aan te passen naar persoonlijke voorkeur.

Je kan zeggen dat de Bolide met schijfremmen lang op zich heeft laten wachten, maar de Italianen hebben de fiets naar mijn idee wel op elk mogelijke manier geoptimaliseerd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het supergave design van de fiets van wereldkampioen Ganna. Wat een gaaf ding!

via de verdeler van Pinarello en via Pinarello