Het is de afgelopen tijd een beetje de trend om racefietsen in drie types onder te verdelen. Je hebt de lichte klimmersfiets, een aerodynamisch model en de comfortabele endurance racer. Het gaat om de drie grote eigenschappen van een fiets: comfort, aerodynamica en lichtgewicht. Het leek even alsof deze drie niet met elkaar te combineren waren, maar daar komt de laatste tijd verandering in doordat fietsfabrikanten technologie van de verschillende fietsen gebruiken in de verschillende modellen. Zo ook met de Scott Addict RC. Het nieuwe klimmersmodel is namelijk aerodynamischer geworden doordat de technologie van de Foil (het aeromodel van Scott) is gebruikt. Oh, en hij is ook nog even stijver gemaakt.

Airfoil design buizen
Om het frame aerodynamischer te maken hebben ze met de vorm van de buizen zitten spelen. Bijna alle buizen zijn gemaakt op basis van airfoil design, een techniek van Scott die ook voor de Foil werd gebruikt. Als je het oude model naast de nieuwe houdt, zie je dat de buizen breder en hoger zijn geworden, maar wel met een platter profiel. Aan de achterkant is gekozen voor een achtervork die lager ingrijpt op de zitbuis, hierdoor is de ruimte tussen de achtervork en zitbuis kleiner en hoopt zich er minder lucht in op. Dat de lagere achtervork ook meehelpt om iets meer comfort te geven is natuurlijk mooi meegenomen. Hetzelfde gaat op bij het stuur. Het platte stuur is zowel comfortabel voor de handen, maar helpt ook in het verlagen van de luchtweerstand.

Je ziet ze niet
De kabels zijn niet te zien op deze fiets. De kabels lopen door het stuur zo het frame in. Het resultaat is heerlijk strak. Doordat de kabels zijn weggewerkt, hebben ze ook geen nadelige invloed op de aerodynamica. Als je van een zoekplaatje houdt, kun je wel een klein stukje van een remkabel vinden op de foto’s. Maar ze zijn er toch in geslaagd om het bijna onzichtbaar te maken. En het werkt niet alleen met elektronisch schakelen, maar ook met mechanisch schakelen.

Gewicht schaven in de details
De Addict blijft natuurlijk de lichte klimmersfiets van Scott, dus moet het model ook weinig op de weegschaal aangeven. En als je al zit op een laag gewicht, dan moet je het zoeken in de details. Zo is de mal verbeterd. De mal zorgt ervoor dat er zo min mogelijk carbon kan worden gebruikt doordat buizen mooier op elkaar aansluiten. Ook blijft er minder restmateriaal achter in het frame. Scott spreekt over de schoonste binnenkant van een frame ooit. Klinkt hightech, maar het is jammer dat je het niet aan je fietsvrienden kan laten zien. Nog meer details hebben ze aangepakt met bijvoorbeeld de zadelpenklem van 12 gram. Die ook nog eens carbonvriendelijk is, waardoor de zadelpen weer extra licht kan worden gemaakt met maar 142 gram. Scott presenteert nog meer nummertjes. Dit keer voor de stijfheid. Want de Addict is ook nog eens stijver geworden: 14,5 % in vergelijk met de oude Addict om precies te zijn.

Op papier lijkt Scott het dus goed voor elkaar te hebben met deze nieuw Addict. En niet alleen op papier, want als je de foto’s bekijkt, is het bijna te zien dat deze fiets stijf, licht en snel is. Dat er geen kabels te zien zijn, maakt het ook een feest om naar te kijken. Dat de renners van Mitchelton-Scott er deze zomer in de Tour de France graag gebruik van maken, lijkt me duidelijk. Ik ben in ieder geval benieuwd of Adam Yates zich met de nieuwe fiets het podium op kan rijden.

De adviesprijzen van de Addict RC beginnen bij € 3.599,- en eindigen bij € 11.999,- voor het topmodel. Wil je de fiets liever zelf opbouwen dan kost frameset € 2.999,-.

Meer info via Scott