Koop ik een winterfiets of een indoortrainer? Die afweging lijkt realistischer te zijn dan ooit met de introductie van Tacx’s nieuwe Neo Smart T2800 trainer.

Met de Neo slaat Tacx een volledig nieuwe weg in op het gebied van trainers en lijkt daarmee een voorsprong te hebben genomen op de concurrentie. Op het eerste gezicht lijkt het namelijk allemaal niet nieuw wat je ziet, maar dat is het wel degelijk.

Een van die features die we ook al bij de Wahoo Kickr zagen is dat je je fiets zonder achterwiel kan monteren. De trainer heeft al een voorgemonteerde cassette. Dat blauwe bandje is dus niet meer nodig! Geen slijtage aan buitenbanden meer dus. Het grootste voordeel van deze constructie is echter dat de cassette direct gekoppeld is aan de elektromotor/-rem. In tegenstelling tot andere trainers met een vergelijkbare setup zit er geen fysieke overbrenging in het apparaat. Direct Drive noemen ze dit.

Deze Direct Drive zou ook het meeste natuurgetrouwe fietsgevoel moeten opleveren. De motor kan een weerstand uitoefenen tot liefst 2200 Watt. Daar moet je toch een beste sprinter voor zijn om dat te kunnen halen. Hij kan daardoor bijvoorbeeld ook hellingen tot 25% simuleren. Juist bij dat soort steile en langzame hellingen merk je vaak dat de overbrenging niet zo soepel gaat. Dat zou hierbij ook verleden tijd moeten zijn. Bij afdalingen tot -5% draait de motor ook mee wat ook weer bijdraagt aan het realisme. Het remmen wordt niet door een fysiek vliegwiel, maar een virtueel vliegwiel bepaalt. Door berekeningen probeert de Neo het remmen zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen.

Wat wij ook wel een prettig gevolg vinden van deze techniek is dat de geluidsproductie een stuk lager is. We hebben het nog niet kunnen testen, maar iedereen die een indoortrainer gebruikt weer dat dit een vervelende bijkomstigheid kan zijn.

Wat betref connectivity zit het ook wel snor. Hij beschikt over zowel Bluetooth als ANT+ Open protocol. Door het laatste kan hij dus met velerlei 3rd party apps als Zwift en TrainerRoad communiceren. Maar niet in de laatste plaats is er de software van Tacx zelf. Je kan je tablet of smartphone hiervoor inzetten, maar een koppeling met een PC (en Mac?) is ook mogelijk waardoor je speciale software en langere video’s (van betere kwaliteit) kan gaan gebruiken. Jammer is wel dat je hier nog eens een extra upgrade pakket van 179 euro moet aanschaffen. Dat hoort er dan toch wel standaard bij vinden wij. Dat gezegd hebbende, met de tabletsoftware van Tacx kom je ook al een heel eind.

Vanzelfsprekend heb je voor al deze features stroom nodig, maar de Neo kan je ook gebruiken zonder de stekker in stopcontact te doen. Je hebt dan wel minder opties wat betreft remmen en dergelijke, maar het maakt wel dat hij breed inzetbaar is.

Of je nou voor de winterfiets of de Neo kiest, je moet dan wel echt aan de bak deze winter want het is toch wel wat zonde om die aanschaf van 1.400 euro in het stof te laten staan.

Zie de Tacx website voor meer informatie over de Neo Smart

The new Tacx Neo Smart T2800 trainer | Racefietsblog.nlThe new Tacx Neo Smart T2800 trainer | Racefietsblog.nlThe new Tacx Neo Smart T2800 trainer | Racefietsblog.nlThe new Tacx Neo Smart T2800 trainer | Racefietsblog.nlThe new Tacx Neo Smart T2800 trainer | Racefietsblog.nl