Vanaf 26 tot en met 30 juni zullen de rood wit blauwe truien weer opnieuw verdeeld worden. Afgelopen jaar was het Mathieu van der Poel die zich op de weg liet gelden. In ‘zijn achtertuin’ Hoogerheide pakte hij zijn eerste NK titel op de weg bij de profs. Bij de dames was het Chantal Blaak die zichzelf opvolgde met haar tweede titel op rij.

Heuvelachtig
Dit jaar is de start/finish in het Gelderse Ede en zal het parcours een ronde van zo’n 25 km zijn. Als je wel eens een tocht hebt gereden rondom Ede, Bennekom en Wageningen dan weet je dat het er nergens echt vlak is. Het hoogteprofiel is dan ook grillig en met veel korte klimmetjes en een finish die oploopt ben je geneigd te zeggen dat er bij de heren één uitgesproken favoriet is. Van de andere kant vraag ik me af of het zwaar genoeg is om de ras-sprinters eraf te rijden. De profs rijden totaal negen ronden, ruim 220 km en een slordige 1600 hoogtemeters. Omdat het toch om die titel gaat, hoop ik er op dat het een zware koers gaat worden waarbij de sterkste renner in Ede gehuldigd wordt.

De kanshebsters bij het vrouwen peloton zijn niet op één hand te tellen. Het niveau van de Nederlandse dames is de afgelopen jaren zo enorm hoog dat ze internationaal de overwinningen aaneenrijgen. Van Vleuten, Van der Breggen, Vos, Blaak en Brand zijn een aantal rensters die afgelopen jaren in de prijzen reden. Als Blaak zich voor de derde keer op rij weet te kronen tot Nederlands Kampioene schaart ze zich in een mooi rijtje van dames die drie nationale titels op rij wisten te bemachtigen. In dat rijtje geen Vos of Van Moorsel, wel Brunen (’94 – ’96) Top (’80 – ’82) en van Oosten-Hage (’69 – ’76). De dames rijden vijf ronden, bijna 123 km en rond de 750 hoogtemeters.

Tijdrit
Op de woensdag voorafgaand aan het NK weekend wordt er gestreden om de nationale driekleur op de tijdritfiets. De dames en belofte wedstrijd kent een eenvoudig en simpel parcours waarbij de routebouwer niet echt creatief is geweest. De start is wederom vanuit Ede, en na twee bochten draaien ze de grote weg op richting Hoenderloo om na zestien kilometer dezelfde weg weer terug te rijden. Ruim 32 km met daarbij iets meer dan 160 hoogtemeters. Aan het begin drie korte stroken heuvelop en vanaf Otterlo tot Hoenderloo loopt het vals plat omhoog. Vanaf het keerpunt krijgen ze dus eerst een licht dalende strook en vervolgens de drie korte stroken heuvelop van de andere kant. Voor de rood wit blauwe trui zijn er een aantal namen die we eerder ook al noemden, die hier ook kans maken. Aan dat lijstje kan viervoudig kampioene en titelverdedigster Ellen van Dijk worden toegevoegd.

Bij de mannen is het Dylan van Baarle die zijn titel gaat verdedigen. Van Baarle woont in Veenendaal en dat is op steenworp afstand van het parcours. De omgeving en de wegen zullen hem dan ook zeker niet onbekend zijn. Grootste uitdager is Tom Dumoulin als het op tijdrijden aankomt. Maar ook Jos van Emden zal gebrand zijn op een goed resultaat. Voor het parcours van de heren heeft de routebouwer iets meer moeite gedaan. Net na Otterlo slaan de mannen rechtsaf en zal er een extra lus richting Hoenderloo worden gereden. Hierbij zal er, ten opzichte van de dames, zo’n acht km en 50 hoogtemeters worden toegevoegd. Totaal rijden de mannen iets meer dan 42 km en ongeveer 215 hoogtemeters.

Programma
Woensdag 26 juni
10:30 uur: NK Tijdrijden Beloften
12:15 uur: NK Tijdrijden Dames
14:15 uur: NK Tijdrijden Heren

Zaterdag 29 juni
10:00 uur: Wegwedstrijd Beloften (147,8 km – verwachtte aankomst: 13:27 uur)
14:35 uur: Wegwedstrijd Dames ( 122,6 km – verwachtte aankomst 17:35 uur)

Zondag 30 juni
12:05 uur: Wegwedstrijd Heren (223,4 km – verwachtte aankomst 17:15 uur)

Kijken
Het mooiste is natuurlijk om de strijd live mee te maken en langs het parcours te staan. Ben je niet in die gelegenheid kan je voor de koers van de dames op zaterdag en de heren op zondag afstemmen op de NOS. De exacte tijden van uitzenden zijn momenteel nog niet bekend. Naast het TV verslag zal de wedstrijd van de dames en de heren ook via de livestream van de NOS te volgen zijn.

Meer info via NK2019

Tags: