Het topmodel van het Franse wielermerk Gir’s, de G-Max, werd netjes bij ons afgeleverd voor een uitgebreide test.

In Frankrijk is Gir’s al een gevestigde naam in de wielerwereld. In Nederland moet dat nog gebeuren, maar daar zijn ze van Gir’s druk mee bezig, zodat je tegenwoordig bij steeds meer racefietsspecialisten ook Gir’s racefietsen ziet staan.

Uiterlijk
Zonder ook maar 1 meter te hebben gereden is de fiets in wit/zwart een opvallende verschijning. Vooral door de vorm van het dikke aërodynamische carbonnen frame. Ook de afmontage met Sram Red doet het uiterlijk goed.

BB3 Bracket ehh sorry?
Wat een vreemd uitziende bracket. Gir’s heeft deze bracket speciaal ontwikkeld en noemt het de BB3. Het bijzondere van het oversized bracket is dat deze verstelbaar is.  Het idee achter de bracket is dat alle onderdelen van de fiets altijd helemaal aangepast kunnen worden aan de rijder; de hoogte, lengte en breedte van zowel het stuur als het zadel, maar de plek van de bracket is altijd vast. Wat doe je dan tijdens het afstellen van de fiets? Het zadel gaat bijvoorbeeld een stukje naar achteren. Terwijl als je daar goed over nadenkt je om de bracket heen zit aan te passen. Met de BB3 kan je gewoon de bracket iets naar voren plaatsen zodat de fitting van je racefiets ook echt klopt! Slimme jongens die Fransen.

De afgeleverde fiets werd afgesteld op de maten van ondergetekende en de bracket kwam iets verder naar voren in verhouding tot de rest dan normaal zou kunnen.

Nu nog kijken of het ook lekkerder fietst.
Bij de eerste paar rustige meters (om de fiets te leren kennen)  voelt de G-Max goed aan op een klein kraakje in de krank na. Omdat de Gir’s technicus nog niet weg was heeft hij het direct gefixed door wat extra vet rond in de krank te stoppen en opnieuw het geheel vast te draaien. Kraakje verdwenen! En de technicus kon naar huis.

Echte kilometers
Nu maar eens een paar grote ritten plannen om de fiets echt aan de tand te voelen. Tijdens het fietsen valt op dat de fiets erg stijf is want elke trap wordt ook vertaald in versnelling. Dat merk je vooral wanneer je achteraan in een groep een hoek om gaat. In de harmonica is het altijd hard trappen om weer aan te sluiten. Met de G-Max merk je echt dat je met een paar trappen weer in de groep zit. Dat werkt dus echt goed. Ook op de Belgische kasseien houdt de fiets zich goed zonder té stijf te zijn. Wat je bij veel carbonfietsen tegenwoordig ziet, is dat de fietsen zo stijf zijn dat het ten koste gaat van het comfort. Natuurlijk blijft het niet fijn om op kasseien te rijden maar dat is ook niet fijn met een dubbel geveerde mountainbike. Het comfort komt bij de G-Max door de Twinflex achtervork. Deze ietwat rond lopende achtervork zorgt ervoor dat de trillingen van de weg worden opgevangen en niet worden doorgestuurd naar het zadel. En dat voel je na 25 kilometer kasseien echt kan ik je melden!

Bij langzaam fietsen (beneden de 25 km/u) heb je weinig voordeel van het aërodynamische frame van de fiets. Het frame sluit heel mooi aan op het achterwiel waardoor het ook een goed alternatief is voor de triathlon rijder. Het echte voordeel van de aërodynamica merk je pas als je hard gaat fietsen (boven 35 km/u en het liefst nog harder). Daardoor heeft de rustige toerfietser er niet veel voordeel van, behalve dat hij/zij dan op een “gave” fiets fietst.

“Gave fiets heb je”
Met de G-Max is nu zo’n kleine 1000 kilometer gefietst en het blijft een lekkere fiets. Leuk is dat medefietsers en wildvreemden toch vaker dan normaal je toeschreeuwen: “Gave fiets heb je”. Het deed me stiekem toch goed bij een pauze (even wat eten) te zien dat er een groepje bij je racefiets staat te kijken en te praten over wat er allemaal wel niet zo mooi aan is, om dan vervolgens degene te zijn die daarna nonchalant naar de fiets loopt, erop stapt en weg rijdt (bedankt nog voor jullie complimenten).

Het frame heeft een prijs van € 2490,- en een complete fiets afgemonteerd met Sram Apex is er vanaf € 2990,- Onze testfiets is afgemonteerd met Sram Red, en dan zit je aan de € 4795,-
Onze fiets heeft S30 wielen van SRAM en eerlijkheid gebied dat als je toch een topframe/fiets aanschaft, je ook beter dito wielen aanschaft die wat stijver zijn. Daarmee haal je nog meer uit je G-Max dan met de S30 Alu Sprint.

Voordelen:

  • Erg comfortabel ondanks de stijfheid
  • Zitpositie is optimaal door verstelbaar bracket
  • Ziet er goed uit

Nadelen:

  • Weinig voordeel van techniek voor de rustige toerfietser

Conclusie: De Gir’s G-Max is een enorm fijne fiets en ziet er goed uit! Als je van plan bent om toch geld uit te geven voor een goede fiets en als je van hard fietsen houdt dan heb je in wielerland natuurlijk veel opties, maar deze G-Max is zeker een proefrit waard! En na die proefrit zul je zien dat de G-Max toch een serieuze optie is!

 
En we dachten nog een “rondom” video te maken maar zonder Steadycam gaat dat toch wat schokkerig 😉

Via Gir’s

Tags: