Gir’s, stuurde ons haar middenklasser racefiets, de G-Sprint 2013 voor een aantal testkilometers.

De G-Sprint (met als bijnaam “War Machine”) is een carbon racer en heeft een custom paint mogelijkheid waardoor je zelf de kleur kan bepalen en samenstellen. En dan kan je niet alleen maar kiezen uit 7 verschillende kleuren maar in totaal zijn er 255000 kleurencombinaties mogelijk. De fiets die wij kregen had een zwarte lak met fel-oranje tinten (een soort van Konings-fiets). In combinatie met de hoge carbon wielen ziet de fiets er stoer uit.

Specificaties
De G-Sprint 2013 is vernieuwd en het HM 3K Carbon frame heeft een gewicht van 950 gram, en een bb30 bracket. Het frame kost € 1590,- Een complete fiets is er vanaf € 2295,-. De door ons gereden versie met o.a. SRAM Force en Sat Lite Carbon Tubulars kost € 4250,- (maar als je kiest voor bijvoorbeeld SRAM S30 wielen kom je op € 3260,-) Dat wat betreft de bedragen

Rijden
Eerst even een paar kilometer rustig rijden. Wat direct opvalt is dat de fiets erg comfortabel fietst, waardoor ik toch even moet checken of ik niet perongeluk 25 mm banden eronder heb. Nee het zijn echt 23 mm (bar 7,5-8) banden. Versnellingen komen goed door en je hebt geen zompig gevoel in het frame bij aanzetten. Bij hard door de bocht (vol doortrappen) valt op dat het iets minder strak stuurt dan de “grote broer” de G-MAX, maar het voordeel hierbij is dat je echt comfortabel door de bocht gaat, i.p.v. stuiterend. In onze testfiets hadden we een kleine rammel van de interne kabels. Na kort contact met Gir’s bleek dat de kabels te lang waren en iets ingekort moesten worden.

Onze fiets kwam met Carbon Tubulars en dat fiets toch wel echt heel lekker (lekkerder dan clinchers) en voor de liefhebbers van geluidjes: Vol doortrekken met Tubulars klinkt zo lekker. Even tussendoor: Mocht je nog nooit op tubulars hebben gereden: gewoon een keertje doen! Maar erg praktisch is het niet bij trainingsrondjes waarbij je geen volgauto hebt met reservewielen, dus hebben we ook nog even met de SRAM S30 wielen gereden. Nu wordt de fiets nog iets comfortabeler maar rijdt nog steeds prima strak. Je heb ook voor je gevoel geen reden om over te stappen naar 25mm banden voor het comfort.

Het stoere uiterlijk komt wel veel beter naar voren met hoge carbon velgen maar dat is natuurlijk smaakgebonden.

Pluspunten

  • frame in alle kleurencombinaties mogelijk
  • verrassend comfortabel zonder zompig te zijn
Minpunten
  • kleine rammel van interne kabels (kabels inkorten lost probleem op)

Conclusie
Hele prettige en comfortabele racefiets. Qua prijs zit hij in het middengebied en is dus voor een grote doelgroep een optie. Wil je echt stuiterend door de bochten dan moet je toch iets meer geld neerleggen voor de G-max. Wil je comfortabele racefietsen met een fiets in je eigen gekozen kleurencombinatie, dan is deze G-Sprint een goede optie!

Mocht je een SRAM RED groep erop willen: Persoonlijk zou ik dan gaan voor SRAM Force, een prima groep, en het prijsverschil zou ik stoppen in goede en mooie hoge wielen i.p.v. bijvoorbeeld de SRAM S30.