Nitefighter LED lights | Full review on Racefietsblog.nl

Tijdens de winter heeft een gemiddelde Nederlandse dag slechts tien uur daglicht. Stel je werkt er daar acht van en je moet ook nog van en naar huis zien te komen, dan zie je als snel in dat een goede fietslamp onontbeerlijk is als je voldoende buitenkilometers wilt maken. Nu ben ik daar eerlijk gezegd pas dit jaar mee begonnen, maar ik ben om. Routes die je al jaren rijdt zien er in het donker heel anders uit, en je ritje worden opeens een stuk spannender. Voorwaarde voor een beetje tempo is wel dat je lamp voldoende lumens weet te generen. Vandaar dat we wel benieuwd waren naar de compacte Nitefighter lamp van LED24/7 die we tijdens Bikemotion tegenkwamen. Betaalbaar en toch veel lumens. Dat moeten we testen.

Even slikken
We moeten even slikken als we de lamp binnenkrijgen, er staat gewoon een mountainbiker op de doos. Als we verder kijken dan is het nog een keer slikken, want in tegenstelling tot de Lezyne Super Drive XL waarmee we meestal door de nacht rijden, bestaat deze set uit een lampje en een losse batterij/accu. Daarnaast bevat de doos nog een oplader (helaas geen USB aansluiting, dus weer een nieuwe aanwinst voor onze verzameling opladers), een helmklem en een set rubber bandjes waarmee je de lamp op je stuur monteert. Aan de slag dus maar.

Cruyfiaans
Het lampje gaat zogezegd met een van de drie rubber bandjes op je stuur. Voordeel: de lamp is makkelijk van de ene fiets op de andere te monteren. Dat klinkt misschien wat overbodig, maar als je in de winter wel eens op de weg en in het bos fietst (of als Racefietsblog.nl redacteur op verschillende fietsen rijdt) wil je niet elke keer je schroevendraaier erbij moeten pakken. Zo heb je met de Nitefighter één lamp voor meerdere fietsen. Nadeel: zodra je de rubber band kwijt bent zit je met de gebakken peren. Daarnaast zijn er dus twee bandjes die je niet gebruikt, en waar ga je die nou weer bewaren zodat je zo ook weer snel gevonden hebt? Kortom: elk nadeel heb zijn voordeel.

De batterij stop je in een soort van tasje dat je met twee klitteband stroken ergens op frame vastmaakt. Voordeel: ook deze heb je binnen een paar tellen van de ene op het andere frame zitten. Nadeel: het ziet er niet heel sexy uit, maar zoals één van mijn fietsvrienden het samenvatte: daar zie je in het donker maar weinig van. Wel moet je even stoeien met alle kabels. Deze zijn namelijk lang genoeg om de batterij ook onder je zadel vast te maken bijvoorbeeld, maar dan zit je met zo’n klapperende kabel langs je bovenbuis. Ik maakte de accu dus meestal direct na het stuur vast en stopte de kabels dan tussen de twee klittebandjes vast. Een beetje gedoe, maar het werkt.

Rijden maar
Dan de weg op, wat direct positief opvalt is de grote aan/uit knop die zelf ook licht geeft. Makkelijk te vinden en prima met handschoenen aan te bedienen. Er is ook een kleinere knop waarmee je de epilepsie-stand van de lamp activeert. Deze knipper-stand voor in de stad is in de praktijk echter zo zenuwachtig dat ik ‘m nooit gebruikt heb. Gelukkig heeft de ‘normale’ (altijd aan) stand vier standen zodat je ‘m in de stad en op de donkerste dijk kunt inzetten. Schakelen tussen de vier doe je met die grote, lichtgevende knop, dus dat werkt prima. Licht de knop groen op dan heb je nog voldoende sap bij je, wordt ie blauw, dan heeft de batterij eigenlijk niet meer voldoende energie voor die betreffende stand.

Licht in de duisternis
En dan waar het om gaat: geeft ‘ie voldoende licht? Eerlijk is eerlijk: ja! De twee LED’s zijn goed voor zo’n 1200 lumen. Geen idee of ze dat ook echt waarmaken, maar er komt een flinke bak licht uit. De maximale stand heb je eigenlijk bijna nooit nodig, zo fel is die. Je maakt daar in ieder geval geen vrienden mee onder de tegenmoet komende automobilisten. Er wordt nogal wat afgeseind als ik in hun richting rijd. Maar als je alleen over landweggetjes rijdt ben je maar wat blij met die extra kaarsen. In vergelijking tot de eerder genoemde Lezyne lamp geeft ‘ie best meer licht en daardoor kun je wel lekker door blijven knallen. Want behalve gezien worden is dat het doel: de weg zo goed verlichten dat je alle obstakels en gaten op tijd ziet, en dat lukt met de Nitefighter prima. Rijd je onverhoopt toch door een gat dan loop je tegen een nadeel aan: de lamp zit met het rubber bandje niet rotsvast. Soms klappert ‘ie dan naar beneden of boven en moet je ‘m weer even bijstellen.

Levensduur
Gemiddeld kunnen we de Nitefighter BT20 twee avonden achter elkaar inzetten zonder tegen een lege batterij aan te lopen. Meestal rijden we een uurtje of twee, waarbij we verschillende standen gebruiken. Dus afhankelijk van de welke stand je gebruikt kun je er tussen de vier tot vijf uur mee rond rijden. Wel zien we dan tijdens de tweede rit steeds vaker het blauwe licht schijnen dat vertelt dat de stand die je op dat moment gebruikt niet heel lang volgehouden gaat worden. Eigenlijk kun je ‘m het beste na elke rit opladen met de bijgeleverde lader.

Conclusie
De Nitefighter doet wat ‘ie belooft: hij vecht voor je tegen de nacht. Donkere dijken lichten op en je voelt je ook een stuk minder alleen met zo’n sterke vriend op je stuur. De montage verdient geen schoonheidsprijs, maar heeft als voordeel dat je dezelfde lamp op meerdere fietsen kunt inzetten. Wat ik wel echt jammer vind is dat je er weer een extra lader bij krijgt die alleen voor deze lamp geschikt is. Maar op de weg doet de Nitefighter gewoon goed zijn werk. Ook bij slecht weer bleef ‘ie prima doorschijnen.

De Nitefighter BT20 is te koop via LED247 voor € 74,95

Nitefighter LED lights  |  Full review on Racefietsblog.nl Nitefighter LED lights  |  Full review on Racefietsblog.nl Nitefighter LED lights  |  Full review on Racefietsblog.nl Nitefighter LED lights  |  Full review on Racefietsblog.nl Nitefighter LED lights  |  Full review on Racefietsblog.nl