Nog even en de klok gaat weer een uur terug en dat terwijl het nu al te vroeg donker is om een fatsoenlijke rit te kunnen maken in de avonduren. Toch zijn er mogelijkheden! Racefietsblog ging samen met Bikechallenge.nl, B&T Bikestore en Joey van Rhee op pad voor een rit in het donker.

Met wie?
Bikechallenge.nl (www.Bikechallenge.nl) is het bedrijf van Maarten Nijland. Wanneer je een beetje wielerliefhebber bent zal de naam Maarten Nijland je op z’n minst bekend in de oren klinken. Maarten is oud-profrenner, met name veldrijder, met een behoorlijke staat van dienst. Met de ervaring van onder andere 10 WK-deelnames en een rood-wit-blauw tricot in het veld runt hij met veel passie het bedrijf Bikechallenge. Met zijn bedrijf is Maarten in te huren voor clinics en trainingen in allerlei soorten en maten. Van vrijgezellenfeesten tot teambuilding, een klimclinic op de Grossglockner of een etappe-rit van Parijs naar Amsterdam. Alles valt te bespreken. Bikechallenge kan vanaf heden ook besproken worden voor in de avonduren; ofwel de ‘Night-Challenge’. Hierbij voorziet Maarten je van een prachtige route en krijg je de beschikking over nieuwe Cannondale F29 mountainbikes met Lefty voorvork en uiteraard voorzien van licht! Overigens gelden die voorzieningen ook voor activiteiten die niet in het donker plaatsvinden.

B&T Bikestore (www.Bikeandtravel.nl) is voor deze avond de uitvalsbasis en tevens de leverancier van de Lupine Piko 4 lamp. B&T Bikestore is een webwinkel die wordt gerund door Sonja Pastoor en Hans-Eric Kroesen en is gevestigd in ‘de Lutte’, waar ook de showroom zich bevindt. In het grote assortiment van B&T Bikestore vindt je niet alleen de Lupine lampen, maar tevens ook Castelli, Sportful, Agu, Rogelli, Craft, Pearl Izumi, Fizik, Northwave en Vaude. Het magazijn is ruim waardoor alles direct uit voorraad leverbaar is. Daarnaast zijn alle accessoires en vele merken die met fietsen te maken hebben hier verkrijgbaar. Sinds kort beschikken ze zelfs over een eigen ‘sportscoffee’!

Joey van Rhee (www.Joeyvanrhee.nl) is een 20-jarige profwielrenner die gesponsord wordt door B&T Bikestore. Tot eind 2013 staat hij nog onder contract bij het Metec continental cycling team, maar vanaf 1 januari 2014 is hij te zien in de kleuren van Jo Piels. Joey werd afgelopen jaar 3e op het Nederlands kampioenschap bij de beloften. Kortom een naam om in de gaten te houden!

Here we go…..
We schrijven 30 september 20:00 uur en de taakverdeling wordt doorgenomen onder het genot van een goede bak B&T-sportscoffee en een plak Twentse krentewegge. De taakverdeling is als volgt; Hans-Eric verzorgt de lampen en de uitvalsbasis, Maarten de Cannondales, de route inclusief pauze en voorziet ons onderweg van de nodige fietstechnische tips en trucs. Joey, als meest getrainde renner, mag ons allen uit de wind houden. Ondergetekende fietst, test en zorgt voor het artikel! Dit alles bij elkaar zorgt voor een gezellige groep fietsfanaten die gezamenlijk op pad gaan voor een (naar later blijkt) prachtige night-challenge. Na de koffie is het tijd om de fietsen te prepareren. De top afgemonteerde Cannondales staan al te wachten in het magazijn en Hans-Eric geeft de laatste uitleg m.b.t. de Lupine lampen. Ook een cameraatje wordt geïnstalleerd zodat het nodige beeldmateriaal niet zal ontbreken. Ondanks dat we allen regelmatig in de mooie Twentse omgeving fietsen is het toch een vreemde gewaarwording zo in het donker. Als een groep avonturiers duiken we de eerste donkere bospaden in. Maarten en Hans-Eric hebben verlichting op het stuur, Joey en Coen hebben de lampen op de helm gemonteerd. Uiteraard fietsen we ook met een achterlichtje zodat we zichtbaar zijn. De route voert ons over de heuvels van de Paasberg en de Tankenberg. Ondanks dat het donker is valt er enorm veel te zien. De Lupine lamp zorgt voor een dusdanige lichtbundel dat je misschien wel verder het bos in kan kijken dan bij daglicht. Konijnen, uilen en in de verte zelfs herten merken onze lampen op. Het nachtleven uit het bos is mooi om te zien, maar het is ook oppassen want voor je het weet schiet er een konijn over het pad.

Bovenop de Tankenberg staat Maarten’s vrouw Macha ons op te wachten en is het tijd voor pauze. Dat ze bij Bikechallenge niet van half werk houden blijkt, want op de pauzeplek worden we voorzien van warme chocolademelk en koek. En dat op een van de hoogste punten van Twente, met prachtig uitzicht en de warmte van een knisperende vuurkorf. Wat wil je nog meer?…. Na deze prettige onderbreking vervolgen we onze weg via een aantal technische bospaden. Niemand van ons 4 heeft last van het missen van een boomwortel, gat of ander obstakel onderweg. De lichtbundel van de Lupine lamp is zo krachtig dat niets onopgemerkt blijft. Door deze krachtige bundel heb je op geen moment het idee dat je moet inhouden omdat je iets over het hoofd zou kunnen zien. Na een ronde van ongeveer 1,5 uur fietsen komen we weer aan bij B&T Bikestore. Napratend over een avontuurlijke fietstocht worden de lampen weer gedemonteerd.

Conclusie
De Night-challenge is een geweldige activiteit en ik kan het elke fietsliefhebber aanraden. Zelfs als fietsen niet je grootste hobby is, is het een waar avontuur om met Maarten en een groep het donker in te duiken!

Voor info over Bikechallenge check: www.bikechallenge.nl
Voor info en het assortiment van B&T Bikestore check: www.bikeandtravel.nl
Voor info en het volgen van de carrière van Joey check: www.joeyvanrhee.nl

En uiteraard ook een bedankje voor de fotograaf en verzorgers bij de pauze! Top!

Tijdens onze Night-challenge hebben we, naast de Cannondales van bikechallenge, gebruik gemaakt van de Lupine Piko 4 lamp. Deze zal hieronder aan een test worden onderworpen.

Lupine Piko 4 lamp

Eerste indruk
Wanneer je de Lupine Piko 4 uitpakt zie je dat het een erg klein lampje is. Het komt in een mooi doosje met daarbij een acculader, een accu, een klittenbandje voor de lamp en een klittenband voor de accu. Ook komt er nog een verlengkabel bij die te monteren is tussen de accu en het lampje. De combinatie van lamp en accu heeft een totaal gewicht 180 gram. Enkel de lamp heeft een gewicht van slechts 55 gram. De lamp is waterbestendig en kan in de regen gebruikt worden. Met een volle accu gaat deze lamp 2 uur mee en levert 1200 lumen aan verlichting. Hoe hoger het aantal lumen hoe feller de lamp. Echter geldt ook, hoe hoger het aantal lumen hoe meer batterij de lamp verbruikt. De batterij heeft 3 standen waarbij een lagere stand de accuduur verlengd. Op het lampje zit 1 knop die ervoor dient om de lamp aan te zetten, of in een ‘zachtere stand’ te zetten. Wil je het lampje uitschakelen is het een kwestie van iets langer inhouden. Het kleine klittenbandje is ervoor om de lamp op de helm te monteren en het bredere klittenband (die tevens elastisch is) kan je de accu monteren. Je kunt ervoor kiezen om deze ook op de helm te monteren maar mocht je dit (ondanks zijn lage gewicht) toch niet prettig vinden kan hij met behulp van de verlengkabel probleemloos in het zakje van je fietsshirt worden gestopt.

De lupine Piko is het kleinste model van Lupine. Op de site staan meerdere modellen die (afhankelijk van het model) meer licht geven, of een langere accu-duur hebben. De Lupine site heeft hiervoor een erg handige tool waarbij je alle lampen op alle standen met elkaar kan vergelijken. Daarnaast komt er tussen Lupine en Uvex een samenwerking waarbij de helm is gemaakt om Lupine lampen te monteren. Ook Bikechallenge en Uvex gaan samenwerken dus ook veiligheid en goed zicht zijn gegarandeerd.

In de praktijk
De lamp is inmiddels op de helm gemonteerd en je merkt meteen de degelijkheid van de Lupine lamp en zijn accessoires. In eerste instantie lijkt klittenband niet erg stevig, maar mede door het extreem lage gewicht van de lamp zit deze goed vast en gaat geen kant op. De lamp is in hoogte te verstellen waardoor elke renner ongeacht zijn/haar houding de lamp recht vooruit kan laten schijnen. Wil je de lamp op je stuur monteren kan dit met behulp van een extra accessoire, nl. een ‘quickrelease’ die je om je stuur klemt. Met het elastische klittenband kan je dan de accu aan je stuurpen of op je frame monteren. Wanneer we de lamp aan doen komt er een enorme lichtbundel af. Deze schijnt erg ver en breeduit waardoor je erg goed zicht hebt. Doordat je zoveel zicht hebt merk je dat je vertrouwd op de fiets stapt, want een hobbel of stronkje missen gaat je met deze lamp niet gebeuren. Althans… Wanneer je de lamp op je stuur monteert kan je er niet mee ‘door de bocht’ kijken. En een goede tip van Maarten is dat je altijd moet kijken waar je heen wilt met je fiets. Wanneer je de lamp op de helm hebt werkt dit feilloos want de lichtbundel straalt waar jij naar toe kijkt. De personen die met de verlichting op het stuur fietsen kunnen bij een bocht moeilijk zien wat er komen gaat omdat deze pas verlicht is wanneer je ook daadwerkelijk de bocht in stuurt. Daar heeft de helm-verlichting een voordeel ten opzichte van de stuur-verlichting. Wanneer je tijdens de rit even met elkaar wilt praten moet je er rekening mee houden dat je elkaar niet aan kan kijken in het geval van de helm-verlichting. De lampen zijn nl. dusdanig fel, dat wanneer je elkaar aankijkt je wordt verblind door de lamp van je maatje. En verblind over een donker bospad rijden is niet aan te raden. Dit overkomt je waarschijnlijk eenmalig en daarna weet je precies hoe je moet handelen met een lamp op je helm. Wat betreft de felheid van de lamp; je kunt het vergelijken met Xenon verlichting van een auto. Wellicht reikt het wat minder ver, maar zover vooruitkijken is bij fietsen nou ook weer niet nodig.

Pluspunten
+ Erg veel licht
+ Lichtgewicht
+ Verschillende montagemogelijkheden lamp (Stuur/helm)
+ Verschillende montagemogelijkheden accu (helm/zakje van jersey)
+ Gebruiksgemak

Minpunten
– Prijs
– Aankijken/praten zorgt voor verblinding (in geval van helm-montage)
– Lastig inschatten van bochten en obstakels in een bocht (in geval van stuur-montage)

Conclusie
Dat de Night-challenge een geweldige activiteit is, dat moge duidelijk zijn. Maar wanneer je de night-challenge gaat doen dan is degelijke verlichting een must. De Lupine Piko 4 is meer dan degelijk. Perfecte verlichting die in dit geval 2 uur licht geeft. Houdt dus wel rekening met de accuduur en zorg dat deze volledig is opgeladen voordat je een tocht begint. Een lekke band kan veel tijd kosten en ook daarvoor zal je in het donker wat licht nodig hebben om deze te vervangen. De prijs is aan de hoge kant, maar blijkt het meer dan waard te zijn wanneer je hebt ervaren hoeveel licht het je oplevert. Daarnaast is het niet alleen de hoeveelheid licht, maar ook het enorme gebruiksgemak dat de Lupine Piko 4 het geld waard maakt. Twee klittenbanden die goed vast zitten en erg weinig gewicht waardoor je niet eens het idee hebt dat er wat op je helm zit.

Details
De Lupine Piko 4 weegt compleet 180 gram. Het lampje alleen weegt 55 gram. De lamp levert 1200 lumen (13 watt) en de duur van de accu is 2 uur. De lamp heeft 3 standen en is verstelbaar in ‘schijn’-hoek. Adviesprijs is 269.99 EUR.
Voor meer informatie en overige modellen: www.lupine.de

night-challenge4 night-challenge5 night-challenge6 night-challenge7

night-challenge8 night-challenge night-challenge2 night-challenge3 night-challenge9 night-challenge10 night-challenge12 night-challenge11