Net zoals bijna elk merk heeft ook Specialized een lijn van aluminium racers: de Allez. En wij kregen Allez Comp om mee te fietsen. De geometrie van de Allez komt grotendeels overeen met de geometrie van zijn carbonnen broer, de Tarmac. Het is dus een echte racer.

Eerst maar eens wat details. De Allez die wij kregen heeft de volgende specs:

Frame: E5 Premium Aluminium, Smartweld, hydroformed aluminium tubing
Voorvork: Specialized Fact carbon
Stuurpen: Specialized Comp Multi alu
Stuur: Specialized shallow drop alu
Remmen: Axis 2.0
Derailleurs: Shimano 105 (11-speed)
Shifters: Shimano 105
Cassette: Shimano 105
Ketting: KMC X11
Crank: FSA Gossamer BB30
Wielen: Axis 1.0
Banden: Specialized Espoir Elite 25mm
Zadel: Body Geometry Toupé Sport
Zadelpen: Specialized Sport alu
Gewicht: 8,68 kg (maat 58 incl bidonhouder)
Prijs: € 1499,-
(2016 model met Axis 2.0 wielen kost € 1599,-)

Zoals verwacht zijn veel onderdelen van Specialized zelf of zoals de remmen en wielen voor Specialized gemaakt. De groep is niet helemaal Shimano 105 maar een mix met Axis en FSA. Zoals gezegd maakt Specialized gebruik van een speciale lastechniek; Smartweld. In het kort: hierbij worden de aluminium delen op een andere manier tegen elkaar gedrukt en de ruimtes opgevuld tijdens het lassen. Helemaal onderaan nog een video waar het helemaal wordt uitgelegd. Door deze techniek kunnen ze de frames nog lichter en stijver maken.

Looks
Op de een of andere manier krijgt Specialized het altijd voor elkaar om een gelikte racefiets neer te zetten. Deze Allez ziet er echt super uit. Geborsteld aluminium met groene accenten. (hij ziet er een beetje uit als de Cannondale Evo Team). De dikke onderbuis, balhoofd en ietwat gebogen bovenbuis maken het geheel tot een stoere opvallende racefiets. De delen van het frame zijn met grove lasnaden aan elkaar gezet, wat goed bij de uitstraling van de fiets past. De achterremkabel gaat binnendoor via de bovenbuis. De versnellingskabels gaan buiten langs de onderbuis. De fiets heeft een carbon voorvork. De FSA Crank ziet er net even stoerder uit dan een eventuele Shimano 105 crank. De afwerking is verder erg netjes en strak. Van zadelpenklem tot de bestickering; het klopt allemaal. Genoeg over de uitstraling, nu maar eens fietsen.

specialized-alez-2

Allez!
De fiets wordt geleverd met redelijk wat spacers onder de stuurpen. Wanneer je de fiets koopt stel je de hoogte zo af, dat deze bij je houding past. Wij hebben vanwege het sportieve karakter van de fiets de spacers en de stuurpen omgedraaid, zodat je wat dieper zit. De spacers die nu bovenop zitten zou je normaal gesproken weghalen en de stuurpen afzagen, maar met deze leenfiets doen we dat maar niet.

De eerste rondjes even rustig inkomen, de fiets leren kennen. Hij fiets heel erg soepel en solide, je zou het degelijk kunnen noemen. Zoals gezegd is de houding erg sportief (zeker zonder spacers). Bij het aanzetten merk je duidelijk dat het een stijf frame is. Natuurlijk kan je het niet vergelijken met de Tarmac, want carbon en aluminium hebben nou eenmaal andere eigenschappen.

We hebben het hier al vaker gezegd, maar de 105 groep van Shimano is ondanks dat er nog 2 groepen boven zitten, een uitstekende groep. Schakelen gaat heel soepel. Maar hoe zit het met de remmen van Axis? Het remmen doen ze prima. Het verschil met de 105 remmen merk je wel met het wisselen van de wielen. Wanneer je de remmer wijder zet, gaat dit wat minder soepel dan bij een 105 rem. Je kan ze wel wijd genoeg zetten om een 25mm band er makkelijk uit te halen. De FSA Crank is een logische keus, omdat Shimano geen BB30 crankset maakt.

Het zadel is erg persoonlijk, maar zelf vind ik dit een heerlijk model, met een uitsparing in het midden. Het stuur is comfortabel door het iets afgevlakte bovenkant van het stuur. Mooi is ook weer de afwerking van de stuurdoppen, die er niet gewoon ingedrukt zitten maar met een inbus zijn vastgedraaid.

Bochtenwerk
Wanneer je lekker door bochten aan het koersen bent, houdt dit frame je goed op koers. Stijf genoeg, heerlijke wegligging. Hij voelt niet “hard” tijdens het insturen, maar de eenmaal gekozen richting blijft hij strak volgen. Bij het aanzetten krijg ik een blij gevoel bij dit frame, zeker als je aan de prijs denkt!

Er is wel een puntje waar deze Allez niet in uitblinkt en dat is het gewicht. Met 8,68 kg (maat 58 zonder pedalen met bidonhouder) is dat niet de allerlichtste. Dit is grotendeels te danken aan de Axis 1.0 wielen. Die wegen samen bijna 2 kg. Tijdens het rollen merk je dat niet want dat doen ze goed en zijn ook stijf genoeg, maar met aanzetten na een bocht is dit wel iets wat je merkt. Je accelereert gewoon langzamer. Uiteraard merk je dit ook tijdens het klimmen. We hebben er tijdens een tochtje een setje Lightweight wielen ingezet. Accelleren gaat nu super. Dat is natuurlijk geen vergelijk, maar dan merk je wel wat het verschil van een setje wielen kan doen met deze racefiets.

Dus ondanks dat de wielset redelijk zwaar is, kan je dit ook als een positief punt zien omdat uit de racefiets veel meer te halen valt met een setje andere wielen.

Plus
+ Looks
+ Frame geometrie en stijfheid

Min
– Zware wielen

Conclusie
Als je naar deze Specialized kijkt, zou je niet zeggen dat hij net onder de € 1500,- kost. “Zo, das een duur fietsje”, heb ik een aantal keer gehoord, waarna er op de prijs werd gereageerd: “oh dat valt mee”. Hij ziet er top afgewerkt uit. De houding is echt race, al kun je met spacers best wel wat rechter op zitten. Zelf denk ik dat je deze fiets niet te rechtop moet rijden, wil je wel rechterop fietsen, dan moet je een ander model kiezen. Ondanks dat de wielen prima rollen zijn ze wat aan de zware kant wat je vooral merkt tijdens het optrekken vanuit bochten. Wel mooi te zien dat het frame meer in zich heeft. Ondanks dat het model van 2016 (met Axis 2.0 wielen) € 100,- duurder is geworden dan deze versie, is dit nog steeds een hele goeie prijs voor een racefiets die echt competitief is en er super uitziet!

specialized-alez-9
specialized-alez-6
specialized-alez-1
specialized-alez-3
specialized-alez-5
specialized-alez-4
specialized-alez-8