Tegelijk met de lancering van de Trek Madone SLR Gen. 8, presenteerde Trek ook de nieuwe Bontrager Aeolus RSL TLR raceband. Deze band wordt standaard gemonteerd op de SLR versies van de Madone 8, behalve op de Team-edition van de fiets en dat was de uitvoering waar wij in juni vorig jaar op reden. Geen probleem, want Trek stuurde ons ook een setje van deze banden op om mee de weg op te gaan.

Bontrager Aeolus RSL TLR

Dat Bontrager onderdeel is van Trek Bikes is geen geheim. Veel accessoires en onderdelen vallen onder de naam Bontrager, en dat geldt dus ook voor deze banden. De banden vallen in het hoge segment en dat zie je dan ook terug in de naamgeving, door de toevoeging van de letters RSL. Dit staat voor Race Shop Limited en dit zijn de high-end producten die gemaakt zijn voor de profs.

De band heeft een soepel katoenen karkas van 320 Tpi. Hoe hoger dit getal, des te soepeler de band. Een Tpi van 320 is het hoogste dat er bij Bontrager in het assortiment te vinden is. Om de band niet alleen soepel maar ook lekbestendiger te maken is er een anti-leklaag onder het loopvlak geplaatst. De band is Tubeless ready en het loopvlak is gemaakt van een zogeheten dual-compound. Dat houdt in dat het rubber bestaat uit twee verschillende compounds, waarbij het midden van harder rubber is voor minder rolweerstand.

Het rubber dat gebruikt is aan de rand van het loopvlak is zachter zodat het meer grip biedt in de bochten. Naast deze verschillen in rubber, zie je ook goed het verschil in het profiel. Het midden van het loopvlak heeft geen profiel voor die lagere rolweerstand, terwijl de zijkanten een profiel van kleine stipjes heeft. De overgang daartussen bestaat uit drie lijnen in de looprichting van de band. Wat me opvalt aan de band is dat het loopvlak redelijk ver doorloopt naar de zijkant. Dit heeft als voordeel dat je in de bocht veel grip hebt. Daarnaast heb je ook meer lek-bescherming aan de zijkant omdat er minder ‘kaal katoen’ zichtbaar is. Ondanks dat, heeft de band nog wel echt de mooie skinwall look die zorgt voor een mooie uitstraling op je fiets.

Gratis snelheid?

Deze Aeolus RSL banden zijn het nieuwe vlaggenschip van Trek, en het merk zegt dat deze banden 3,4 watt winst opleveren bij een snelheid van 45 km/h. Kanttekening daarbij is wel dat ze hierbij een 28 mm Aeolus RSL band vergelijken met een 25 mm Bontrager R3 band. De banden zijn daarvoor wel op dezelfde wielen gemonteerd, en dat is de Bontrager Aeolus RSL51 met een interne breedte van 23 mm. Als ik de banden op mijn eigen wielen leg met een interne breedte van 21 mm, meten ze echt 28 mm breed.

Het monteren van de banden gaat eenvoudig. Ondanks dat ze tubeless zijn, krijg ik ze toch vrij makkelijk om de velg en zelfs met een binnenband erin gaat het soepel. Bij 28 mm banden rij ik vaak met een bandenspanning van ongeveer 5 bar achter en 4,5 bar voor. En dat is dan ook de druk die ik in de banden pomp als ik er voor het eerst mee ga rijden.

Bollen licht

Als ik er de eerste rit mee rij, is het typisch Nederlands herfstweer. Nat en druilerig waardoor het wegdek vies en nat is. Ondanks dat merk je direct dat de banden licht bollen. Vanaf het moment dat ik de oprit afdraai, zit de snelheid er snel in. In de bochten ben ik met deze weersomstandigheden altijd voorzichtig, maar het gevoel van grip met de banden is goed. Het duurt dan ook niet heel lang, dat ik als vanzelfsprekend de bochten instuur. Als ik thuis kom bedenk ik me dat de banden een heel vertrouwd gevoel geven, al zoek ik in een rustige duurrit nooit de grenzen op.

Dat wordt wel anders als ik in het najaar een clubcompetitie wedstrijd meepak. Het is droog en ik heb de banden wat harder opgepompt, omdat het een parcours is met mooi asfalt. Ik rij met 4.8 bar in de voorband en 5.3 bar in de achterband. Na twee rondes warmrijden, schiet het peloton echt in gang en rijden we constant boven de 40 km/h. Het aanzetten gaat vlot en je merkt dat je makkelijk op snelheid komt met de banden. Bij het insturen van de bochten merk je bij droog wegdek, dat de banden erg veel grip hebben. Op hoge snelheid kan je de fiets lekker in de bocht gooien, zonder dat je het gevoel krijgt grip te verliezen.

Veel kilometers gebold

Inmiddels is het februari en heb ik de banden nog steeds op m’n racefiets. De hele winter heb ik probleemloos met deze banden doorgefietst. Helaas heb ik één lekke band gehad, nadat ik door glas was gereden. Ik reed op dat moment met een binnenband, en het scherpe glas prikte deze lek. Na deze lekke band heb ik de banden omgezet naar tubeless, en vanaf dat moment heb ik geen lekke band meer gehad. De bandenspanning bij natte omstandigheden was rond de 4.3 en 5 bar, en bij droge omstandigheden deed ik er zowel voor als achter ongeveer 0.3 bar bij. Door de lagere bandenspanning bij nat wegdek kon de band zich wat meer vormen naar de ondergrond en gaf me dat een meer vertrouwd gevoel qua grip.

Specificaties

Bontrager Aeolus RSL racefietsband
Breedte: 28 mm (ook verkrijgbaar in 26 mm, 30 mm en 32 mm)
Gewicht: 302 gram (zelf gewogen)
Prijs: € 89,99

Conclusie

Deze Bontrager Aeolus RSL banden zijn met € 89,99 niet goedkoop, maar ze maken de prijs het zeker waard. De kwaliteit van deze banden is hoog, zoals je mag verwachten van banden uit het topsegment. Ik heb de banden zelfs getest in weersomstandigheden waar ze niet direct voor bedoeld zijn, maar ook dat hebben ze met vlag en wimpel doorstaan.

Ze lopen licht en hebben een heel soepel karkas. Dat zorgt ervoor dat ze niet alleen makkelijk te monteren zijn, maar ook goed met de ondergrond meevormen voor veel grip. Het dual compound rubber van het loopvlak zorgt voor extra grip bij het aansturen van de bochten en ondanks dat het profiel op de zijkanten niet overdreven grof is hebben de banden ook in nat weer veel grip.

Via Trek

Tags: